اخبار

معاون اول رئیس‌جمهور تأکید کرد
تشکیل ستاد
 هماهنگی امنیت فضای سایبری
روز گذشته جلسه‌ای درخصوص تشکیل ستاد هماهنگی پیشرفت و امنیت فضای سایبری به ریاست معاون اول رئیس‌جمهور برگزار و در زمینه سازکارهای تشکیل این ستاد با هدف هماهنگی و تقسیم کار ملی در حوزه امنیت و پیشرفت فضای سایبری بحث، بررسی و تصمیم‌گیری شد.
به گزارش ایرنا از روابط عمومی دفتر معاون اول رئیس‌جمهور، محمدرضا عارف دراین جلسه که وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهور، دبیر شورای‌عالی و رئیس مرکز ملی فضای مجازی و مسئولان دستگاه‌های ذیربط حضور داشتند، گفت: تشکیل این ستاد در راستای هم‌افزایی همه توان کشور برای توجه به پیشرفت و بویژه امنیت در حوزه فضای مجازی است و باید از هرگونه موازی کاری دراین زمینه جلوگیری شود.
معاون اول رئیس‌جمهور تشکیل یک ستاد منسجم با ضمانت اجرایی بالای پیاده‌سازی سیاست‌ها و دستورات در حوزه امنیت و پیشرفت فضای سایبری را از اهداف مهم تشکیل این ستاد و به‌عنوان یک ضرورت اساسی با توجه به پیشرفت تحولات سال‌های گذشته در جهان دانست. وی گفت: باید پس از تدوین اساسنامه و سازکارهای این ستاد، از انجمن‌ها و شخصیت‌های علمی و بویژه فعالان بخش خصوصی در حوزه امنیت سایبری برای ارائه راهکارها و پیشنهادها دعوت شود.
عارف دستور داد: ظرف سه هفته آینده و با همکاری وزارتخانه‌ها، انجمن‌ها و دستگاه‌های ذیربط دولتی، حاکمیتی و امنیتی و دفاعی، سازکار پیش‌نویس و اساسنامه ستاد هماهنگی پیشرفت و امنیت سایبری با ایجاد دبیرخانه این ستاد در معاونت علمی و فناوری رئیس‌جمهور، حضور وزرای ذیربط و به ریاست و زیر نظر رئیس‌جمهور به‌عنوان بالاترین مقام اجرایی کشور در راستای ضمانت اجرایی شدن دستورالعمل‌ها و سیاست‌های فضای سایبر تدوین شود.

مشکل فیلترینگ حل خواهد شد
معاون ارتباطات و اطلاع‌‌رسانی دفتر رئیس‌جمهور در یک پست اینستاگرامی به مردم اطمینان داد مشکل فیلترینگ در یک مسیر قانونی و منطقی حل خواهد شد.
محمدمهدی طباطبایی نوشت: صداقت و وفای به عهد سرمایه اصلی و خصیصه ذاتی رئیس‌جمهور پزشکیان است. مسأله ساماندهی و ارتقای سرعت اینترنت و رفع فیلترینگ در یک مسیر قانونی و منطقی حل و انتظارات به حق جامعه برآورده خواهد شد. با شتاب‌زدگی در موضع‌گیری‌ها و قضاوت‌های زودهنگام راه را برای حل مشکلات صعب و دشوار نکنیم. پزشکیان در حوزه صداقت و راستگویی از سرآمدان عرصه سیاست در ایران معاصر است.

پست، رکن اساسی
 توسعه اقتصاد دیجیتال
وزیرارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: صنعت پست با تطبیق خدمات و سرویس‌‌های خود با نیازهای روزافزون و متنوع جامعه و استفاده از فناوری‌‌های نوین، به یکی از ارکان اساسی و محورهای توسعه اقتصاد دیجیتال تبدیل شده است.ستارهاشمی با تبریک فرا رسیدن روزجهانی پست افزود: باتوجه‌ به اهمیت روزافزون خدمات پستی، در وزارت ارتباطات توسعه زیرساخت‌های پستی طراحی و ارائه خدمات نوین و ارتقای کیفیت خدمات را به‌عنوان یکی از برنامه‌های اولویت‌دار در دولت وفاق ملی پیگیری می‌کنیم. می‌توانیم خدمات پستی کشور را با اتکا به توانمندی‌های داخلی و بهره‌گیری از توان شرکت‌های دانش‌بنیان و نوآور در استفاده از فناوری‌های نوین به سطح استانداردهای جهانی ارتقا دهیم.

جایزه نوبل
برای 2دانشمند هوش مصنوعی
دو پژوهشگر هوش مصنوعی جایزه نوبل فیزیک ۲۰۲۴ را دریافت کردند.
جایزه نوبل سال ۲۰۲۴ در رشته فیزیک به جان جی. هاپفیلد، پژوهشگر دانشگاه پرینستون آمریکا و
جفری ای. هینتون، دانشمند بریتانیایی-کانادایی دانشگاه تورنتو کانادا اهدا شد.این جایزه به پاس فعالیت‌ها و دستاوردهای این دو دانشمند در زمینه هوش مصنوعی و یادگیری خودکار اعطا شده است.هانس الگرن، دبیر آکادمی سلطنتی علوم سوئد گفت: این جایزه به خاطر اکتشافات و اختراعات بنیادین که امکان یادگیری ماشینی با شبکه‌های عصبی مصنوعی را می‌دهد، به آنها اعطا می‌شود.

صفحات
آرشیو تاریخی
شماره هشت هزار و پانصد و هفتاد و چهار
 - شماره هشت هزار و پانصد و هفتاد و چهار - ۱۸ مهر ۱۴۰۳