هشدار بی‌سابقه عراقچی به امریکا همزمان با تجهیز رژیم صهیونیستی به سامانه «تاد»:

سربازهایتان را قربانی نکنید

سربازهایتان را قربانی نکنید! مخاطب این هشدارکه سیدعباس عراقچی وزیر امور خارجه روز گذشته همزمان با سفر خود به بغداد و در واکنش به بالا گرفتن تنش‌های منطقه مطرح کرد، امریکا بود و نه اسرائیل؛ هشداری به این خبر که واشنگتن سعی دارد با ارسال سامانه‌های پدافندی‌ «تاد» به تل آویو از سربازان امریکایی برای راه‌اندازی این سامانه‌ها از آن در برابر موشک‌های بالستیک شلیک‌شده از سوی ایران بهره گیرد. این هشدار اما با این حرف فرستاده ایران که «برای جنگ و صلح آماده‌ایم»، منافاتی نداشت.
با آغاز دور جدید سفر وزیر امور خارجه به مقاصد جدید رایزنی‌های منطقه‌ای برای کاهش بحران، قاب‌های جدیدی با چشم‌انداز احتمالی جنگ یا صلح در حال ترسیم شدن است؛ چشم‌اندازی که نقطه عزیمت آن با شعله افروزی جنگ طلبان تل آویو پدیدار شده اما نقطه پایان آن قرار نیست به میل آنها ترسیم شود؛ اینکه پایتخت‌های عربی یکی پس از دیگری از بستن حریم هوایی خود به روی جنگنده‌های اسرائیلی خبر می‌دهند، فارغ از تحولاتی نیست که زیرپوستی در بطن نبرد همه جانبه نظامی- دیپلماتیک ایران و اسرائیل به جریان افتاده و به میدان وزن کشی دو طرف تبدیل شده است؛ تحولاتی که با سفر روز گذشته عراقچی به عراق و موضع‌گیری صریح او درباره اقدام امریکا برای تجهیز سامانه تسلیحاتی نظامی تاد همراه شد.
این در حالی است که وزارت دفاع امریکا، پنتاگون در بیانیه‌ای ارسال سامانه پدافندی «تاد» به رژیم صهیونیستی به‌منظور مقابله با حملات ایران را تأیید کرد.  
سخنگوی وزارت دفاع امریکا با بیان اینکه «باتری THAAD سیستم یکپارچه دفاع هوایی اسرائیل را تقویت خواهد کرد»، افزود:  این اقدام بر تعهد آهنین ایالات متحده به دفاع از اسرائیل و دفاع از امریکایی‌ها در اسرائیل در برابر هرگونه حمله موشکی بیشتر توسط ایران تأکید می‌کند. در همین حال وال استریت ژورنال اعلام کرده است 100 نظامی امریکا هم برای بهره برداری از  «تاد» وارد اسرائیل می‌شوند.
عراقچی در پیامی که در شبکه اجتماعی خود منتشر کرد، ضمن تأیید ارسال بی‌سابقه تسلیحات نظامی امریکا به اسرائیل، تأکید کرد که «این کشور اکنون جان نیروهای خود را با اعزام آنها برای هدایت سیستم‌های موشکی امریکایی در اسرائیل در معرض خطر قرار می‌دهد.» او در تکمیل پیام خود افزود: در حالی که ما در روزهای اخیر تلاش‌های بسیاری برای مهار یک جنگ تمام‌عیار در منطقه‌ کرده‌ایم، به ‌وضوح می‌گویم که در دفاع از مردم و منافع‌ خود هیچ خط قرمزی نخواهیم داشت. فحوای این پیام اشاره به این واقعیت داشت که نشاندن یک نظامی امریکایی به جای همتای اسرائیلی‌اش در سامانه‌های نظامی این رژیم، مانعی در برابر پاسخ گویی نظامی ایران و هدف قراردادن مستقیم توسط نیروهای نظامی ایران نخواهد بود و امریکا می‌تواند هزینه حمایت از تل آویو را با قربانی کردن افسران نظامی‌اش بدهد.

نابودی سامانه‌های اسرائیل
در عملیات وعده صادق
مقام‌های واشنگتن و تل آویو در ماه‌های اخیر در روند رایزنی‌هایی که درباره همکاری نظامی در جنگ احتمالی منطقه به جریان انداخته‌اند، درباره ارسال سامانه دفاع ضدموشکی تاد به اسرائیل تبادل نظر کرده و استفاده از آن را مستلزم استقرار سربازان امریکایی برای عملیات سیستم پیچیده این سلاح نظامی دانسته‌اند. هشدار تازه تهران درباره به کارگیری سامانه تاد درحالی معنادار می‌شود که نیروی هوافضای سپاه پاسداران شامگاه مهر سال‌جاری با حدود دویست موشک بالستیک برای دومین بار به اسرائیل حمله کرد تا سمت و سوی توجهات متوجه سامانه‌های «گنبد آهنین» و «پیکان» اسرائیل شود و این واقعیت را به نمایش بگذارد که این سامانه در مقابله با موشک‌های هایپرسونیک در خارج از جو کارآیی لازم را ندارد. گنبد آهنین که پیشتر برای مقابله با موشک‌های کروز ایرانی در وعده صادق 1 هم ناتوان نشان داده بود، در برابر موشک هایپرسونیک و موشک‌های بالستیک در دومین حمله نظامی ایران فرو ریخت. این ناکامی درحالی در معرض دید همگان قرار گرفت که تجهیز و نگهداری پرهزینه آن بدون حمایت‌های چند میلیارد دلاری امریکا ممکن نبوده است.

صفحات
آرشیو تاریخی
شماره هشت هزار و پانصد و هفتاد و هشت
 - شماره هشت هزار و پانصد و هفتاد و هشت - ۲۳ مهر ۱۴۰۳