فرهنگ

نمایشگاه «غده سرطانی» کاریکاتوریست‌های ایرانی در ترکیه

به همت رایزنی فرهنگی ایران در ترکیه، مراسم افتتاحیه نمایشگاه کاریکاتور «غده سرطانی»، شامل 40 اثر هنری از آثار استاد سید مسعود شجاعی طباطبایی، با حضور ده‌ها میهمان از مقامات سیاسی و هنردوستان در قلعه توریستی و مرکز فرهنگی استراگون آنکارا منطقه کچی‌اورن آنکارا برگزار شد.
سیدقاسم ناظمی، رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در آنکارا، ضمن معرفی سیدمسعود شجاعی به عنوان یکی از شناخته‌شده‌ترین کاریکاتوریست‌های ایران در عرصه جهانی، از همکاری شهرداری آنکارا و شخص استاد شجاعی تشکر کرد. وی این نمایشگاه را تلاشی برای رساندن صدای مظلومیت مردم فلسطین و همچنین نمایانگر سبعیت و ضعف دولت اسرائیل دانست و گفت: هنر صدای حقیقت است و هنرمند متعهد همیشه در کنار ارزش‌های الهی و انسانی ایستاده است. از این رو او نمی‌تواند در مقابل بی‌عدالتی سکوت کند.

تداوم حمایت‌های جهانی
از مقاومت فلسطین
در ادامه، مسعود اوزارصلان، شهردار منطقه کچی‌اورن در سخنرانی افتتاحیه خود ضمن تأکید بر مظلومیت مردم غزه، بر لزوم تداوم حمایت‌های جهانی از مقاومت فلسطین تأکید کرد.
وی با اشاره به اینکه جنایات موجود در غزه، جنایاتی ضد بشری است که بر اساس تمامی قوانین بین‌المللی، غیر از جنایت جنگی نمی‌توان آن را نامید، گفت: حمایت‌های مردم جهان از تمامی نقاط کره زمین، متوجه مردم غزه است. امروز، غزه نماد وجدان بشری و مظلومیت جهانی در برابر جریان امپریالیسم و ظلم است. از این رو، ما نیز وظیفه خود می‌دانیم که از تمامی امکانات موجود در شهرداری به نفع مردم غزه استفاده کنیم. برگزاری این نمایشگاه کاریکاتور، که با همکاری رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در آنکارا برگزار می‌شود، یکی از فعالیت‌های ما برای تداوم بیداری وجدان‌های بشری در حمایت از غزه است.
اوزارصلان افزود: این نمایشگاه از یکسو صدای مظلومیت مردم غزه و از سوی دیگر نشان‌دهنده عمق همکاری‌های ایران و ترکیه در حمایت از مردم فلسطین است.
 

معرفی معماری حرم امام رضا(ع)
در هفته فیسپ

با همکاری رایزنی فرهنگی کشورمان در فرانسه، ویژگی‌های معماری حرم حضرت علی ابن موسی الرضا(ع) و تزئینات آن با پخش ویدیو کلیپی در هفته فرهنگی فیسپ معرفی شد.
در سال‌جاری، نمایندگی فرهنگی ایران با دو برنامه در حوزه سینما و معماری در این رویداد مشارکت کرده است.
اکران فیلم سرخپوست با هدف مخاطب فرانسوی و با زیرنویس فرانسوی و توضیحاتی در مورد سینمای ایران، در سینما مجستیک بستی انجام گرفت.
با توجه به اینکه امسال هفته فرهنگی فیسپ از سوی این مجمع در قالب برنامه‌های یک ماهه برگزار شد و به دلیل قرار گرفتن روز جهانی معماری در این بازه زمانی، برنامه‌ای برای معرفی معماری ایرانی نیز در میان برنامه‌های فرهنگی ارائه شد./ روابط عمومی