رئیس جمهور امروز عازم قطر می‌شود

فرصت دیپلماسی منطقه‌ای در مجمع گفت‌وگوی همکاری آسیا

مسعود پزشکیان رئیس‌جمهور امروز به دعوت رسمی «شیخ تمیم بن حمد آل ثانی» امیر قطر با هدف دیدار رسمی دوجانبه و نیز شرکت در اجلاس مجمع گفت‌وگوی همکاری آسیا به «دوحه» سفر می‌کند. رئیس‌جمهور در این سفر دو روزه علاوه بر دیدارهای دوجانبه و حضور در نشست هیأت‌های عالیرتبه با حضور امیر قطر امضای شماری از اسناد همکاری مشترک میان دو کشور را در دستور کار دارد.
اگرچه یکی از دلایل اصلی سفر پزشکیان به قطر حضور در نشست گفت‌و‌گوی همکاری آسیا شمار می‌رود اما بی‌تردید یکی از ابعاد مهم این حضور را می‌توان زیر سایه شرایط حاکم بر منطقه و مناسبات سیاسی تهران و دوحه مورد توجه قرار داد. قطر به عنوان یکی از کشورهای عربی نزدیک به ایران در روند پر فراز و نشیب مناسبات منطقه‌ای، همواره در مدار دوستی و نزدیکی و تقویت پیوندهای همسایگی قرار داشته است. رفت و آمد مقام‌های دیپلماتیک در عالی‌ترین سطح میان دو کشور بر درستی این گزاره مهر تأیید می‌زند. رویکرد اعلامی دولت چهاردهم مبنی بر تقویت سیاست همسایگی و منطقه‌ای نیز امکانی فراهم می‌آورد تا مجموعه همکاری‌های تازه‌ای در شرایط بحرانی منطقه شکل گیرد و هدف مشترک مواجهه با تنش آفرینی رژیم صهیونیستی در خاورمیانه را جست‌و‌جو کند. در چنین فضایی می‌توان حضور امروز پزشکیان در دوحه را نشانه زودهنگامی برای اجرای ایده پیشنهادی او جهت تعمیق همکاری‌های درون گروهی منطقه خواند؛ امری که در روند اجرا می‌تواند با آغاز رفت‌و‌آمدهای متقابل دیپلماتیک سطح بالا میان ایران و کشورهای مختلف عربی منطقه آغاز شود و تهران و پایتخت‌های عربی را به بیشترین مقاصد سفر کاری دیپلمات‌ها برای تحکیم و توسعه نفوذ منطقه‌ای ایران تبدیل کند.
بعد دیگر سفر رئیس‌جمهور به قطر حضور در نشست مجمع گفت‌وگوی همکاری آسیا به عنوان یکی از فراگیرترین تشکل‌های بین‌الدولی در سطح آسیاست؛ مجموعه‌ای که در سال ۱۳۸۱ پایه‌گذاری شد و درصدد شکل دادن به بستری برای گفت‌وگو و اجرای پروژه‌هایی در حوزه‌هایی همچون مواصلات و ارتباطات، علوم، فناوری و نوآوری، آموزش و توسعه منابع انسانی، امنیت غذایی، امنیت انرژی، امنیت آبی، فرهنگ و گردشگری و توسعه فراگیر و پایدار است.
 این نهاد همچنین در روند برگزاری نشست‌های ادواری خود اهداف دیگری از جمله توسعه همکاری‌های بین‌المللی در قاره آسیا و دیگری ادغام سازمان‌هایی همچون اتحادیه اقتصادی اوراسیا، شورای همکاری کشورهای عرب خلیج‌فارس، انجمن ملل آسیای جنوب شرقی و اتحادیه همکاری‌های منطقه‌ای جنوب آسیا را دنبال می‌کند. توسعه بازار مالی و اقتصاد و افزایش قدرت رقابت در بازارهای بین‌المللی را ازجمله دیگر اهداف این مجمع می‌توان دانست.
پزشکیان در نوزدهمین اجلاس مجمع گفت‌وگوی همکاری آسیا علاوه بر سخنرانی دیدارهایی با برخی سران و مقامات کشورهای شرکت کننده در مجمع خواهد داشت.
صفحات
آرشیو تاریخی
شماره هشت هزار و پانصد و شصت و هشت
 - شماره هشت هزار و پانصد و شصت و هشت - ۱۱ مهر ۱۴۰۳