تأدیه قدر‌السهم خرید تضمینی، زودتر از سال‌های گذشته

پرداخت مطالبات چایکاران با حمایت عارف

شیما جهان‌بخش
خبرنگار

چایکاران استان‌های شمالی در حالی آخرین برداشت خود را از مزارع انجام می‌دهند که مانند سال‌های گذشته نگران دریافت مطالبات خود از کارخانه‌داران هستند. آنها امیدوارند امسال شرایط بهتری را نسبت به سال گذشته تجربه کنند و تا پایان فصل برداشت مزد زحماتشان را بگیرند؛ موضوعی که با پیگیری‌های سازمان چای و استاندار گیلان محقق و قرار شده دولت امسال قدر‌السهم خود از میزان خرید تضمینی برگ سبز چای را زودتر از سال‌های دیگر پرداخت کند.
در این زمینه چندی پیش استاندار گیلان با ارسال نامه‌ای به معاون اول رئیس ‌جمهور خواستار تسریع در پرداخت مطالبات کشاورزان چایکار و برنامه‌ریزی برای وصول بموقع بدهی کارخانجات چایسازی وپرداخت باقیمانده قدرالسهم دولت شد. بر همین اساس معاون اول رئیس ‌جمهور ضمن تصویب پرداخت 100 میلیارد تومان از قدر‌السهم دولت، دستور پرداخت باقیمانده حق‌السهم چایکاران را داد.
پرداخت 87 درصد سهم دولت
«حبیب جهانساز»، رئیس سازمان‌ چای کشور در این زمینه در گفت‌و‌گو با «ایران» اظهار داشت: براساس آخرین آمار از ابتدای فصل برداشت تاکنون 11 هزار و 600 تن برگ سبز چای با ارزش بالغ بر یکهزار و 866 میلیارد تومان از چایکاران خریداری شده است. جهانساز در خصوص پرداخت مطالبات چایکاران افزود: در حال حاضر ما در فصل بهره‌بر‌داری هستیم و برداشت چای تا پایان مهرماه ادامه دارد. همچنین خرید برگ سبز چای هم در حال انجام است و بهای آن به مرور پرداخت می‌شود.

تا پایان هفته آینده قدرالسهم دولت پرداخت می‌شود
رئیس سازمان چای از پرداخت  66 درصدی مطالبات چایکاران از قدر‌السهم دولت خبر داد و گفت: امسال روند پرداختی‌ها مناسب بوده اما با پیگیری‌های صورت گرفته مصوب شده بخش بیشتری از سهم دولت پرداخت شود. در این زمینه با دستور معاون اول رئیس ‌جمهور 100  میلیارد تومان برای پرداخت قدرالسهم دولت از بهای خرید تضمینی به تصویب رسیده است.
وی با اعلام اینکه این بودجه تا پایان هفته آینده پرداخت خواهد شد، افزود: با واریز این مبلغ به سرعت‌ طلب چایکاران پرداخت می‌شود و درصد پرداختی آنها به بیش از 87 درصد خواهد رسید.

کمک دولت به چایکاران
 این مقام مسئول با تأکید بر اینکه همه‌ساله پرداختی‌های دولت بموقع بوده است، افزود: ما در پرداختی‌ها نسبت به سنوات گذشته عقب نیستیم اما پرداخت سهم دولت امسال با پیگیری‌های انجام شده برای کمک به چایکاران تسریع شده است. البته بخش دیگر ‌طلب چایکاران سهم کارخانجات است که با توجه به فروش نرفتن چای خشک برای جبران این تأخیر در پرداختی‌ها، دولت سهم خود را زودتر پرداخت کرده تا این دیرکردها جبران شود.
 وی با اشاره به اینکه سال گذشته یک سال استثنایی برای چای بوده است، گفت: سال گذشته همه چیز دست به دست هم داد و ما بیشترین بهره‌برداری را از مزارع چای داشتیم. البته باتوجه به اینکه هنوز تولید ادامه دارد به آمار بالاتری خواهیم رسید اما با توجه به شرایط آب وهوایی، تأخیر در برداشت بهاره و تنش خشکی چین دوم قطعاً امسال نسبت به سال گذشته کاهش محصول داریم. در شرایط فعلی 12 درصد از میزان برداشت سال گذشته عقب هستیم اما هنوز فصل برداشت به اتمام نرسیده و آمار نهایی تا پایان مهر‌ماه اعلام خواهد شد.
رئیس سازمان چای کشور همچنین از تولید ۲۵ هزار و ۸۵۶ تنی چای خشک خبر داد و گفت: در حال حاضر نقدینگی بخش خصوصی پایین است و همین موضوع در کنار سیاست‌های انقباضی حوزه چای باعث شده در برخی موارد چایکاران با مشکلاتی مواجه شوند. در این زمینه و در راستای رونق بازار چای ایرانی، تجار واردکننده چای جهت ثبت سفارش واردات ملزم به خرید چای داخلی هستند.

