چرا ساخت خانه های جایگزین مسکن مهر سمنان به تعوق افتاد؟

گره کور در مسکن مهر سمنان

شیما جهانبخش
خبرنگار


سال گذشته بود که ساکنان خانه‌های قطعه‌های 23 و 24 مسکن مهر سمنان بعد از آن‌که دیوارهای خانه نوسازشان ترک خورد وکارشناسان ناایمن بودن آنها را تأیید کردند با دستور مستقیم شخص وزیر کشور دولت سیزدهم، این خانه‌ها تخلیه شد. آن زمان با پیگیری‌های مسئولان استان قرار شد دولت با تخصیص200 زمین ویلایی، 550 میلیون تومان وام ساخت، 300 میلیون وام ودیعه مسکن و برخی امتیازهای خاص دیگر به مالکان این واحدها، گره کور این بخش از مسکن مهر سمنان را بازکرده و خانه‌های جدید و ایمنی را در مدت یکسال به آنها تحویل دهد. حالا با گذشت بیش از یکسال و محقق نشدن وعده‌ تحویل مرحله نخست خانه‌های ویلایی جایگزین در زمان مقرر(مرداد ۱۴۰۳)، مالکان مسکن مهر ناایمن سمنان خواستار حمایت دولت جدید و حل مشکل خود هستند.
 زمین به مالکان تحویل شده
«محمدحسین صالحی کمرودی» یکی از نمایندگان مالکان معترض دراین زمینه به ایرنا می‌گوید: از همان ابتدا که واحدها را تحویل گرفتیم؛ مشکلات مسکن مشخص بود اما از ناچاری مجبور به سکونت شدیم. تا چندین ماه خبری از آب و برق نبود و ساختمان‌ها آسانسورهم نداشتند.
به گفته صالحی بعد از مشاهده این وضعیت، مالکان دوباره آستین همت بالا زده و شروع به تکمیل واحدهای خود کرده‌اند اما بعد از مدتی مشخص شد که اساساً واحدها امن نیستند و نمی‌توان در آنها زندگی کرد. ماجرا تا تیرماه سال ۱۴۰۱ ادامه داشت و کار به جایی رسید که دادستان سمنان اعلام کرد که این واحدها امن نیستند و ما خانه‌های‌مان را تخلیه کردیم.
نماینده مالکان سمنانی می‌گوید: بعد از مدتی، ۲۰۰ متر زمین و ۳۰۰ میلیون تومان وام ودیعه مسکن به ما پرداخت و قرار شد خانه‌های‌مان یک‌ساله تحویل شود. همچنین قرار بود 150 میلیون تومان وام بلاعوض هم در اختیار مالکان قرار بگیرد که تاکنون انجام نشده است.
صالحی خاطرنشان می‌کند: در هفته‌های گذشته بعد از پیگیری‌های ما شورای شهر مسکن سمنان وعده داد که ۱۰۴ واحد در قالب فاز اول، تا 4 ماه دیگر به ما تحویل داده شود. فاز دوم نیز تا ۹ ماه دیگر تکمیل شده و در طی آن، ۱۰۱ واحد به مالکان داده می‌شود. الباقی واحدهای فاز سوم نیز برای سال آینده باقی می‌مانند اما بعید است که با این روند اتفاق خاصی رخ دهد و واحدها تا آن زمان تکمیل شوند.

کمبود منابع مالی، دلیل اصلی کندی روند ساخت واحدها
گرچه دلایل زیادی برای معضل مالکان سمنانی وجود دارد اما «محمد حمیدی» معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار سمنان اصلی‌ترین دلیل تعویق در ساخت و ساز این واحدها راعدم پرداخت وام نهضت ملی مسکن و کمبود آورده مالکان می‌داند و به «ایران» می‌گوید: سال گذشته بعد از ورود وزیر کشور به موضوع این واحد‌ها ابتدا قرار شد 200 متر زمین و 550 میلیون وام قرض‌الحسنه ساخت مسکن به مالکان پرداخت شود اما مردم در قبال تخلیه و تخریب خانه‌های‌شان اصرار بر واحد ساخته شده داشتند برهمین اساس با پیگیری‌های انجام شده، پیمانکاری انتخاب و کار ساخت واحد‌ها کلید خورد.
وی با اشاره به اینکه در حال حاضر کار ساخت واحدها شروع شده است، می‌افزاید: زمین به تمام واحد‌ها تحویل شده و کار ساخت بیش از 200 واحد هم آغاز شده است. از این تعداد سقف بیش از 120 واحد احداث شده و کارگران مشغول انجام کارهای نازک کاری هستند.
حمیدی مشکل اصلی کندی روند ساخت و ساز را کمبود منابع مالی می‌داند و می‌گوید: در ابتدا با وجود آن‌که تمام مراحل انتخاب پیمانکار و... از سوی خود مردم انجام شده و دولت در این زمینه دخالتی نداشت اما برای حمایت از این افراد ما وارد کار شدیم. قرار بود ما در کنار مردم نقش حمایتی داشته باشیم اما در حال حاضرهیچ کدام از آنها هیچ آورده‌ای نداشته و تنها متکی به حمایت‌های دولتی هستند. مردم باید به این نکته توجه داشته باشند که ما تا آنجایی که برای استانداری مقدور بوده، آورده به طرح تزریق کرده‌ایم اما آنها هم باید کمک کنند تا زودتر کار ساخت و ساز تمام شود.

