«ایران» از مراسم رونمایی رئیس‌جمهور از الواح 2500 ساله گزارش می دهد

بازخوانی تاریخ هخامنشیان

دستور رئیس‌جمهور به معاون اول برای نشست با بخش خصوصی

زهرا کشوری
دبیر گروه زیست بوم

مسعود پزشکیان صبح دیروز در مراسم رونمایی از بخشی از تاریخ هخامنشیان در موزه ملی، گفت: با شعار و رویکرد ایجاد وفاق در داخل و گسترش و تقویت روابط با کشورهای همسایه و دیگر کشورهای دنیا به خیابان پاستور آمده ام اما از همان روز آغاز به کار رسمی خود، به شکل مستمر و بلاوقفه حوادثی رخ داده و با اقدامات یک رژیم وحشی شرایطی برای ما ایجاد شده که در مسیر پیشبرد این سیاست مانع‌تراشی می‌کند. او از رژیم صهیونیستی به نام «حکومتی وحشی» یاد کرد که دم از حقوق بشر می‌زند اما چهارچوب انسانی را مراعات نمی‌کند.
آنجایی که فعالان بخش خصوصی گردشگری از او خواستند تا بودجه‌ای قابل توجه برای مقابله با «ایران هراسی» اختصاص دهد؛ پزشکیان راه برون رفت از این مسأله را سرمایه‌گذاری روی دانش‌آموزان و آشنایی آنها با هویت و تاریخ ایران دانست و گفت: اگر ریشه‌های تمدن، توسعه و آگاهی ما را ببرند، بی‌هویت می‌شویم و دیگر نمی‌دانیم که به کجا باید برویم و لذا هر کجا که بخواهند ما را می‌برند.
 
دیپلماسی و میدان
سیدرضا صالحی امیری، وزیر میراث فرهنگی هم از گردشگری به عنوان بزرگترین ظرفیت دیپلماسی ایران نام برد و میراث فرهنگی را قدرت نرم ملی خواند.  فعالان گردشگری نیز در سخنانی با مسعود پزشکیان، خود (بخشی خصوصی) را «میدان» خواندند و از پزشکیان خواستند تا موانع قانونی را برای رشد گردشگری از پیش پای آنها بردارد.
در همین راستا، مهدی حجت یکی از مؤسسان سازمان میراث فرهنگی از پزشکیان خواست تا اجازه تأسیس دانشگاه بین‌المللی میراث فرهنگی را بدهد. پزشکیان هم نقبی به 750 سال پیش و تأسیس دانشگاه ربع رشیدی در شهر تبریز زد. به اعتقاد او ربع رشیدی که به 7 زبان زنده دنیا دانشجو تربیت کرده، در رده دانشگاه‌های نسل 4 امروز جهان قرار دارد. پزشکیان مدیریت شهر دانشگاهی ربع رشیدی را بسیار حساب ‌شده که براساس فرآینده بوده دانست و گفت: نتوانستیم این روش را در نظام مدیریتی خود اجرا کنیم.
او انگشت روی فقدان ارتباط شهروندان امروزی ایران با هویت تمدنی کشورمان گذاشت و یکی از دلایل مهاجرت نخبگان را فقدان ارتباط با هویت درخشانی دانست که بخشی از آن را در سفر به نیویورک به ایران بازگرداند.
پزشکیان فقدان دلبستگی به کشور را متوجه عملکرد مسئولان و ناکارآمدی نظام آموزشی دانست که نتوانسته‌اند گذشته درخشان کشور را به خوبی تصویر کنند، تا جوانان و نخبگان ریشه‌های هویتی خود را بیابند و با افتخار به آن به دنبال احیا و بازآفرینی آن مجد و عظمت باشند. رئیس‌جمهور گفت: تأمل و تدقیق در گذشته، درس‌های فراوانی در عرصه‌های فرهنگی، اجتماعی، سیاسی، حکومت‌داری، اقتصاد و دیگر عرصه‌ها برای ما دارد.
او همزمان با رونمایی از الواحی که شیوه حکومت‌داری و سیاست‌های اقتصادی و اجتماعی در2500 سال پیش را بیان می‌کند، سلسله هخامنشیان را مثال زد که با چه نظام سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی چنان حکومت و قلمرو پهناوری را در صلح، آرامش، شکوفایی اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی اداره می‌کرده است. رئیس جمهور با بیان اینکه امروز دشمنان، با ایجاد اختلاف ما را به جان هم انداخته‌ و منابع ما را غارت می‌کنند و برخی دیگر از ما را با وحشی‌گری قتل‌عام می‌کنند، اما تفرقه مانع از آن می‌شود که بتوانیم منسجم و یکپارچه مقابل آنها بایستیم، گفت: ما از ریشه‌ها و هویت خود جدا شده‌ایم و نتوانسته‌ایم درس‌های لازم را از نحوه اداره جامعه و حکومت‌های موفق گذشته بگیریم.
دکتر پزشکیان با اشاره به اینکه ما در تاریخ درخشان و افتخارآمیز خود نمونه‌ها و الگوهای درخشانی از حکمرانی موفق داریم، افزود: در دوره نمایندگی مجلس، یکی از دوستان نظر بنده را درباره حکومت پارلمانی پرسید که به او گفتم چرا بر مبنای عهدنامه مالک اشتر حکومت اسلامی نداشته باشیم؛ عهدنامه مالک اشتر یکی از بهترین مدل‌های حکومت‌داری را تشریح کرده است که بر مبنای آن به عنوان مثال یک استاندار اختیارات کافی برای اداره استان محل مأموریت خود دارد، به حاکم کشور پاسخگوست و ملاک و شاخص ارزیابی عملکرد او میزان رضایت مردم است. او شاخص در حکومت‌داری را میزان رضایت مردم از کیفیت خدمتگزاری دانست.

