شورای عالی انقلاب فرهنگی بررسی می‌کند

دستور فوری رئیس‌جمهور برای بررسی سهمیه‌های دانشجویی

غزل رضایی
خبرنگار


رئیس‌جمهور کشورمان در یک اقدام فوری دستور پیگیری برای بازنگری و ساماندهی سهمیه‌های کنکوری را صادر کرد. طبق نامه‌ای که در این زمینه منتشر شده است، ماده واحده «الزام بازنگری و اصلاح سهمیه‌های سنجش و پذیرش دانشجو به تفکیک استانی» در جلسه ۹۰۴ مورخ ۱۴۰۳/۰۶/۲۰ شورای عالی انقلاب فرهنگی به تصویب رسید. این ماده واحده باید توسط وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، سازمان ملی سنجش و ارزشیابی نظام آموزش کشور، وزارت بهداشت، دانشگاه آزاد اسلامی و کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی تا سه ماه آینده به اجرا برسد و تمامی سهمیه‌های سنجش و پذیرش دانشجو بازنگری شوند.
در همین خصوص سیدجلال موسوی، معاون تعلیم و تربیت رسمی ستاد تعلیم و تربیت شورای عالی انقلاب فرهنگی در گفت‌و‌گو با «ایران» درباره بررسی دستور رئیس‌جمهور مبنی بر بازنگری سهمیه‌های دانشجویان اظهار داشت: بحث ساماندهی سهمیه‌های دانشجویی همیشه یکی از دغدغه‌های ما بوده است. خیلی از مصوبات سهمیه‌ها مصوبه مجلس و برخی نیز مصوبه شوراست. از این رو تعدد سهمیه‌ها باعث سردرگمی داوطلبان و دانش‌آموزان می‌شود و در بحث عدالت و کیفیت هم تأثیر‌گذار است.
وی با اشاره به اینکه برخی از سهمیه‌ها مربوط به ۲۰ سال گذشته است و اکنون شاید مانند گذشته ضرورت نداشته باشد، گفت: علاوه بر این موضوع، خیلی از این سهمیه‌ها که اکنون وجود دارند مربوط به یک تا دو دهه گذشته در کشور هستند، به هر حال ممکن است که شرایط فعلی نسبت به گذشته تغییر پیدا کرده باشد. پس در حال حاضر شاید آن زمان مبتنی بر نیاز کشور به بحث عدالت هم کمک کرده است اما اکنون مبتنی بر نیاز کشور و رویکرد عدالتی و کیفیت شاید تأثیر منفی هم بگذارد به همین خاطر لازم است که این سهمیه‌ها، هم به‌خاطر تعدد و هم به دلیل نیاز فعلی کشور ساماندهی شوند.
معاون تعلیم و تربیت شورای عالی انقلاب فرهنگی با اعلام این خبر که یک میز مختص این امر در نظر گرفته شده است، خاطرنشان کرد: در همین زمینه یک میز مختص به الزام بازنگری سهمیه‌های کنکور تشکیل شده است. البته مصوبه شورا این است که وزارتخانه‌های مربوطه پیشنهادهای اولیه را برای شورای عالی انقلاب فرهنگی بیاورند تا تصمیم‌گیری نهایی در شورا صورت گیرد.
موسوی در پاسخ به این سؤال که بازنگری‌های لازم چقدر می‌تواند به حذف رانت‌های آموزشی و اجرای عدالت کمک کند، گفت: همان‌طور که گفته شد تعدد سهمیه‌ها و متعلق بودن آن به دو دهه گذشته می‌تواند اکنون تأثیر منفی بر عدالت داشته باشد اما در زمان خود شاید این‌گونه نبوده است. بنابراین هدف ما اجرای عدالت مخصوصاً در رشته‌های پرطرفدار است، به هر حال حساسیت زیادی در رشته‌های خاص یا پرطرفدار مانند پزشکی وجود دارد و نیاز است که شخص بتواند با کیفیت بیشتری در این رشته تحصیل و در نهایت خدمات ارائه کند.
معاون تعلیم و تربیت شورای عالی انقلاب فرهنگی در پایان تأکید کرد: در خیلی از کشورهای جهان سهمیه آموزشی وجود دارد اما سهمیه منجر به کیفیت و عدالت نمی‌شود، از این رو ما باید این هدف مهم را در سهمیه‌های دانشجویان لحاظ کنیم.

صفحات
آرشیو تاریخی
شماره هشت هزار و پانصد و شصت و شش
 - شماره هشت هزار و پانصد و شصت و شش - ۰۹ مهر ۱۴۰۳