پرداخت قطره چکانی وام مسکن
معاون هماهنگی امورعمرانی استاندار سمنان یکی دیگر از مشکلات را کندی روند پرداخت وام مسکن عنوان کرده و تأکید می‌کند: پرداخت وام‌های مسکن مربوط به این واحد‌ها در چند ماه اخیر با مشکلاتی مواجه شده و به کندی انجام می‌شود. همین پرداخت قطره چکانی تسهیلات سبب کند پیش رفتن روند ساخت و ساز شده است. درست است که این افراد برای خرید خانه‌های اولیه آورده داشته‌اند اما با توجه به میزان رشد قیمت‌ها و تورم بازار مسکن در حال حاضر این رقم جوابگو نیست و تنها علت اینکه واحد‌ها هنوز آماده سکونت نیستند همین دو موضوع کمبود آورده مردم و پرداخت نشدن بموقع وام‌ها بوده است.

هیچ شکایتی از پیمانکار ثبت نشده است
حمیدی در خصوص اینکه آیا با پیمانکار در خصوص کوتاهی انجام گرفته برخورد شده یا خیر توضیح می‌دهد: در سفر اخیر رئیس قوه قضائیه به استان، مالکان این 336 واحد پیگیر ساخت خانه‌های‌شان شده‌اند. موضوع آنها هم مورد بررسی قرار گرفت و مشخص شد هیچ شکایتی به صورت قانونی در این زمینه انجام نشده است. در واقع با توجه به اهمال پیمانکار براساس دستور مرجع قضایی این افراد برای پیگیری کار خود باید ابتدا شکایت را به صورت رسمی ثبت کنند  اما هنوز چنین اقدامی صورت نگرفته است.

مطالبات مردم بر حق است
 وی با تأکید بر این‌که مقصر اصلی درمشکلات ایجاد شده برای این خانه‌ها تنها پیمانکار بوده و دولت دراین زمینه کوتاهی نداشته است، می‌افزاید: استانداری با حمایت دولت سقف کاری که برایش امکانپذیر بوده یعنی واگذاری زمین، پرداخت 550 میلیون تومان وام مسکن و پرداخت 300 میلیون تومان وام ودیعه مسکن با تنفس 2 ساله را انجام داده و بقیه کار تنها با کمک و پیگیری خود مردم انجام خواهد شد.
معاون هماهنگی امورعمرانی استاندار سمنان مطالبات مردم را بر حق دانسته و تأکید می‌کند: این 21 بلوک و در مجموع 336 واحد سال 89 به مالکان تحویل شده است و از همان سال به علت نقص فنی سازه، مشکلات ساکنان شروع شده است. در تمام این سال‌ها ساکنان پیگیر این موضوع بودند اما به نتیجه لازم نرسیده بودند تا اینکه سرانجام با پیگیری‌های انجام شده و ورود دولت، دستور تخلیه و در نهایت تخریب این واحدها صادر شد. اما باید این موضوع را هم در نظر بگیرید که استانداری با دست خالی تا همین الان هم حامی آنها بوده و تعلل ایجاد شده تنها به دلیل کمبود آورده و منابع مالی است.
این مقام مسئول با بیان این‌که مقصر صددرصد این اتفاق پیمانکار بوده، می‌افزاید: دولت تنها برای جلوگیری از بروز حادثه به این موضوع ورود کرده و سقف امتیازات را برای ساکنان این واحدها در نظر گرفته است. پس اگر آنها هم خواهان حل مشکل هستند باید با ما همکاری کنند. قراربود 150 میلیون وام بلاعوض هم به این واحد‌ها پرداخت شود اما تاکنون این امر محقق نشده است. البته پیگیر تخصیص منابعی برای پرداخت این وام بلاعوض هم بوده ایم اما هنوز به نتیجه نرسیده‌ایم.

تحویل خانه‌ها تا سال آینده در صورت تأمین اعتبار
«رضا بیرقی» مجری طرح ساخت خانه‌های ویلایی جایگزین خانه‌های ناایمن قطعه ۲۳ و ۲۴ مسکن مهر سمنان(طرح نور) هم دراین زمینه به «ایرنا» می‌گوید: اگر تأمین اعتبار کافی و مستمر تخصیص یابد، می‌توان امیدوار بود که تا یک‌سال آینده ساخت خانه‌ها تکمیل و سال ۱۴۰۴ تحویل مالکان شود، درغیراین صورت، روند اجرا زمان‌بر خواهد شد و موعد تحویل به تعویق می‌افتد.
وی ادامه می‌دهد: ساخت ۱۱۲ خانه ویلایی جایگزین خانه‌های ناایمن مسکن مهر سمنان در سایت ۵۵ هکتاری در قالب مرحله سوم برنامه‌ریزی و مراحل تعریف و تقسیم زمین و میخکوبی زمین نیز انجام شد.
بیرقی با تأکید براینکه تمام مراحل ساخت و ساز با دقت کامل در حال انجام است، می‌افزاید: انجام خاکبرداری برای اجرای مرحله سوم هم در انتظار اعلام کدهای ارتفاعی قطعات از سوی شهرداری است.
این پیمانکار درباره نگرانی مالکان در زمینه تأمین انشعاب‌های آب، برق و گاز برای خانه‌های ویلایی جایگزین مسکن مهر ناایمن سمنان می‌گوید: براساس اعلام اداره‌کل راه و شهرسازی سمنان، اعتبارات لازم از سوی سازمان ملی زمین و مسکن برای دستگاه‌های خدمت‌رسان به تواتر ومتناسب با برآورد زمانی تکمیل هر شهرک واریز می‌شود و به تازگی نیز اعتباری پرداخت شد.

صفحات
آرشیو تاریخی
شماره هشت هزار و پانصد و هفتاد و یک
 - شماره هشت هزار و پانصد و هفتاد و یک - ۱۵ مهر ۱۴۰۳