رئیس انجمن تولیدکنندگان تجهیزات پزشکی در گفت‌و‌گو با «ایران» مطرح کرد

کاهش ارزبری با تکیه بر توان ملی

80 درصد نیاز کشور به کالاهای پزشکی از سوی تولیدکنندگان داخلی تأمین می‌شود

محدثه‌ جعفری
خبرنگار


سال‌هاست بخش بزرگی از مشکلات تولیدکنندگان در همه صنوف بویژه حوزه سلامت با مسأله تحریم درهم آمیخته، اما این امر دلیلی برای عقب‌نشینی تولیدکنندگان و تأمین‌کنندگان برای رفع نیاز داخلی و حرکت به سمت صادرات نبود، به‌طوری که اکنون در بخش تجهیزات پزشکی طبق ارقام ثبت شده، حدود 30 تا 50 میلیون دلار صادرات داریم که به گفته رئیس سازمان غذا و دارو، آمارهای غیررسمی بیش از این اعداد است. قطعاً تحریم‌ها هزینه‌هایی را به کشور تحمیل می‌کند، اما طی همین سال‌ها توانستیم با تکیه بر توان ملی، نیازهای ضروری بویژه کالاهای پزشکی و درمانی را تولید کنیم، به‌طوری که اکنون 80 درصد نیاز بازار کشور به تجهیزات پزشکی در اختیار تولیدکنندگان داخلی است.
 
200 میلیون دلار ارز در قبال یک‌و‌نیم میلیارد دلار کالای ایرانی
جلیل سعیدلو رئیس انجمن تولیدکنندگان تجهیزات پزشکی با اشاره به اینکه حدود 80 درصد تجهیزات مصرفی کشور از سوی تولید‌کنندگان داخلی تأمین می‌شود، به «ایران» می‌گوید: این عدد قابل قبول است، اما کافی نیست و این امر نیاز به سرمایه‌گذاری در این زمینه دارد تا بتوانیم به پوشش صددرصدی برسیم. اکنون در حوزه تولید 200 میلیون دلار ارزبری صورت می‌گیرد، به این معنا که تولیدکنندگان 200 میلیون دلار ارز دریافت می‌کنند و یک‌و‌نیم میلیارد دلار کالا تحویل می‌دهند.
وی توضیح می‌دهند: اگر بخواهیم این صنعت تولید داخل را ندید بگیریم و همه اقلام مورد نیاز کشور را وارد کنیم، باید 7 برابر این میزان ارزی که به تولیدکننده داده می‌شود، برای تأمین تجهیزات مصارف درمانی کشور هزینه کرد، بنابراین منطقی است با وجود زیرساخت‌های تولید در داخل کشور و مدیریت صحیح، این صنعت را از نظر تنوع کالا توسعه داده و در نتیجه شاهد کاهش ارزبری از کشور خواهیم بود.
رئیس انجمن تولیدکنندگان تجهیزات پزشکی با اشاره به تعداد تولیدکنندگان تجهیزات پزشکی در کشور می‌گوید: بالغ بر دو هزار تولیدکننده در حوزه تجهیزات پزشکی داریم که در این زمینه آمار تولیدکنندگان دانش‌بنیان‌ها جداست.
سعیدلو با اشاره به چالش‌های دریافت ارز برای تولیدکنندگان این صنعت می‌گوید: همواره انجمن تولید بر این نظر است که ارز ترجیحی حذف شود و همه فعالان از یک نرخ ارز بهره‌برداری کنند، چرا که چندنرخی بودند ارز مشکلات متعددی را برای افراد این صنعت ایجاد کرده است. به عنوان مثال ارز ترجیحی گاهی به یک شرکت تعلق می‌گیرد و شرکت دیگری محروم می‌شود و شرکتی که ارز دریافت کرده است، قیمت تمام‌شده محصولش کاهش پیدا می‌کند، بنابراین برای ایجاد رقابت سالم در این صنعت بهتر است هر حمایتی قرار است از مصرف‌کننده نهایی که مردم هستند صورت گیرد، با پوشش‌های بیمه‌ای در انتهای زنجیره صورت گیرد، یعنی به جای پرداخت ارز ارزان‌قیمت به تولیدکننده ریالش را در اختیار سازمان‌های بیمه‌گر قرار دهند و کالاهای مصرفی تحت‌پوشش بیمه قرار گیرند و بیمه‌ها بیماران را حمایت کنند، به شرط اینکه نقدینگی لازم را بموقع دراختیار تولیدکننده قرار دهند، یعنی زنجیره تأمین نقدینگی باید سرعت بگیرد و ارز هم تک‌نرخی باشد، در این صورت می‌توانیم به نقطه مطلوب در تولید برسیم.
 