مساعدت دولت برای تسویه
مطالبات چایکاران
«اسدالله عباسی» استاندار گیلان از پرداخت مطالبات چایکاران خبر داد و گفت: امسال تاکنون ۱۱ هزار و ۶۰۰ تن برگ سبز چای تولیدی استان به ارزش یک هزار و ۸۸۶ میلیارد ریال به صورت تضمینی خریداری شده که ۴۲.۵ درصد آن درجه یک و ۵۷.۵ درصد هم درجه ۲ است.
وی از دستور معاون اول رئیس‌ جمهور برای تسریع در تسویه بدهی چایکاران خبر داد و اظهار داشت: در جریان پیگیری تسویه مطالبات چایکاران، معاون اول رئیس‌ جمهور به رئیس سازمان برنامه و بودجه دستور داده با قید اهمیت موضوع نسبت به پرداخت باقیمانده قدرالسهم دولت به مبلغ یکهزار و ۵۶۴ میلیارد ریال اقدام کند.
 عباسی با اشاره به اینکه محصول چای با وجود ۵۵ هزار چایکار در گیلان از جمله تولیدات راهبردی استان با اشتغال پایدار است، گفت: بر اساس آمارها در دو استان اصلی تولید چای یعنی گیلان و مازندران طی امسال (از ابتدای اردیبهشت ماه تا اواخر شهریور ماه) بر اساس سیاست‌های حمایتی محصولات اساسی کشاورزی ۱۱۴ هزار و ۹۱۳ تن برگ سبز چای به ارزش ۱۸ هزار و ۷۰۱ میلیارد ریال به صورت تضمینی خریداری شده است.
لزوم توجه به حل مشکلات چایکاران
 استاندار گیلان قدرالسهم دولت از بهای خرید تضمینی را ۲۵ درصد اعلام کرد و گفت: این میزان معادل ۴ هزار و ۶۷۵ میلیارد ریال می‌شود و تا‌کنون از این رقم ۳ هزار و ۱۱۱ میلیارد ریال آن تخصیص یافته و پرداخت شده است.
 عباسی با تأکید بر لزوم توجه به حل مشکلات چایکاران بیان کرد: البته ‌طلب باقیمانده چایکاران این دو استان از محل سهم دولت هنوز یکهزار و ۵۶۴ میلیارد ریال است که با مساعدت دولت امیدوارم بدهی چایکاران تا پایان فصل برداشت تسویه شود.
استاندار گیلان با انتقاد از تعطیلی خود‌سرانه برخی از کارخانجات چای در گیلان بیان کرد: کارخانجات نباید کارخانه‌های خود را تعطیل و از خریداری چای خودداری کنند، این ظلم به چایکار بوده و در این خصوص از کوتاهی هیچ فردی نخواهم گذشت.

حمایت دولت از کارخانجات خوش‌حساب
وی با تأکید بر اینکه دولت برای حمایت از کارخانجات خوش‌حساب برنامه دارد، افزود: فرمانداران باید به کارخانجات رفته و میزان چای تحویل گرفته شده، فروش رفته و میزان پرداختی‌ها را مشخص کنند و از سازمان بازرسی نیز درخواست دارم به این مسأله ورود کند زیرا نباید به بهانه‌های مختلف از پرداخت مطالبات چایکاران و خریداری چای ممانعت به عمل آید.