«ایران» با توجه به سیر صعودی سرطان سینه درکشور گزارش می‌دهد

ارتقای سلامت زنان با غربالگری بهنگام

محدثه جعفری
خبرنگار

سرطان سینه مهم‌ترین عامل
مرگ و میر بانوان
دکتر رامین صرامی فروشانی، رئیس پژوهشکده سرطان معتمد جهاد دانشگاهی در نشست خبری با اشاره به آخرین وضعیت سرطان سینه در ایران، گفت: سرطان واژه‌ای ترسناک است و با وجود پیشرفت‌های علمی برای حوزه درمان همچنان معضلی بزرگ به شمار می‌رود اما در میان انواع سرطان‌ها، سرطان سینه جایگاه خاصی دارد چرا که مهم‌ترین عامل مرگ و میر بانوان به علت سرطان به شمار می‌رود. به طوری که در ایران حدود 30 درصد از سرطان‌های بانوان را سرطان سینه تشکیل می‌دهد و متأسفانه سالانه حدود 16 هزار نفر به این نوع سرطان مبتلا می‌شوند و شیب فزاینده نه تنها در کشورما بلکه در همه کشورها ادامه دارد به گونه‌ای که فارغ از جنس از جمله شایع‌ترین سرطان‌ها محسوب می‌شود. دکترصرامی فروشانی افزود: با توجه به اینکه سرطان سینه بسیار خطرناک و کشنده است اما می‌تواند با غربالگری‌های بموقع و تشخیص زودهنگام براحتی درمان شود و هزینه‌هایی را که به خانواده متحمل می‌شود بسیارکاهش دهد.

8منطقه برای انجام پویش سرطان سینه
وی با اشاره به یک ماه زمان برای آگاهی بخشی در خصوص سرطان سینه در جهان بیان کرد: اهمیت این نوع سرطان به حدی است که ماه اکتبر را به آن اختصاص دادند تا با آگاهی بخشی بموقع و تأکید بر غربالگری از گسترش آن جلوگیری صورت گیرد. در کشورما نیز پژوهشکده سرطان معتمد جهاد دانشگاهی امسال ششمین دوره از پویش سراسری سرطان سینه را از 21 تا 26 مهرماه و از 28 تا 9 آبان ماه برگزار می‌کند به طوری که در 8 منطقه از تهران شامل مناطق 16، 10، 13، 22، 4، 14، 19 و 6 با همکاری شهرداری بسته‌های آموزشی و انجام تست‌های غربالگری به صورت رایگان انجام می‌شود.

توجه به مناطق محروم
در غربالگری سرطان
وی با اشاره به دیگر شهرها برای این پویش گفت: امسال قصد داریم در استان‌های دیگر هم فعال شویم به همین منظور 4 واحد درمان سرطان را در سیستان و بلوچستان، خراسان شمالی، خوزستان و جنوب تهران‌ راه‌اندازی کردیم که کار درمانی و فرهنگی سرطان را انجام خواهند داد. ضمن اینکه با بهره‌گیری از ظرفیت جهاد دانشگاهی و متخصصان این پژوهشکده در مناطق محروم کار غربالگری سرطان را انجام می‌دهیم.
رئیس پژوهشکده سرطان معتمد جهاد دانشگاهی با اشاره به فرهنگسازی در خصوص غربالگری سرطان سینه افزود: اطلاع‌رسانی از سوی نهادهای مختلف و رسانه‌های جمعی می‌تواند از مرگ تعداد بسیاری از افراد در این زمینه جلوگیری کند. پژوهشکده سرطان معتمد سال گذشته 200 هزار خدمت به بانوان و بیماران مراجعه کننده ارائه کرده است.

افزایش 300 درصدی
در پویش سرطان سینه
آسیه الفت بخش، جراح سینه و معاون پژوهشی مرکز سرطان معتمد در ادامه این نشست در پاسخ به پرسش «ایران» مبنی بر تعداد افرادی که سال گذشته در این پویش شرکت کردند، عنوان کرد: سال گذشته حدود 11 هزار بانو در این پویش شرکت کردند و طی پیش‌بینی‌های صورت گرفته امسال افزایش 300 درصدی برای شرکت در پویش سرطان سینه را خواهیم داشت. اینکه این پویش فقط برای بانوان برگزار می‌شود به این دلیل است که از هر 100 خانم مبتلا به سرطان سینه 3 آقا به این نوع سرطان مبتلا می‌شوند و ضرورت توجه به بانوان قطعاً بیشتر دیده می‌شود.
وی ادامه داد: سرطان سینه متأسفانه طی سال‌های اخیر سیرصعودی داشته و اینکه گفته می‌شود در ایران با سونامی سرطان سینه روبه رو هستیم خیلی درست نیست چرا که در همه کشورها این افزایش دیده می‌شود و مختص ایران نیست. اما اکنون در شرایطی قرار گرفتیم که سرطان سینه در سنین زیر 40 سال هم گزارش می‌شود.
این جراح سینه در پاسخ به سؤال دیگر «ایران» در خصوص استفاده از مشاور در تیم تشخیص و درمان سرطان بیان کرد: پژوهشکده با انجام کار تیمی متشکل از همه متخصصان بویژه مشاور روانشناسی و مشاور تغذیه همه خدمات مورد نیاز تشخیص و درمان را به افراد ارائه می‌کند و قطعاً ضرورت حضور مشاوران روانشناسی در تیم درمان دیده شده است تا افراد بعد از تشخیص بیماری دچار مشکلات روحی نشده و روند درمان را پیش بگیرند.
وی با اشاره به رسالت پژوهشکده در این ماه اظهارداشت: یکی از مناطقی که در آنجا پویش آغاز خواهد شد ساختمان اصلی در خیابان گاندی جنوبی است به طوری که 21 مهرماه طی یک هفته از ساعت 9 تا 13 ظهر به صورت کاملاً رایگان غربالگری‌ها به صورت معاینه انجام می‌شود. اگر جراح متخصص نشانه‌ها را ببیند فرد را به بخش تصویربرداری ارجاع می‌دهد. افراد می‌توانند برای دریافت نوبت و آگاهی از محل ارائه خدمت با شماره تلفن 88641398یا 88791207 تماس بگیرند.

