روز یکشنبه در جبهه جنوبی لبنان 25 صهیونیست زخمی و 5 نظامی آنها به هلاکت رسیدند

گروه جهان/تمرکز جنگ در لبنان به جبهه جنوبی کشیده شده و نبردها به طور سخت و فشرده در جریان است. روز گذشته، وب‌سایت عبری والا گزارش داد که شمار مجروحان اسرائیل تنها طی عملیات روز گذشته در جبهه لبنان به 25 نفر و شمار کشته‌ها به 5 نفر  رسیده است. حزب‌الله نیز طی بیانیه‌ای اعلام کرد: «هنگامی که نیروهای اسرائیل می‌خواستند به شهر بلیدا نفوذ کنند، از فاصله صفر با نیروهای دشمن درگیر شدیم و تعدادی از آنها را کشته و زخمی کردیم.»
مقاومت لبنان همچنین اعلام کرد که روز گذشته تجمع نیروهای اسرائیلی در پادگان زبدین در مزارع اشغالی شبعا را با موجی از موشک‌ها و تجمع آنها را در شهرک مارون الرأس با توپخانه هدف قرار داد. پیش از این نیز حزب‌الله لبنان در حداقل 10 بیانیه حملات خود علیه مواضع صهیونیست‌ها را اعلام کرده بود.
درمقابل سخنگوی ارتش اسرائیل اعلام کرد که ارتش طی 24 ساعت به بیش از 240 هدف در جنوب لبنان و نوار غزه حمله کرده است. همچنین منابع عبری گزارش دادند که ارتش رژیم صهیونیستی، منطقه بین شهرک‌های حانین و الطیری را با بمب‌های خوشه‌ای که در سطح بین‌المللی ممنوع است، بمباران کرده است. همزمان با حملات توپخانه‌ای رژیم صهیونیستی به شهرک الجبین و دشت مرجعیون نیز جنگنده‌های ارتش این رژیم حملات هوایی را علیه برخی مناطق چون شهرک‌های حانین، شقرا، عیتا الشعب، الناقوره و المنصوری انجام دادند.
به دنبال آن، یک منبع امنیتی فلسطینی فاش کرد که ارتش رژیم صهیونیستی در جریان حمله زمینی خود به جبالیا در شمال نوار غزه، از ربات‌های انتحاری برای وارد کردن بیشترین خسارات مادی و انسانی استفاده کرده است. طبق گزارش روزنامه القدس العربی، این منبع بیان داشته که استفاده از این سلاح باعث تخریب تعدادی خانه در محله الفالوجا در غرب اردوگاه جبالیا شد. ویدیوهای منتشر شده از محل انفجار، بقایای ۲ بشکه انفجاری را که در داخل ربات‌های مذکور کار گذاشته شده بود، نشان می‌دهند.
 
نوبت ورشکستگی به حیفا رسید
پس از آنکه حزب‌الله لبنان حیفا را در کانون اهداف حملات خود قرار داد، این بندر استراتژیک هم در لیست بنادر در آستانه ورشکستگی قرار گرفت. در همین رابطه، منابع رسانه‌ای از ترس و نگرانی شدید رژیم صهیونیستی از تعطیل شدن بندر حیفا در شمال فلسطین اشغالی و پیامدهای شدید آن برای اقتصاد این رژیم پرده برداشتند. روزنامه صهیونیستی «کالکالیست» در گزارشی نسبت به پیامدهای از دست دادن توانایی واردات اکثر کالاهای حیاتی در پی تصمیم حزب‌الله برای هدف قرار دادن بندر حیفا در دریای مدیترانه هشدار داد و نوشت: «بندر اشدود دومین بندر بزرگ در دریای مدیترانه، نمی‌تواند به دلیل ظرفیت محدود جایگزین بندر حیفا برای پذیرش کانتینرها باشد و این مسأله منجر به تأخیر قابل‌توجه در ورود کشتی‌ها و کمبود مواد اولیه بویژه مواد غذایی می‌شود.» این در حالی است که مدیر اجرایی بندر حیاتی ایلات در تیرماه اعلام کرده بود که فعالیت‌های این بندر به دلیل حملات مستمر انصارالله یمن و همچنین مقاومت عراق به طور کامل متوقف شده است.
 
