رئیس جمهور در چهاردهمین همایش ملی نخبگان:

«برای ایران» بمانید


چهاردهمین همایش ملی نخبگان، گردهمایی برای قدردانی از جوانان دانشمند ایرانی و طرح‌ها و ایده‌هایشان در عرصه‌های مختلف علم و اندیشه با حضور رئیس‌جمهور برگزار شد. مسعود پزشکیان در حالی به سخنرانی در این همایش پرداخت که شعار آن یعنی «نخبگان، حکمرانی دانش‌بنیان» پیشتر در رویکرد اعلامی و عملی دولتش نیز تجلی داشت. چه آنکه دولت چهاردهم در مسیر شکل‌گیری با تأکید بر ضرورت استفاده از نخبگان در سطوح مختلف اجرایی کشور نشان داد که اراده کرده است مسیر ورود تعداد قابل توجهی از نیروهای جوان و توانمند کشور به حلقه مدیران عالی اجرایی را بگشاید. اقدامی که در فضای تبلیغی گسترده برای سوق دادن نخبگان به مهاجرت و جلای وطن امیدواری آنها به ماندن و اثرگذار بودن در سرنوشت کشور را تقویت کرد. با تأسی به همین رویکرد بود که روز گذشته رئیس‌جمهور در همایش ملی نخبگان خطاب به ایشان گفت: این کشور برای شماست و باید برای حل مسائل آن چاره‌اندیشی کنید، برای ایرانمان بمانید و تلاش کنید و سربلندی آن را به رخ دنیا بکشید.

حکایت پزشکیان از مسیری که پیموده
مسعود پزشکیان به عنوان فردی که پیش از حضور در عرصه سیاست دانش آموخته و متخصص جراحی قلب بوده است، سخنان خود را با بیان حکایت خود از مسیر پیموده شده آغاز کرد؛ حکایتی که در خلال آن و به‌صورت ضمنی دیدگاه او را پیرامون ضرورت دغدغه‌مندی نخبگان درباره مسائل کشور طرح کرد. او بابیان اینکه در دوران جوانی و تحصیل و سپس با گذراندن خدمت سربازی در زابل با بسیاری از واقعیت‌های تلخ اجتماع آشنا شدم و دریافتم که باید جور دیگری زندگی و برای رفع مشکلات مردم و کشورم تلاش کنم، اظهار داشت: برای کمک به حل بخشی از مشکلات مردم تصمیم گرفتم در رشته پزشکی تحصیل و کسب تخصص کنم. پس از پیروزی انقلاب اسلامی ابتدا برای خدمت به مردم به روستاها رفتیم و با آغاز جنگ، به جبهه‌ها رفتیم و به عنوان پزشک همواره همراه لشکر عاشورا بودم. او سپس با بیان این جمله که «نباید در مملکتی زندگی کنیم که خودمان نتوانیم مشکلات مردم آن را حل کنیم و همین دغدغه پای بنده را به عرصه سیاست باز کرد»، اظهار داشت: اگر چه به عنوان یک پزشک می‌توانم مشکلات برخی از مردم را حل کنم، اما به عنوان یک نماینده و مسئول می‌توانم مشکلات عموم مردم را حل کنم و لذا پا به عرصه سیاست گذاشتم.
ساختن راه از مسیر اصلاح قوانین
رئیس جمهور در بخشی دیگر از سخنان خود با اشاره به انتقادش از برنامه‌های توسعه سوم و چهارم و واگذاری امر سلامت در این برنامه‌ها به بخش خصوصی و بازار، به تلاش‌هایش ازجایگاه نمایندگی مجلس برای تغییر آن روند و اصلاح قوانین اشاره کرد. او سپس با بیان اینکه غرض بنده از بیان این سخنان این است که بگویم قرار نیست کسی دیگر برای مشکلات مملکت ما راه چاره بیابد و خودمان باید این کار را بکنیم، گفت: اگر کسی به این نکته واقف باشد و آن را بفهمد، اراده می‌کند و راه چاره می‌یابد و اگر هم راه نیابد، راهی می‌سازد تا مردم را از وضعیتی که در آن گرفتار هستند، نجات دهد.
پزشکیان افزود: انجام این کار مهم از عهده کسانی بر می‌آید که ذهنی خلاق، پویا و ناآرام داشته باشند، اگر نه کسانی که در یک قالب خاص می‌روند و نمی‌توانند از آن دربیایند، نمی‌توانند در این عرصه نیز کاری کنند؛ آدم‌هایی می‌توانند ما را از این وضعیت نجات دهند که وضعیت موجود را نمی‌پذیرند و دنبال راه برای خروج از آن می‌روند.
رئیس جمهور با تأکید بر اینکه هنر آن نیست که کشور را رها کنیم و برویم، بلکه هنر آن است که بمانیم و به رغم مشکلاتی که ممکن است برای ما ایجاد کنند، به مردم و کشورمان خدمت کنیم، تصریح کرد: باید بمانیم و ادامه دهیم و بجنگیم تا مشکلات مملکت را حل کنیم.

