تشکیل کارگروه ویژه شتاب‌دهنده توسعه هوش مصنوعی

داود مسعودی
دبیرکل انجمن هوش مصنوعی
 و اقتصاد دیجیتال ایران

هــــــــــــــــــوش مصنوعی یکی از فناوری‌های نوظهـــــــــور در جهان است که می‌تواند منجر به توسعه و پیشرفت کشور شود اما چگونگی استفاده از این فناوری و آمادگی جامعه برای پذیرش آن است که می‌تواند در نهایت بر میزان موفقیت این فناوری تأثیرگذار باشد. لازمه این تأثیرگذاری نیز به گواه متخصصان این حوزه، تشکیل کارگروه‌هایی به منظور حل مشکلات و موانع موجود بر سر راه توسعه هوش مصنوعی و رشد اقتصاد دیجیتال است که این امر مورد توجه دولت چهاردهم قرار دارد.
عدم موازی‌کاری و هماهنگی بین دستگاه‌ها در حوزه هوش مصنوعی نیز یکی از موضوع‌های مهم دیگر در توسعه این فناوری و کاربردی شدن آن در جامعه است که رئیس‌جمهور در دیدار اخیر خود با جمعی از فعالان حوزه هوش مصنوعی بر آن تأکید داشت.
رئیس‌جمهور در این دیدار همچنین بر متناسب‌سازی استفاده از هوش مصنوعی با فرهنگ، باورها و سبک زندگی ایرانی تأکید کرد و یادآور شد: باید بدانیم که این پدیده قرار است چه خدمتی به ما ارائه و کدام نیاز کشور را مرتفع کند تا بتوانیم برای گسترش و ارتقای آن به صورت درست و کارشناسانه برنامه‌ریزی کنیم.
رئیس‌جمهور در این دیدار با تأکید بر ضرورت پرهیز از اقدامات غیرمتمرکز، پراکنده و موازی در زمینه هوش مصنوعی، یادآور شد که دولت هم علاوه بر حمایت از توسعه این پدیده نوین، در زمینه هماهنگی دستگاه‌های مربوطه به منظور جلوگیری از پراکنده‌کاری و هدررفت فرصت‌ها و سرمایه‌ها مشارکت فعال خواهد داشت.
بی‌شک ممانعت از موازی‌کاری در گرو تشکیل کارگروه ویژه هوش مصنوعی و اقتصاد دیجیتال با اهداف کوتاه‌مدت و بلندمدت است؛ کارگروهی که می‌تواند با شناسایی چالش‌ها و فرصت‌های موجود در این حوزه، به توسعه آن کمک کند. به نظر می‌رسد حضور متخصصان، پژوهشگران، صنعتگران و نمایندگان نهادهای دولتی و خصوصی و همچنین تشکیل تیم‌های کاری با تخصص‌های مختلف اعم از فناوری، اقتصاد، حقوق و امنیت در این کارگروه می‌تواند مثمرثمر باشد و به اهداف تشکیل این کارگروه جامه‌عمل بپوشاند.
در این مسیر انجام تحقیقات درباره وضعیت فعلی هوش مصنوعی و اقتصاد دیجیتال در کشور و شناسایی بهترین شیوه‌ها و تجربیات جهانی، گره‌گشا خواهد بود. البته در این میان باید جلسات منظمی به منظور تبادل‌نظر و بررسی پیشرفت‌ها برگزار شود و برگزاری کارگاه‌های آموزشی برای افزایش دانش و مهارت اعضا در این زمینه نیز از اهمیت زیادی برخوردار است.
یکی از مواردی که باید در دستور کار این کارگروه قرار گیرد، تدوین برنامه‌های عملیاتی برای پیاده‌سازی پروژه‌های مرتبط با هوش مصنوعی و اقتصاد دیجیتال است و البته در این میان، تعیین اولویت‌ها و زمان‌بندی برای اجرای پروژه‌ها کاملاً ضروری است.
برای توسعه هوش مصنوعی در کشور همچنین نباید همکاری با نهادهای دیگر را از نظر دور داشت و در این راستا ایجاد همکاری با دانشگاه‌ها، مراکز تحقیقاتی و سازمان‌های دولتی و خصوصی و همچنین برقراری ارتباط با انجمن‌ها و شبکه‌های بین‌المللی بسیار کارساز خواهد بود.
یکی از موانع کاربردی شدن و توسعه هوش مصنوعی، نبود اطلاع‌رسانی درباره مزایای آن است که به منظور حل این مشکل باید آگاهی‌بخشی را در دستور کار قرار دهیم. این مهم با تولید محتوا و برگزاری رویدادها به منظور افزایش آگاهی عمومی درباره هوش مصنوعی و اقتصاد دیجیتال امکان‌پذیر است و البته انتشار گزارش‌ها و مقالات علمی در این زمینه هم کارساز خواهد بود. ارزیابی مستمر فعالیت‌های کارگروه و دریافت بازخورد از اعضا و ذینفعان و همچنین به‌روزرسانی برنامه‌ها و استراتژی‌ها بر اساس نتایج ارزیابی، از دیگر راهکارهاست.
در پایان باید گفت که تشکیل کارگروه ویژه هوش مصنوعی و اقتصاد دیجیتال می‌تواند به ایجاد یک ساختار منسجم برای توسعه هوش مصنوعی و اقتصاد دیجیتال در کشور کمک کند و زمینه‌ساز نوآوری و پیشرفت در این حوزه باشد. البته در این میان به دستگاه‌های مختلف توصیه می‌شود به جای موازی‌کاری و تشکیل چند کارگروه، یک کارگروه مشترک مطابق با این طرح با همکاری انجمن هوش مصنوعی و اقتصاد دیجیتال ایران ایجاد شود و همه دستگاه‌ها در آن حضور و همکاری داشته باشند.

 

صفحات
آرشیو تاریخی
شماره هشت هزار و پانصد و هفتاد و هشت
 - شماره هشت هزار و پانصد و هفتاد و هشت - ۲۳ مهر ۱۴۰۳