50 میلیون دلار صادرات
 با وجود چالش‌ها
رئیس انجمن تولیدکنندگان تجهیزات پزشکی درخصوص رقم صادرات در حوزه تجهیزات پزشکی می‌گوید: تولیدکنندگان برای ورود به بازارهای جهانی نیاز به یک‌سری ضوابط و شرایط عمومی دارند تا بتوانند محصولات‌شان را به دیگر کشورها عرضه کنند که در این مسیر با وجود تمام چالش‌هایش بویژه تحریم‌ها توانسته‌ایم بین 30 تا 50 میلیون دلار صادرات داشته باشیم که اگر بخواهیم به شکل غیررسمی هم به این بخش نگاه کنیم، عدد صادرات دو برابر این آمار است.
وی افزود: برای اینکه بتوانیم در این حوزه به افق روشن صادرات برسیم، عدد صادرات باید به یک میلیارد دلار برسد که این امر نیازمند زیرساخت لازم و کاهش مشکلات تولیدکنندگان تجهیزات پزشکی است و جریان نقدینگی در صنعت تجهیزات پزشکی هم معقول و بموقع باشد. مراکز درمانی و بیمارستانی مطالبات را در کم‌ترین زمان به تولیدکنندگان تجهیزات پرداخت کنند تا فعالان این حوزه بتوانند با نوسازی دستگاه‌ها ضمن افزایش کیفیت محصولات، تیراژ تولید را هم بالا ببرند.
سعیدلو در پاسخ به این پرسش که برای نوسازی دستگاه‌ها چقدر هزینه یا ارائه تسهیلات مورد نیاز است، می‌گوید: سرمایه‌گذاری در این حوزه باید مستمر باشد و نیازی نیست که حتماً سالانه برای آن بودجه‌ای در نظر بگیرند، به‌طوری که با درنظر گرفتن یک میلیارد دلار در حوزه نوسازی صنعت سرمایه‌گذاری صورت گیرد، تولیدکنندگان حداقل 10 سال می‌توانند از این خطوط استفاده کنند. درحال حاضر بهترین سرمایه‌گذاری، توجه به نوسازی خطوط تولید تجهیزات است که بازده این سرمایه‌گذاری داشتن کالاهای باکیفیت و مورد قبول جامعه درمان کشور خواهد بود. اگر مسئولان به این امر توجه کنند و با ارائه ارز ترجیحی و حمایتی در این مورد خاص تولیدکنندگان را حمایت کنند به نفع صنعت کشور و مردم خواهد بود.
 
طلب 20 همت تولیدکنندگان
و تأمین‌کنندگان از مراکز درمانی
رئیس انجمن تولیدکنندگان تجهیزات پزشکی با اشاره به علت چالش نقدینگی در این حوزه می‌گوید: به‌طور کلی تولیدکنندگان و واردت‌کنندگان تجهیزات پزشکی در مجموع حدود 20 هزار میلیارد تومان از مراکز درمانی طلب دارند و برای اینکه این مسأله ایجاد نشود باید در فصل بودجه‌گذاری تمام این هزینه‌ها در نظر گرفته شود تا مراکز درمانی هم بتوانند به تعهدات‌شان عمل کنند.
سعیدلو با اشار به اینکه طلب‌های حوزه تجهیزات گاهی تا یک‌سال و نیم پرداخت نمی‌شود، توضیح می‌دهد: این عدم پرداخت‌های بموقع بیشترین آسیب را به تولیدکنندگان وارد می‌کند.

 

بــــرش

نمایشگاه «ایران‌مِد» مسیر صادرات را هموارتر می‌کند
وی با بیان اینکه نمایشگاه تجهیزات و ملزومات پزشکی، دندانپزشکی، آزمایشگاهی و دارویی ۱۹ تا ۲۲ مهر در نمایشگاه شهر آفتاب برگزار می‌شود، می‌گوید: دومین نمایشگاه «ایران‌مِد» با حضور 250 شرکت متشکل از تأمین‌کننده و تولید‌کنندگان تجهیزات پزشکی در حالی برگزار می‌شود که امسال هم بخشی را برای حضور بیش از 50 شرکت دانش‌بنیان مدنظر قرار دادیم. برگزاری نمایشگاه‌های سالانه می‌تواند کمک شایانی به نمایش افتخارات کشور در دید عموم باشد، همچنین با حضور هیأت‌های تجاری از روسیه و آفریقا در این نمایشگاه می‌توانیم به مبحث صادرات و روابط بین‌المللی طی سال‌های پیش‌رو بپردازیم و زمینه صادرات را تقویت کنیم.

صفحات
آرشیو تاریخی
شماره هشت هزار و پانصد و هفتاد و چهار
 - شماره هشت هزار و پانصد و هفتاد و چهار - ۱۸ مهر ۱۴۰۳