استاندار جدید گیلان:

برنجکاران نیازمند حمایت دولت هستند

 رشت- استاندار جدید گیلان خواستار حمایت دولت از برنجکاران استان شد.
هادی حق شناس با اشاره به اشراف خود نسبت به مسائل استان به برکت فضای مجازی و رسانه ای موجود در کشور، عنوان کرد: تعرفه بالای واردات خودرو، نتیجه‌ای جز گران شدن خودروهای تولید داخل نداشته و دولت به دنبال حمایت از تولیدکننده داخلی در بخش خودرو است. با توجه به اینکه اقتصاد نیمی از مردم استان به برنج گره خورده، لذا ما نیز انتظار داریم این راهبرد در خصوص برنجکاران هم به کار گرفته شود.
وی اضافه کرد: در بخش خودرو شاهد حمایت از تولیدکننده و در بخش برنج شاهد حمایت از مصرف کننده هستیم که در دنیا معکوس است، یعنی دنیا به کشاورزی سوبسید می دهد، نه اینکه نهاده ها را گران کند. افزایش هزینه تولید برنج موجب می شود کشاورز زمین خود را بفروشد.
این مقام مسئول، معیشت نیمی از جمعیت استان را مبتنی بر کشاورزی دانست و ادامه داد: درآمد کشاورزان به ریال و هزینه زندگی شان به دلار است و همین مسأله در گیلان، فقر، آسیب اجتماعی، افزایش سن ازدواج، سالمندی و... را به دنبال داشته است. حق شناس مدیریت منابع محدود و نیازهای نامحدود را الفبای اقتصاد دانست و خاطرنشان کرد: دولت ها با کمبود منابع مواجه هستند، لذا نمی توان با منابع دولتی مسائل استان از جمله فاضلاب، پسماند، تصفیه خانه و تالاب انزلی و... را حل کرد.

مشکلات پسماند با منابع دولتی قابل حل نیست
استاندار گیلان تالاب انزلی را مقصد فاضلاب ۳۰ درصد جمعیت گیلان دانست و ادامه داد: مشکلات مربوط به پسماند و پساب با منابع دولتی قابل حل نیست؛ در حوزه گردشگری نیز با کمبود زیرساخت ها مواجه هستیم و گردشگرانی که به گیلان می آیند مجبورند در خیابان بخوابند و مشکل دارند.
حق شناس با بیان اینکه باید از گردشگری سود ببریم، اضافه کرد: در دنیا از هر ۱۰ شغل یک شغل در صنعت گردشگری است و می توانیم با ارائه خدمات، کسب درآمد کنیم؛ این در حالی است که گردشگران به گیلان و مازندران می آیند، اما چون شبکه حمل‌و‌نقل مناسب نیست و بومگردی و هتل به قدر کافی نداریم، امکان بهره مندی از ظرفیت گردشگران وجود ندارد.
وی گیلان را تنها استانی دانست که بین ۳۱ استان مشکل آب ندارد و تأکید کرد: گیلان چهار برابر میانگین کشور و ۱.۵ برابر میانگین جهان بارش دارد، اما این مزیت به ضد خودش تبدیل شده است و شاهد آبرسانی با تانکر به برخی از مناطق استان هستیم.
استاندار گیلان با اشاره به نشت یک سوم آب شرب افزود: در برق و سوخت هم با هدررفت مواجه هستیم و مصرف خودروهای ما بیش از استانداردهای جهانی است؛ اگرچه کشوری ثروتمند و برخوردار هستیم، اما نظام تدبیر باید راهکاری برای بهره مندی مناسب از مزیت ها ارائه کند.
وی فلسفه تأسیس منطقه آزاد انزلی را رونق اقتصادی دانست و اضافه کرد: باید کریدور شمال-‌جنوب فعال شود، زیرا زمان در دنیا ارزش دارد و ایران کوتاه ترین، امن ترین و ارزان ترین کریدور است و گیلان نقش مهمی در آن دارد. وی با بیان اینکه از ظرفیت روسیه برای رونق ترانزیت استفاده  نکرده‌ایم، ادامه داد: فقط چهار استان از ۳۱ استان کشور مرز آبی‌ و زمینی دارند و گیلان علاوه بر مرزهای آبی و زمینی، از ریلی و هوایی نیز برخوردار است که باید با همکاری هم از این مزیت ها استفاده کنیم.
حق شناس زمین کشاورزی را نه فقط دارایی کشاورز، بلکه دارایی کشور دانست و عنوان کرد: وقتی زمین کشاورزی به ویلا تبدیل می شود، باید برنج را وارد کنیم. برای رونق گردشگری در کنار حفاظت از اراضی، استفاده از خانه های پیش ساخته راهکار مناسبی است تا کشاورزان در فصل مسافرت در کنار حفظ زمین، به کسب درآمد نیز بپردازند.
وی تداوم روند دفن زباله در سراوان را موجب ایجاد رودخانه شیرابه دانست و بیان کرد: تالاب انزلی ۲۰ هزار هکتار وسعت دارد که با فضولات انسانی پر شده و نباید به لایروبی های مقطعی دل خوش کنیم، بلکه نیازمند تصفیه فاضلاب ورودی به تالاب هستیم. در صورت پسروی آب دریا، با پدیده ریزگرد مواجه خواهیم شد و اگر دولت چهاردهم فکر اساسی برای تالاب نکند، این ریزگردها مردم رشت، صومعه سرا و بندرانزلی را با بیماری های پوستی و گوارشی مواجه می کنند و آنها مجبور به ترک منطقه خواهند شد.

صفحات
آرشیو تاریخی
شماره هشت هزار و پانصد و هفتاد و یک
 - شماره هشت هزار و پانصد و هفتاد و یک - ۱۵ مهر ۱۴۰۳