نیاز به توانمندی نخبگان برای  رفع چالش‌ها
رئیس جمهور در ادامه به برخی ضرورت‌ها و مقدمات لازم برای قرار گرفتن جوانان کشور در مسیر نخبگی و توانمندسازی بیشتر دانش آموران و دانشجویان پرداخت و با تأکید بر ضرورت تغییر و اصلاح روش‌ها در نظام آموزشی کشور برای ایجاد مهارت و انگیزه در کنار علم، گفت: کار تیمی، حل مسأله، برقراری ارتباط، نگاه ساختارمند به مسأله و مدیریت پنج مهارت ضروری برای آموزش به دانش‌آموزان است. برای اینکه فرزندان ما بتوانند با هم و به صورت تیمی کار کنند، با هر اختلاف نظر و سلیقه‌ای قهر نکنند و به صورت انفرادی عمل نکنند، نیازمند تغییر رفتار با ابزار فرهنگ در دوره نوجوانی هستیم. پزشکیان سپس برون‌رفت کشور از چالش‌ها را نیازمند استفاده از توانمندی نخبگان دانست و خطاب به آنها، گفت: اگر واقعاً خود را نخبه می‌دانید، باید بمانید و برای مشکلات کشور چاره‌اندیشی کنید. رئیس جمهور در عین حال با تأکید بر اینکه ما باید با رفتار خود، چگونه بودن و چگونه زیستن را به دیگران یاد دهیم، نه با زور و خارج کردن و اقدامات سلبی، افزود: قطعاً اگر ما الگویی از انسان خلاق، عالم و توانمند را به جامعه معرفی کنیم، دیگران هم دوست دارند همانند او شوند، اما با زور و دستور نمی‌شود در جامعه تحول ایجاد کرد. پزشکیان در پایان این سخنان با اشاره به گفت‌و‌گوی خدای متعال با ملائکه در هنگام خلقت انسان در قرآن کریم، تصریح کرد: فرشتگان و ملائکه به خدا گفتند، آیا می‌خواهی موجوداتی خلق کنی که روی زمین فساد و خونریزی کنند؟ همانند آنچه که امروز رژیم سفاک و خونریز صهیونیستی در غزه و لبنان در حال ارتکاب آن است، یا امریکایی که با ابزارهای مختلف در حال جنایت علیه بشریت است، اما خداوند متعال در پاسخ فرمود که من چیزی می‌دانم که شما نمی‌دانید و آن بهره‌منده ساختن انسان از علم و دانایی است. وی با بیان اینکه علم و دانایی نجات دهنده بشر است، اظهار داشت: همه ملائکه نیز به علم و دانایی انسان سجده کردند جز ابلیس و کسانی که در مقابل علم سر خم نکنند همانند شیطانند.

صفحات
آرشیو تاریخی
شماره هشت هزار و پانصد و شصت و هشت
 - شماره هشت هزار و پانصد و شصت و هشت - ۱۱ مهر ۱۴۰۳