ایران در ایران

توقف رشد منفی جمعیت در یزد
یزد- استاندار یزد فعالیت ساختارهای حاکمیتی و گروه‌های مردمی این استان در رابطه با طرح جوانی جمعیت و فرزندآوری را بی‌نظیر خواند و گفت: رشد منفی جمعیت در استان طی سه سال اخیر متوقف شده است.
«مهران فاطمی» موضوع خانواده را مهم‌ترین مسأله عنوان کرد و گفت: ساختارهای حاکمیتی و گروه‌های مردمی هیچ کدام از استان‌های کشور در زمینه طرح جوانی جمعیت و فرزندآوری به اندازه یزد فعال نبوده است.
وی با قدردانی از اقدامات و فعالیت‌های انجام شده در راستای اجرای طرح سامان خانواده در همین راستا، ادامه داد: باوجود اینکه نتایج اقدامات و برنامه‌ریزی‌های انجام شده در این حوزه در درازمدت مشخص می‌شود، اما رشد منفی جمعیت در استان طی 3 سال اخیر متوقف شده است.
استاندار یزد با اشاره به برنامه‌ریزی دانشگاه علوم پزشکی این شهر برای مقابله با پدیده سقط جنین، گفت: این مسأله نشان‌دهنده ارتقای سطح حساسیت دستگاه‌ها نسبت به مسائل آسیب‌های اجتماعی است، اما ساختارهای حاکمیتی باید حمایت بیشتری از گروه‌های مردمی داشته باشند.

واگذاری زمین رایگان به  ۲ هزار خانواده در سیستان‌وبلوچستان
زاهدان- مدیر کل راه و شهرسازی سیستان و بلوچستان از واگذاری زمین رایگان به ۲هزار و ۱۴۲ خانواده مشمول قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت این استان تاکنون خبر داد.
«عطاء الله اکبری» اظهار داشت: در راستای قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت تکلیف وزارت راه و شهرسازی تخصیص زمین رایگان به مشمولان طرح است که برای تسریع در اجرای این طرح تاکنون زمین برای ساخت 5 هزار و ۴۸ واحد در سراسر سیستان و بلوچستان تأمین شده است.
 وی با بیان اینکه در استان، شهرهای زابل، هامون، نیمروز، میرجاوه، قصر قند و فنوج مشمول جوانی جمعیت می‌شوند، افزود: به استناد ماده سه قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت چنانچه فرزند سوم خانواده‌های متقاضی از تاریخ ۲۴ مهر ۱۴۰۰ به بعد متولد شده باشد و فرم «ج» آنها قرمز باشد به‌منظور مشوق فرم «ج» متقاضی سبز خواهد شد.

 فوت سه نفر از ۱۶ مصدوم حادثه معدن طبس
بیرجند – بعد از چندین روز مراقبت ویژه 3 نفر از ۱۶ مصدوم حادثه معدن طبس فوت کردند و شمار جانباختگان این حادثه به ۵۲ نفر رسید.
«جواد قناعت»، استاندار خراسان جنوبی با اعلام این خبر اظهار داشت: از این سه فوتی، یک نفر اهل خراسان جنوبی و ۲ نفر اهل خراسان رضوی هستند.
وی با اشاره به اقدام خداپسندانه خانواده این افراد افزود: اعضای بدن دو نفر از مصدومان جانباخته (میثم معینی اهل بردسکن و ناصر آخوندی اهل فردوس) با رضایت خانواده‌هایشان به بیماران نیازمند پیوند شده و این عزیزان به چند نفر از هموطنانمان جان دوباره بخشیدند.
استاندار خراسان جنوبی با بیان اینکه 4 نفر از مصدومان این حادثه همچنان در بیمارستان‌های یزد، بیرجند و مشهد بستری و تحت درمان هستند، افزود: با توجه به اهمیت موضوع و با هماهنگی دولت، مجلس و قوه قضائیه، یک تیم کارشناسی متشکل از متخصصان و اهل فن در محل حادثه مستقر شده و در حال بررسی شرایط بوده و بزودی میزان قصور و کوتاهی هر بخش تعیین خواهد شد.
 
ممنوعیت فروش مسکن به اتباع مجاز و غیر مجاز در شهرهای مرزی
مشهد – بر‌اساس اعلام دادستانی شهرستان تایباد، هرگونه اجاره واحد مسکونی، معامله و فروش املاک با اتباع مجاز یا غیرمجاز افغانستانی در این شهرستان مرزی ممنوع شد.
«حجت صدیقی»، دادستان عمومی و انقلاب تایباد با اعلام این خبر اظهار داشت: از آنجایی که اجاره و فروش واحدهای مسکونی به اتباع مجاز و غیرمجاز افغان و حتی سکونت آنها در شهرستان‌های مرزی ممنوع است، مالکان به هیچ‌عنوان حق اجاره منازل خود را به اتباع حتی افراد مجاز را نداشته و در صورت شناسایی، با آنان و مشاوران املاک متخلف برخورد قانونی خواهد شد.
دادستان عمومی و انقلاب تایباد گفت: باتوجه به اینکه افغانستان در همجواری مرز دوغارون و تایباد قرار گرفته، رفت‌و‌آمد اتباع افغانستانی به این منطقه نسبت به سایر مناطق استان خراسان رضوی بیشتر است. صدیقی افزود: با هدف شناسایی مشاوران املاک متخلف در تایباد و تشدید نظارت‌ها، بازرسی و گشت‌های مشترک در حال انجام بوده و در هفته گذشته ۲ واحد مسکونی واگذار شده به اتباع افغانستانی در تایباد شناسایی و مهر و موم شده است.
وی اضافه کرد: در این ارتباط برای مشاوران املاک متخلف و صاحبان املاک، پرونده قضایی تشکیل شده است.

صفحات
آرشیو تاریخی
شماره هشت هزار و پانصد و هفتاد و یک
 - شماره هشت هزار و پانصد و هفتاد و یک - ۱۵ مهر ۱۴۰۳