توانمندی‌های فعال نشده حزب‌الله
در حالی که رسانه‌های عبری و به گفته حزب‌الله برخی رسانه‌های محلی لبنان با انتشار اخبار جعلی و ساختگی پیرامون پیشروی‌های گسترده ارتش اسرائیل در خاک لبنان در تلاش برای تضعیف روحیه مردم و قدرت حزب‌الله هستند، مقاومت لبنان با انتشار ویدیوهای مرتبط با عملیات زمینی این ادعاها را رد می‌کند. علاوه بر‌آن، حزب‌الله تأکید می‌کند که هنوز ظرفیت‌های پیشرفته خود را در نبرد استفاده نکرده است. در همین راستا روز گذشته نماینده حزب‌الله در پارلمان لبنان گفت که نیروهای نخبه مقاومت جز شمار اندکی، هنوز وارد درگیری با رژیم صهیونیستی نشده‌اند. علاوه بر آن، شبکه‌های تونل حزب‌الله هم به مانعی برای ارتش مبدل شده است. بر همین اساس، روز گذشته فرانس 24 در گزارشی ضمن بیان پیچیده بودن نقشه تونل‌ها در تپه‌های لبنان نوشت که ارتش اسرائیل با چالش‌های جدید دلهره‌آور در لبنان روبه‌رو است که این موضوع، سربازان اسرائیلی را با نبردی سخت و متفاوت از محیط شهری متراکم غزه مواجه می‌کند.
از سوی دیگر روز گذشته منابع عبری با افشای خبری در مورد کشته شدن تعدادی افسر اسرائیلی، به بخشی از توانمندی‌های حزب‌الله اعتراف کردند. طبق گزارش آنها، در تاریخ 9 اکتبر 2023، (روز سوم طوفان الاقصی) یک گروه حزب‌الله از روستای دهریه در لبنان به شمال نفوذ کردند. در نتیجه درگیری آنها با قوای نظامی رژیم صهیونیستی، جانشین فرمانده لشکر 300 ارتش اسرائیل و دو نظامی که در فرماندهی عملیات بودند کشته شدند.

 

برش

بازی نتانیاهو با یونیفل
روز گذشته نتانیاهو مدعی شد که «حزب‌الله از یونیفل به عنوان سپر انسانی استفاده می‌کند، همان طور که حماس از آنروا به عنوان سپر انسانی استفاده می‌کند.» بیان این مطلب یاد آور شگرد توجیه حمله به غیر نظامیان در غزه  است که در حال حاضر در قبال زخمی شدن اعضای یونیفل دنبال می‌شود.
پس از آنکه رژیم صهیونیستی مقر یونیفل را در جنوب لبنان طی روزهای گذشته مکرر مورد حمله قرار داد، مورد انتقاد برخی مقامات غربی واقع شد؛ چنانچه مسئولان فرانسه، ایتالیا و اسپانیا ضمن محکوم کردن اقدام ارتش رژیم صهیونیستی در هدف قرار دادن نیروهای یونیفل در لبنان، خواستار توقف سریع حملات به یونیفل شدند. بر همین اساس بود که نتانیاهو گفت: «متأسفانه برخی از رهبران اروپایی بر جای اشتباهی فشار می‌آورند. به جای انتقاد از اسرائیل آنها باید انتقاد خود را متوجه حزب‌الله کنند که از یونیفل به عنوان سپر انسانی استفاده می‌کند.»  از این رو طبق گفته حزب‌الله، این رژیم صهیونیستی است که از یونیفل به عنوان سپر انسانی استفاده می‌کند تا هم از شدت حملات مقاومت لبنان بکاهد و هم از خسارت‌های وارده به آنها برای مقاومت لبنان هزینه‌سازی کند.

صفحات
آرشیو تاریخی
شماره هشت هزار و پانصد و هفتاد و هشت
 - شماره هشت هزار و پانصد و هفتاد و هشت - ۲۳ مهر ۱۴۰۳