وزیر امور خارجه کشورمان در نشست خبری مشترک با همتای عراقی:

هم آماده جنگیم هم آماده صلح

وزیر امور خارجه روز گذشته در آغاز دور سوم سفرهایش به بغداد رفت و دیدارهای مفصلی را با مقام‌های بلندپایه عراق از جمله «عبدالطیف جمال رشید» رئیس‌ جمهور و «فؤاد حسین» وزیر خارجه عراق از سرگذراند. او هدف سفر جدیدش را بحث و تبادل نظر با مقامات عراقی در مورد تحولات و رایزنی منطقه‌ای عنوان و تأکید کرد: «ما خواهان جنگ و تنش نیستیم اما آماده هر سناریویی هستیم.»
عراقچی پس از دیدار با فؤاد حسین، همتای عراقی خود در نشست خبری مشترک به وضعیت خطیر منطقه و ضرورت مشورت ایران با دوستانش در منطقه اشاره کرد و با تصریح اینکه رایزنی‌های بسیار خوبی صورت گرفت، گفت: «بسیار خوشحال شدم که موضع قاطع وزیر امور خارجه و دولت عراق را شنیدم که عراق اجازه نخواهد داد از فضای آن کشور علیه ایران یا هر کشور دیگری سوءاستفاده شود و تهاجماتی صورت بگیرد.» رئیس دستگاه دیپلماسی بیان کرد: «این همان موضع دوستانه و برادرانه‌ای است که از دولت عراق انتظار داشتیم. رئیس دستگاه دیپلماسی ایران با تأکید بر اینکه جمهوری اسلامی ایران خواهان افزایش تنش، درگیری و جنگ نیست، یادآور شد: «اما کاملاً برای یک وضعیت جنگی آمادگی داریم. ما برای جنگ آماده هستیم و برای صلح هم آماده‌ هستیم؛ این موضع قاطع ایران است.» عراقچی با تصریح اینکه «از جنگ نمی‌ترسیم ولی خواهان جنگ نیستیم»، ادامه داد: «برای صلح عادلانه در غزه و لبنان تلاش خواهیم کرد و در این موضع با دوستان خود در منطقه و به خصوص در عراق اشتراک نظر داریم. معتقدیم که جنایات و تهاجمات رژیم صهیونیستی باید زودتر متوقف و آتش‌بس برقرار شود.»
تداوم کمک‌رسانی به مردم لبنان و آوارگان سوریه
وزیر امور خارجه به موضوع آوارگان در لبنان هم پرداخت و گفت: «موضوع آوارگان بسیار مهم است. متأسفانه جامعه جهانی کمتر توجه کرده که به اندازه‌ای که در غزه مردم آواره شده‌اند به همان اندازه الان در لبنان مردم آوار شده‌اند؛ بیش از یک و نیم میلیون نفر. متأسفانه رژیم صهیونیستی با تهاجمات و بمباران‌ها راه‌های کمک‌رسانی به آنها را بسته و امکان کمک‌رسانی را به حداقل رسانده است.
این دیپلمات عالی‌رتبه ایرانی افزود: ما به کمک‌رسانی به مردم لبنان و به آوارگان در سوریه ادامه می‌دهیم. از هر مسیری که ممکن باشد.» عراقچی قرار است پس از عراق راهی عمان شود.

اجازه استفاده از حریم هوایی عراق برای جنگ احتمالی را نمی‌دهیم
وزیر امور خارجه عراق نیز در نشست خبری مشترک با مقام ایرانی ضمن مخالفت با استفاده از حریم هوایی این کشور در صورت بروز جنگی در منطقه گفت: «همه باید برای جلوگیری از جنگ در منطقه و برقراری آتش‌بس در غزه و لبنان تلاش کنند.» فؤاد حسین با اشاره به اینکه رژیم اسرائیل به دنبال این است که عراق وارد عرصه جنگ شود، افزود: «ما به طور کامل استفاده از فضای عراق به عنوان میدان نبرد را رد می‌کنیم. تماس‌ها با دوستان ما ادامه دارد تا شبح جنگ را از منطقه دور کنیم.»
او در ادامه گفت: «دولت عراق تصمیم‌گیرنده جنگ نیست، بلکه دولت و مقامات سه‌گانه عراق براساس ماده ۶۱ قانون اساسی عراق در این باره تصمیم‌گیر هستند که قانون اساسی به صراحت اعلام کرده پارلمان مسئولیت اعلام جنگ با دو سوم رأی را دارد و این براساس درخواست مشترک از رئیس‌ جمهور و نخست‌ وزیر صورت می‌گیرد که در این صورت رئیس‌ پارلمان باید به اختیارات قانونی خود عمل کند.»  
وی با تصریح اینکه ادامه جنگ و توسعه دامنه آن به سمت ایران و استفاده از فضای حریم هوای عراق مورد پذیرش نیست و کاملاً با آن مخالفت می‌کنیم، افزود: «ما برای جلوگیری از جنگ تلاش می‌کنیم و اگر خدای نکرده جنگی صورت بگیرد، عراق و حریم هوایی آن باید خارج از چهارچوب جنگ باشد.»
وی افزود: «اگر جنگ رخ دهد سبب بی‌ثباتی در سراسر منطقه خواهد شد و جنگ آینده اگر خدای نکرده رخ دهد و مانع از آن نشویم، سبب هرج و مرج مسلحانه شده و گروه‌های تروریستی مثل داعش حملات تروریستی خود را آغاز می‌کنند و این خطری برای صلح جهانی و منطقه است.»

تأثیر جنگ بر انتقال انرژی در منطقه
وزیر خارجه عراق همچنین به عواقب جبران‌ناپذیر جنگ احتمالی بر وضعیت انتقال انرژی در منطقه اشاره کرد و افزود: وقوع جنگ بر کانال‌ها و راه‌های ارتباطی منطقه و از جمله تنگه هرمز و صدور انرژی تأثیر منفی می‌گذارد و بحران بزرگی در روند انرژی و اقتصاد در جهان رخ می‌دهد. از همه کشورهای تأثیرگذار می‌خواهم برای جلوگیری از جنگ و برقراری آتش‌بس در غزه و لبنان تلاش کنند.
وزیر خارجه عراق خواستار همبستگی با مردم لبنان و فلسطین شد. رئیس دستگاه دیپلماسی عراق به عراقچی خوشامد گفت و ابراز امیدواری کرد که دیدارهای مثبتی در جهت منافع دو کشور انجام شود.

صفحات
آرشیو تاریخی
شماره هشت هزار و پانصد و هفتاد و هشت
 - شماره هشت هزار و پانصد و هفتاد و هشت - ۲۳ مهر ۱۴۰۳