 

مدیرعامل یک شرکت دانش‌بنیان دارویی مطرح کرد:
اثربخشی داروهای ایرانی اثبات شده است

نوید گودرزی، مدیرعامل شرکت «نانودارو»؛ شرکتی دانش‌بنیان است که در حوزه تولید داروی پیشرفته سرطان بویژه سرطان سینه فعالیت می‌کند او درخصوص مقرون به‌صرفه بودن استفاده از داروهای تولید داخل در گفت‌و‌گو با «ایران» می‌گوید: یکی از شرکت‌های صادرکننده نمونه ملی کشور هستیم که به کشورهای ترکیه، روسیه، اکوادور، عراق و سوریه صادرات داریم با اینکه عمده فعالیت‌مان در حوزه سرطان سینه است اما طیف وسیعی از داروها برای بیماری‌های مختلف را داریم. داروهای ما پرتیراژ نیست چرا که با مارکر خاص برای بیماری سرطان سینه استفاده می‌شود و با توجه به آمارهای سال گذشته حدود 19 هزار بیمار در ایران از داروهای ما استفاده می‌کنند که عمده آنها مربوط به سرطان سینه است. وی ادامه می‌دهد: داروهایی که ما تولید می‌کنیم، در قالب غیررسمی هم وارد کشور می‌شود و هر پروسه درمان مثلاً برای داروی تدروکس، با داروی خارجی حدود 300 میلیون تومان هزینه برای بیماران دارد اما با داروهای داخلی نانودارو حدود 48 میلیون تومان می‌شود.
 
قوانین سختگیرانه در تولید دارو
گودرزی با اشاره به تفکراتی که در جامعه نسبت به استفاده از داروی ایرانی وجود دارد، می‌گوید: این موضوع حکم کلی نیست و چند بخش دارد اول اینکه طبق حقوق شهروندی هیچ بیماری نباید در استفاده از دارو محدود باشد و اوست که انتخاب می‌کند داروی ایرانی تهیه کند یا خارجی و سازمان غذا و دارو به این امر پایبند بوده است و هیچ‌وقت تولید داروی ایرانی به معنی خاتمه دادن به تأمین داروی خارجی نبوده است. گاهی گروه‌هایی روی این امر اظهارنظر می‌کنند که از پروسه ورود یک دارو به بازار دارویی اطلاعی ندارند و این مباحث معمولاً بین توده مردم وجود دارد و افرادی که در حوزه سلامت فعالیت می‌کنند، این‌طور فکر نمی‌کنند. در همه کشورها از جمله ایران قوانین سختگیرانه‌ای برای ورود دارو به بازار وجود دارد چرا که داروها باید یک‌سری استانداردهای مشخصی را رعایت کنند و با طی شدن و انجام آزمایش روی حیوانات و مطالعات روی انسان‌ها، در صورت تأیید، تازه می‌توانند در بازار دارویی کشور ورود پیدا کنند که در این مطالعات بازوی مقایسه‌ای همان داروی اصلی خارجی است.
 
اثربخشی داروهای ایرانی مشابه خارجی است
مدیرعامل شرکت نانودارو با اشاره به اینکه هر دارو برای ورود به بازار مصرفی باید حداقل‌های استاندارد را داشته باشد، عنوان می‌کند: اگر هر جایی از مسیر ساخت و اثرگذاری در آزمایش‌ها اثبات شود برابری با نمونه خارجی وجود ندارد، قطعاً سازمان متولی که در ایران سازمان غذا و داروست، جلوی آن را خواهد گرفت. اینکه برخی ادعا می‌کنند داروی ایرانی به ما نمی‌سازد و مجبوریم خارجی مصرف کنیم، چیزی جز القا نیست. در حوزه کاری ما که مربوط به داروهای شیمی‌درمانی است این موضوع قابل‌قبول نیست.

صفحات
آرشیو تاریخی
شماره هشت هزار و پانصد و هفتاد و یک
 - شماره هشت هزار و پانصد و هفتاد و یک - ۱۵ مهر ۱۴۰۳