دستور رئیس‌جمهور به معاون اول
صالحی امیری سه حوزه میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی را عامل رشد اقتصادی، گسترش زیرساختی و تضمین امنیت دانست و گفت: میراث فرهنگی باید یکی از سه اولویت اول دولت چهاردهم باشد. او حضور رئیس‌جمهور را نشانه‌ای برای این اولویت دانست.
سهیلا صفرزاده هنرمند صنایع دستی از سیستان و بلوچستان هم از نگاه حداقلی به صنایع دستی، مدیریت ضعیف صادرات، فقدان راه‌اندازی صندوق حمایت از هنرمندان و بیمه گله کرد و خواستار حضور هنرمندان صنایع دستی در نمایشگاه‌های بین‌المللی شد.
جمشید حمزه‌زاده، رئیس جامعه هتلداران کشور هم از کاهش شدید گردشگران ورودی از اروپا و امریکا حرف زد و از رکورد در گردشگری داخلی به دلیل تورم گفت و خواستار ایجاد شورای عالی گردشگری با حضور رئیس‌جمهور شد. محسن حاجی سعید، رئیس هیأت مدیره تشکل حرفه‌ای راهنمایان گردشگری هم ایران هراسی را باعث لغو سفر گردشگران خارجی دانست و گفت: هدف اصلی ایران هراسان اقتصاد کل کشور است. او اضافه کرد در دنیا میانگین هزینه تبلیغات گردشگری 100 میلیون دلار است و از رئیس‌جمهور پرسید اختصاص 200 هزار دلار برای ایران آیا می‌تواند گره ایران هراسی را باز کند؟ او خواستار برگزاری جلسه بخش خصوصی با عباس عراقچی و بررسی امنیت گردشگران خارجی و خروج ایران از لیست قرمز برخی از کشورها شد.  حرمت‌الله رفیعی، رئیس انجمن دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی ایران هم گفت: ما چیزی از دولت نمی‌خواهیم فقط می‌خواهیم موانع قانونی از جمله مالیات و... از پیش پای ما برداشته شود. پزشکیان پس از این سخنان، از سیدرضا صالحی امیری خواست تا در یک جلسه با حضور محمدرضا عارف، معاون اول و بخش خصوصی، مسائل مطرح شده را بررسی کنند و قول داد تا جایی که بتواند کمک کند.