«ایران» از وضعیت معلمان غیرایرانی در کشور گزارش می‌دهد

جذب معلم اتباع از شایعه تا واقعیت

غزل رضایی‌ثانی
خبرنگار

چندی پیش در فضای مجازی آماری اعلام شد که برای روشنگری، جزئیات آن را بررسی کردیم. این آمار اعلام می‌کرد که استخدام ۶۰۰ نفر آموزگار ابتدایی از اتباع افغانستان در ایران صورت گرفته است.
علی فرهادی سخنگوی آموزش و پرورش در گفت‌و‌گو با «ایران» در خصوص جذب معلمان اتباع در ایران گفت: ما جذب و استخدام معلم از اتباع خارجی نه داشته و نه خواهیم داشت. ما برای استخدام معلم در ایران تنها از افراد ایرانی‌تبار جذب می‌کنیم، معلمان رسمی باید در آزمون‌های استخدامی آموزش و پرورش شرکت کنند یا از طریق دانشگاه فرهنگیان و دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی در کنکور سراسری اقدام کنند، به این صورت پذیرفته و جذب شوند اما حکم استخدام رسمی برای معلمان اتباع وجود ندارد.
 برای مدرسه اتباع در حاشیه شهر تهران و شهرستان‌ها، از معلمان اتباع به صورت حق‌التدریسی آن هم فقط برای دانش‌آموزان اتباع استفاده می‌شود. در همین زمینه با مدیر یک مدرسه اتباع گفت‌و‌گو کردیم. بلخی مدیر مدرسه شهید علامه بلخی در شهرستان پیشوا در گفت‌و‌گو با «ایران» درباره فعالیت معلمان اتباع در مدارسی که با مجوز مرکز امور بین‌الملل آموزش و پرورش برای اتباع در نظر گرفته شده است، گفت: ما در سراسر کشور تعداد ۲۳ مدرسه اتباع و در تهران و شهرستان‌های آن حدود ۷ مدرسه اتباع داریم که بیشتر معلمان آنها افغانستانی هستند.
 
معلمان اتباع استخدام رسمی نمی‌شوند
بلخی در پاسخ به این سؤال که نحوه جذب آنها چگونه است؟ گفت: تقریباً سه سال است که یونسکو برای معلمان اتباع کارگاه آموزشی برگزار می‌کند. تقریباً همه معلمان اتباع که به دانش‌آموزان افغانستانی درس می‌دهند باید این دوره را گذرانده باشند. البته که معلمان اتباع رسمی نمی‌شوند ولی به دلیل اینکه مدارس ما مجوز دارند و ثبت رسمی هستند، این سابقه کاری برای معلمان اتباع،
معتبر است.  این مدیر مدرسه اتباع در پاسخ به این سؤال که معلمان افغانستانی در ازای تدریس چقدر دستمزد دریافت می‌کنند، گفت: معلمان برای دو شیفت کاری مبلغ
ده میلیون تومان دریافت می‌کنند.
بلخی در این‌باره توضیح داد: مدارس اتباع در ایران همگی کد ثنا دارند و همه دانش‌آموزانی که در مدرسه ثبت‌نام می‌کنند در سایت my. medu. ir نیز ثبت‌نام می‌شوند و تنها تفاوتی که با مدارس دولتی دارند این است که این مدارس باید از طریق شهریه‌ها پشتیبانی شود. مبلغ شهریه سالانه ۴ تا ۵ میلیون تومان برای هر دانش‌آموز است.
مؤسس مدارس اتباع باید یک ایرانی باشد
مدیر مدرسه شهید علامه بلخی پیشوا گفت: مدرسه‌ها به شیوه‌های مختلف کار می‌کنند، من ۲۳ سال است که مجوز گرفته‌ام ولی مؤسس مدرسه باید یک شخص ایرانی باشد. در برخی از استان‌ها مدارسی داریم که در مقطع ابتدایی از۴۶ دانش‌آموز، ۳۹ نفر اتباع و مابقی ایرانی هستند.
وی درادامه بیان کرد: پیش‌تر، تنها در استان‌های قم، مشهد و تهران برای اتباع داشتیم اما اکنون تعداد استان‌هایی که مدرسه اتباع دارند، افزایش یافته است. دولت برای اینکه تعداد دانش‌آموزان اتباع را از مدارس دولتی کاهش بدهد، مدارس اتباع را راه‌اندازی کردند. ما در مدرسه خود ۱۷ معلم داریم که چهار نفر ایرانی و مابقی اتباع هستند. معلمان اتباع ما در ایران تحصیل کرده‌اند و فارغ‌التحصیل از دانشگاه تهران، دانشگاه آزاد، دانشگاه پیام نور و… هستند.
بلخی در پایان خاطر نشان کرد: مدارس اتباع مانند مدارس غیرانتفاعی می‌مانند و در مجوز آنها قید شده که مدرسه غیردولتی اتباع خارج هستند. ایران مدرسه کویتی، عراقی، لبنانی و… دارد به‌عنوان مثال در منطقه دولت‌آباد در شهرری دو مدرسه عراقی و در قم مدرسه کویتی و لبنانی داریم و سفارتخانه‌ها براین مدارس نظارت می‌کنند. درعین حال نظارت بر مدارس اتباع افغانستانی برعهده مرکز امور بین‌الملل و مدارس خارج از کشور نظارت دارد و هرازگاهی هم ناظرین برای بررسی به مدرسه می‌آیند.

صفحات
آرشیو تاریخی
شماره هشت هزار و پانصد و هفتاد و چهار
 - شماره هشت هزار و پانصد و هفتاد و چهار - ۱۸ مهر ۱۴۰۳