فناوری‌ها در راه کمک به ناشنوایان

سازمان جهانی بهداشت شمار افراد مبتلا به مشکلات شنوایی در جهان را حدود 360 میلیون نفر اعلام کرده است. با توجه به شمار این جمعیت جای تعجب نیست که استارتاپ‌های فراوانی اقدام به ارائه راهکارهای متفاوت برای مقابله با کم‌شنوایی کنند. بنابراین جمعیت زیادی از سالخوردگان و افرادی که با مشکل به دنیا می‌آیند، می‌توانند روی فناوری‌هایی که برای کمک به آنها نوآوری می‌شود، حساب کنند. پس به معرفی برخی از برجسته‌ترین استارتاپ‌های فعال در حوزه آسیب‌های شنوایی می‌پردازیم.

سمعک بلوتوثی و استارتاپ Audicus
سمعک بلوتوثی Audicus با قابلیت اتصال به اینترنت و ارائه خدمات آنلاین و قدرت شنوایی‌شناسی نامحدود خدمات گسترده و مقرون به صرفه‌ای را به ناشنوایان و کم‌شنوایان ارائه داده است. سمعک‌های بلوتوثی، قابلیت برنامه‌ریزی داشته و دنیایی از امکانات پخش را ارائه می‌دهند، مثلاً با تلویزیون، گوشی‌های اندروید و آیفون ارتباط برقرار می‌کنند.
این استارتاپ نیویورکی از زمان افتتاح در سال 2012، بیش از 40 میلیون دلار با فروش مستقیم به نفع مصرف کننده خود صرفه‌جویی کرده است. آنها «علاوه بر ارائه مدل‌های شیک سمعک، همکاری با اینفلوئنسرهای نمادین» را فراهم می‌آورند. از آنجا که آنها سمعک را مستقیماً (بدون دخالت متخصص شنوایی‌شناسی) به مردم می‌فروشند، باید بتوانند به مشتریان خود کمک کنند تا سطح دقیق کم‌شنوایی خود را شناسایی کنند. فناوری جدید ارزیابی شنوایی اودیکوس به کاربران این امکان را می‌دهد تا به صورت آنلاین و رایگان سنجش شنوایی خود را انجام دهند. این اولین و بهترین خدمات برای کسانی است که نگران شنوایی خود هستند. این یک ویژگی محبوب در سمعک‌های مدرن است که به فرد ناشنوا یا کم‌شنوا اجازه ارتباطی پیشرفته را با دنیای پیرامون می‌دهد.

اپلیکیشن‌های پشتیبانی شده با هوش مصنوعی
هنوز از ظهور هوش مصنوعی چند سالی نگذشته که در نوع خود انقلابی ایجاد کرده است. اخیراً، مردم درباره مهارت‌های این حوزه و کشف امکاناتChatGPT سخن بسیار می‌گویند. نمونه اولیه عامل مکالمه OpenAI که قادر به برگزاری مکالمات واقعی و کمک به کاربران خود به صورت روزانه است. برای مثال هوش مصنوعی در سیستم‌های نظارت بر سلامت بیمار از راه دور و در زمان واقعی انقلابی ایجاد کرده و امکان تشخیص‌های بهتر را فراهم آورده است. مثلاً اپلیکیشن‌های موبایل قادر به تبدیل تصاویر به متون صوتی و برعکس هستند.

عینک همه چیزدان RizzGPT
 این اواخر هم برایان چیانگ، مخترع جوانی از دانشگاه استنفورد امریکا با استفاده از هوش مصنوعی، یک دستیار شخصی عجیب و البته حرفه‌ای نوآوری کرد. پروژه‌ای که روی عینک نصب می‌شود تا راهگشای امکانات جدیدی در حوزه دستیاران هوشمند شخصی باشد. عینک دستیار حرفه‌ای در مصاحبه‌های شغلی می‌تواند روزنه امیدی برای ناشنوایان باشد و در آینده نه چندان دور به کمک آنها بیاید. این دانشجوی مخترع درباره عینک خود به نام RizzGPT می‌گوید: این ابزار یک سرویس کاربردی در زمان‌های حساس است. او به همه مکالمات گوش می‌دهد و هوشمندانه و زیرکانه به شما می‌گوید که در پاسخ بعدی چه بگویید! این مصاحبه، شغلی باشد یا قراری عاشقانه به هر صورت برای عینک قابل تشخیص است.
در عینک rizzGPT، یک «وب‌اپلیکیشن» یا نرم‌افزار تحت وب به گوشی شما متصل می‌شود تا از طریق بلوتوث با مونوکل (عینک تک لنز) ارتباط برقرار شود. این مونوکل حاوی دوربین و میکروفن، متن را در بالای آن چیزی که کاربر می‌تواند در زمان واقعی ببیند نمایش می‌دهد. در واقع میکروفن صدا و مکالمه صوتی را تشخیص می‌دهد، آن را دریافت و ضبط کرده و سپس به تلفن متصل از طریق بلوتوث می‌فرستد. در رایانش ابری، در لحظه‌ای واقعی، پاسخ پردازش و به متنی قابل نمایش روی لنز عینک تبدیل می‌شود.
جی‌پی‌تی از نسخه نوشتاری برای تولید آنچه که کاربر باید بگوید بهره می‌برد. همه این مراحل در لحظه اتفاق می‌افتد و وقتی که کاربر هنوز درگیر فکر کردن و پاسخ دادن به طرف مقابل مکالمه است، پاسخ سریعاً ظاهر می‌شود!

صفحات
آرشیو تاریخی
شماره هشت هزار و پانصد و شصت و شش
 - شماره هشت هزار و پانصد و شصت و شش - ۰۹ مهر ۱۴۰۳