عارف در ارمنستان بر ظرفیت راهبردی کریدور شمال-جنوب تأکید کرد

پیشنهاد ویژه ایران به اتحادیه اوراسیا

آماده کمک به اعضا برای ایجاد مراکز لجستیک در پس‌کرانه بنادر هستیم

محمدرضا عارف معاون اول رئیس جمهور که برای حضور در نشست نخست وزیران اتحادیه اقتصادی اوراسیا به ارمنستان سفر کرده است، در سخنان خود، ایران را یک شریک قابل اعتماد در منطقه خواند و از آمادگی کشورمان برای اعطای کمک و ارائه تسهیلات ویژه به کشورهای عضو اتحادیه با هدف ایجاد مراکز لجستیک تجاری در پس کرانه بنادر شمالی و جنوبی خبر داد.
اتحادیه اقتصادی اوراسیا یک اتحادیه اقتصادی میان‌‌دولتی است که کشورهای بلاروس، قزاقستان، روسیه، قرقیزستان و ارمنستان از اعضای اصلی و ازبکستان، مولداوی و کوبا از اعضای ناظر آن به شمار می‌روند.
معاون اول رئیس جمهور که روز گذشته برای حضور در جدیدترین نشست این اتحادیه در «ایروان» حضور یافته بود، در سخنان روز گذشته خود در این نشست، با تصریح اینکه اتحادیه اقتصادی اوراسیا ابتکار قابل توجهی در زمینه بهره‌برداری از ظرفیت‌های مشترک منطقه‌ای برای توسعه پایدار اقتصادی به شمار می‌رود، گفت: مجموع تولید ناخالص داخلی 4/2 تریلیون دلاری و تجارت خارجی ۸۰۰ میلیارد دلاری و ساختار تعرفه‌ای مترقی که درون این اتحادیه وجود دارد، نویدبخش ظهور یک بلوک اقتصادی قدرتمند در سطح بین‌المللی است. درهمین راستا جمهوری اسلامی ایران آمادگی دارد با توجه به ظرفیت‌های داخلی خود نظیر بیش از ۸۰ میلیارد دلار ظرفیت بالقوه تجارت با اعضای اتحادیه، دارا بودن منابع سرشار نفت و گاز، مزیت ترانزیتی قابل اعتنا و توانمندی قابل توجه فنی مهندسی و نیروی انسانی، نقش فعال‌تری را در این اتحادیه برعهده بگیرد.
 
کریدور شمال- جنوب؛ اتصال لجستیکی ارزشمند
عارف در بخش دیگر سخنان خود به کریدور بین‌المللی شمال- جنوب اشاره کرد و با بیان اینکه این راه‌گذر بین‌المللی به عنوان یکی از مهم‌ترین زمینه‌های همکاری میان ایران و اعضای اتحادیه اوراسیا مطرح است، ادامه داد: این کریدور می‌تواند اتصال لجستیکی ارزشمندی میان اوراسیا و بازارهای وسیع و روبه رشدی همچون خلیج فارس، جنوب و جنوب شرق آسیا ایجاد نماید. او با اشاره به اینکه جمهوری اسلامی از مشارکت کشورهای عضو اتحادیه در بهره‌برداری از ظرفیت‌های فعلی این راه گذر استقبال نموده و نسبت به گسترش همکاری با اعضا در راستای توسعه ظرفیت‌های بالقوه این راه گذر مصمم است، افزود: ما معتقدیم که بنادر ایران در خلیج فارس و دریای عمان می‌توانند به یکی از مهم‌ترین سکوهای تجاری اتحادیه اقتصادی اوراسیا با سایر کشورها مبدل گردند که در این خصوص لازم است به ظرفیت ۲۱۰ میلیون تنی بنادر ایران به جنوب اشاره کرد که البته در دست توسعه و افزایش است. در این راستا جمهوری اسلامی ایران آمادگی دارد به کشورهای عضو اتحادیه درخصوص ایجاد مراکز لجستیک تجاری در پس کرانه بنادر شمالی و جنوبی تسهیلات ویژه اعطا نماید. معاون اول رئیس جمهور همچنین با یادآوری اینکه گام نخست ایران در جهت تقویت همکاری با اتحادیه اقتصادی اوراسیا با عقد موافقتنامه تجارت آزاد در سالی که گذشت بخوبی برداشته شد، تصریح کرد: ما پیش‌بینی می‌کنیم این موضوع نقش مؤثری در توسعه روابط تجاری ما با اعضای اتحادیه ایفا نماید. گام دوم نیز در خواست جهت عضویت ناظر در این اتحادیه است که امیدواریم با نهایی شدن آن در نشست جاری، تقویت بیش از پیش پیوندهای سیاسی و اقتصادی ایران و کشورهای عضو اتحادیه رقم بخورد.
ایران خردادماه سال جاری درخواست رسمی عضویت ناظر در این اتحادیه را مطرح کرد. اتحادیه اقتصادی اوراسیا پیش‌تر دی‌ماه سال گذشته با جمهوری اسلامی ایران قرارداد تجارت آزاد امضا کرد که اجرایی شدن آن نیازمند تصویب در مجالس کشورهای عضو و مجلس شورای اسلامی است.

صفحات
آرشیو تاریخی
شماره هشت هزار و پانصد و شصت و هشت
 - شماره هشت هزار و پانصد و شصت و هشت - ۱۱ مهر ۱۴۰۳