برنامه هفتم توسعه، حامی شرکت‌های دانش‌بنیان

شرکت‌های دانش‌بنیان نقش اساسی در تحول و پیشرفت اقتصادی کشور دارند و می‌توانند با تولید محصولات فناورانه و نوآورانه، علاوه بر ارزآوری بیشتر نسبت به صنایع سنتی، کشور را از وابستگی به خام‌فروشی نجات دهند. برنامه هفتم توسعه به‌عنوان یکی از اسناد راهبردی، با 4محور اصلی اخذ مالیات از صادرات محصولات خام و نیمه‌خام، الزام صنایع بزرگ به استفاده از محصولات داخلی تولید بار اول، حفظ اعتبار مالیاتی تحقیق و توسعه و حذف بروکراسی‌های مرتبط با بیمه قراردادها، توجه ویژه‌ای به تقویت و توسعه شرکت‌های دانش‌بنیان دارد.
مصطفی طاهری، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس درباره اهمیت اجرای مصوبات برنامه هفتم توسعه گفت: تصویب این قوانین بویژه در شرایطی که اقتصاد کشور به تکمیل زنجیره‌های تولید و کاهش وابستگی به واردات نیاز دارد، بسیار حیاتی است. حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان می‌تواند منجر به بهبود صادرات و افزایش درآمدهای ارزی شود، به‌خصوص زمانی که کشور به‌جای صادرات مواد خام، محصولات دانش‌بنیان با ارزش افزوده بالا را صادرکند.  وی با اشاره به اینکه درآمد مالیاتی ناشی از صادرات محصولات خام و نیمه‌خام به صندوق نوآوری و شکوفایی اختصاص خواهد یافت، گفت: این امر می‌تواند منابع مالی لازم برای تقویت شرکت‌های دانش‌بنیان را تأمین کند. به اعتقاد طاهری با این اقدام، کشور به سمت تولید محصولات فناورانه و ارزش افزوده بالاتر حرکت خواهد کرد.
این نماینده مجلس افزود: طبق مصوبه الزام صنایع بزرگ به استفاده از تولیدات داخلی شرکت‌های دانش‌بنیان به‌عنوان یکی دیگر از محورهای برنامه هفتم توسعه، صنایع باید به جای واردات تجهیزات، محصولات تولید بار اول شرکت‌های دانش‌بنیان داخلی را خریداری کنند. این اقدام علاوه بر بومی‌سازی فناوری‌ها و توسعه محصولات داخلی باکیفیت‌تر، وابستگی به واردات را کاهش می‌دهد.
طاهری، اعتبار مالیاتی تحقیق و توسعه برای شرکت‌های دانش‌بنیان را مشوق شرکت‌های دانش‌بنیان برای سرمایه‌گذاری در تحقیق و توسعه دانست و افزود: این امر می‌تواند با قرار دادن کشور در مسیر پیشرفت‌های علمی و فناورانه، رقابت‌پذیری شرکت‌های داخلی را در سطح بین‌المللی افزایش دهد.
وی حذف بوروکراسی‌های اداری مرتبط با بیمه قراردادها برای شرکت‌های دانش‌بنیان را زمینه‌ساز تسهیل فعالیت‌ این شرکت‌ها دانست و یادآور شد: این امرعلاوه بر کاهش هزینه‌ها، به آنها فرصت می‌دهد با تمرکز بیشتر بر نوآوری و توسعه، به رشد خود ادامه دهند. طاهری یادآور شد: برنامه هفتم توسعه با چهار محور مهم خود، زمینه‌ رشد و توسعه شرکت‌های دانش‌بنیان را فراهم کرده است. اجرای این برنامه‌ها نه تنها به افزایش سهم اقتصاد دانش‌بنیان در تولید ناخالص داخلی کمک می‌کند بلکه باعث تقویت نوآوری، افزایش ارزش افزوده در تولیدات داخلی و کاهش وابستگی کشور به واردات خواهد شد. همکاری نزدیک بخش‌های مختلف صنعتی و اقتصادی با این شرکت‌ها، لازمه موفقیت این برنامه‌ها و تحقق اهداف کلان اقتصادی کشور است.