رسانه‌ها و مراکز اندیشه‌ای غرب درباره مقاومت لبنان بعد از شهادت سید حسن نصرالله چه نوشتند؟

شکست در فلسفه حزب‌الله جایی ندارد

گروه جهان/  رسانه امریکایی در مقاله‌ای با اشاره به امید صهیونیست‌ها برای پیچیدن نسخه مقاومت لبنان با ترور «سید حسن نصرالله»، یادآور شد حزب‌الله جنبشی است که در قلب جامعه لبنان پذیرفته شده و ترور شخصیت‌ها آرمان آن را از بین نمی‌برد.
به گزارش واشنگتن‌پست، بعید است که ترور نصرالله برای حزب‌الله لبنان ضربه‌ای سهمگین بوده باشد، زیرا حزب‌الله در عمق جامعه مردم لبنان ریشه دوانده و با تار و پود آنان عجین شده است. رسانه امریکایی اذعان کرد که حزب‌الله شکست نخورده است. این رسانه با بیان اینکه تنها بخشی از ۱۵۰ تا ۲۰۰ هزار موشک و راکت حزب‌الله در حمله صهیونیست‌ها از بین رفته، اذعان کرد بخش اعظم این زرادخانه موشکی سالم باقی مانده و آماده استفاده است. به گزارش واشنگتن‌پست، حزب‌الله همچنین دست‌کم ۴۰ تا ۵۰ هزار نیروی نظامی ماهر و آماده رزم دارد.
صهیونیست‌ها امید دارند که این حملات هوایی موجب توقف حملات موشکی و راکتی حزب‌الله لبنان به مواضع رژیم اشغالگر در اراضی اشغالی شود، با این حال، واشنگتن‌پست می‌گوید بعید است که این آرزوی صهیونیست‌ها محقق شود و احتمالاً حملات نیروهای مقاومت تشدید خواهد شد. در انتهای این گزارش آمده است: «نصرالله رفته، اما حزب‌الله پابرجاست.»
همچنین اندیشکده انگلیسی چتم هاوس گزارش مفصلی درباره وضعیت تقابل حزب‌الله و رژیم صهیونیستی بعد از ترور سید حسن نصرالله نوشت. در این گزارش آمده است: به‌رغم موفقیت‌های تاکتیکی، اسرائیل به هیچ وجه در آستانه دستیابی به دستاورد‌های استراتژیک قرار ندارد. مناطق شمالی این کشور تقریباً به طور کامل از جمعیت تخلیه شده، وجهه بین‌المللی‌اش بابت کشتار و تحمیل درد و رنج بر ده‌ها هزار غیرنظامی بشدت لطمه دیده، اقتصادش دچار مشکل جدی شده و سیاست داخلی آن درگیر آشفتگی گشته است.
عدم وجود یک استراتژی دیپلماتیک و تداوم سرکوب حماس و حزب‌الله هرچند از نظر سیاسی برای نخست‌وزیر اسرائیل، بنیامین نتانیاهو مفید است، اما دردی را از هیچ یک از چالش‌های پیش گفته اسرائیل دوا نخواهد کرد. بر عکس، اتکای صرف اسرائیل بر ابزار نظامی، موجب نخواهد شد که منطقه امن‌تر شود. دهه‌ها و نه فقط سال‌ها تقابل با این گروه‌های مسلح مقاوم و مصمم گواهی بر این مدعاست.
حزب الله، بخش عمده‌ای از رهبران خود را از دست داده و مابقی آنها از تشکیل جلسه و یا حتی برقراری ارتباط به دلیل انهدام دستگاه‌های ارتباطی یا امکان حملات هوایی نگران هستند. با وجود این تصور اینکه حزب‌الله اکنون بی‌دفاع است یا اینکه به دلیل ضربات اسرائیل به زانو در‌خواهد آمد یک اشتباه فاحش است. شکست در فلسفه حزب‌الله جایی ندارد. حتی اسرائیل نیز اذعان کرده که حزب‌الله دارای توانمندی‌های نظامی قابل توجهی است. آسیبی که حزب‌الله می‌تواند به اسرائیل وارد کند همچنان ویرانگر است.
موشک‌های نقطه‌زن حزب‌الله می‌تواند به هر تأسیسات استراتژیک اسرائیل یا مراکز شهری این رژیم آسیب بزند.
اسرائیل اکنون باید با این تصمیم دشوار مواجه شود: اگر به تشدید حملات علیه حزب‌الله ادامه دهد و این گروه موجودیت خود را در خطر ببیند، احتمالاً حزب‌الله صرف نظر از منافع ایران به شکلی که اسرائیل قبلاً تجربه نکرده واکنش نشان خواهد داد. اسرائیل اکنون مست موفقیت‌های تاکتیکی خویش است و تصور می‌کند کاری را که با حماس انجام داده می‌تواند با حزب‌الله نیز انجام دهد. اما حزب‌الله یک بازیگر کاملاً متفاوت است. اگر حزب‌الله واقعاً نگران شود، از تسلیحات و تاکتیک‌های جدید و مرگبار برای تداوم بقا استفاده خواهد کرد؛ سلاح‌ها و تاکتیک‌هایی که حماس آرزو می‌کرد در اختیار داشته باشد. ورود اسرائیل به فاز تهاجم زمینی یک اقدام احمقانه خواهد بود، زیرا این دقیقاً جایی است که حزب‌الله در آن دست بالا را دارد. این گروه به بهترین نحو با جغرافیای منطقه آشناست و برای یک نبرد کاملاً مؤثر آموزش دیده است. کوه‌ها و دره‌های جنوب لبنان محلات غزه نیستند.