سومین روز حضور پزشکیان در نیویورک به دیدار با مقامات و همتایان خارجی گذشت

«فلسطین» و «لبنان»، محور رایزنی‌های رئیس‌جمهور


سومین روز از سفر مسعود پزشکیان رئیس‌جمهور کشورمان به نیویورک، با چند دیدار و رایزنی با مقامات کشورهای مختلف همراه بود. گفت‌وگو با وزیر امور خارجه چین، رایزنی با رئیس‌جمهور فرانسه و همچنین دیدار با همتای صربستانی، از جمله برنامه‌های رئیس‌جمهور کشورمان در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل بود.
 
پکن: به حمایت از ایران در حفاظت از امنیت خود ادامه می‌دهیم
رئیس‌جمهور کشورمان ظهر سه‌شنبه به وقت محلی در دیدار «وانگ یی» وزیر امور خارجه چین، روابط دو کشور را ریشه‌دار و تاریخی توصیف کرد و گفت: ما برای روابط با چین اهمیت زیادی قائلیم و خواستار تعمیق و توسعه همکاری‌ها در همه زمینه‌ها هستیم. پزشکیان با بیان اینکه منطقه ما می‌تواند به الگویی برای توسعه و پیشرفت در جهان تبدیل شود، تصریح کرد: گسترش تعاملات و ارتباطات میان تهران-پکن بویژه اجرای برنامه همکاری بلندمدت 25 ساله، در ایجاد صلح و امنیت و همچنین رشد و توسعه اقتصادی دو کشور بسیار مؤثر خواهد بود. رئیس جمهور همچنین از ابتکار «کمربند و جاده» چین نیز استقبال کرد و آن را در راستای توسعه و رشد اقتصادی کشورهای مرتبط دانست.
پزشکیان با اشاره به وقایع تلخ و تأسف‌بار غزه و تجاوز رژیم صهیونیستی به لبنان، خواستار نقش‌آفرینی چین در جهت محکومیت این جنایات شد.
«وانگ یی» وزیر امور خارجه چین نیز در این دیدار با بیان اینکه چین همچون گذشته از تلاش‌های ایران برای رفع تحریم‌ها حمایت و پشتیبانی خواهد کرد، تأکید کرد که سرنوشت منطقه باید توسط کشورهای آن از جمله جمهوری اسلامی ایران رقم بخورد.
 
توصیه پزشکیان به مکرون برای متوقف کردن رژیم صهیونیستی
رئیس‌جمهور کشورمان در دیدار امانوئل مکرون رئیس جمهور فرانسه نیز با اشاره به اینکه جمهوری اسلامی ایران برای جلوگیری از تشدید تنش و درگیری در منطقه در پاسخ به رژیم صهیونیستی خویشتنداری پیشه کرد، اما رژیم صهیونیستی جنایات خود را در غزه تشدید و حالا هم به لبنان حمله کرده است، اظهار داشت: جنایات صهیونیست‌ها با کدام قاعده‌ای قابل توجیه است که امریکا و برخی کشورهای غربی از جمله فرانسه آن را دفاع مشروع از خود توصیف می‌کنند!
تناقض عملی غرب در موضوع حقوق بشر و سکوت آنها در قبال شهادت مردم لبنان توسط رژیم صهیونیستی، دیگر موضوعی بود که پزشکیان به آن اشاره کرد و خواستار این شد که کشورهای غربی به اعمال استانداردهای دوگانه پایان دهند.
 
«فلسطین» و «لبنان»، موضوع مهم دیدار با همتای صربستانی
پزشکیان در ادامه برنامه‌های خود، با «الکساندر ووچیچ» رئیس جمهور صربستان دیدار و گفت‌وگو کرد. در این دیدار نیز مسأله «فلسطین» و «لبنان» از مهم‌ترین محورهای صحبت‌های رئیس‌جمهور بود. وی در این دیدار سکوت امریکا و غرب را عامل تداوم جنایات رژیم صهیونیستی در منطقه دانست.
گفتنی است، وزیر امور خارجه نیز روز گذشته دیدارهای مختلفی با همتایان خارجی خود انجام داد. جوزپ بورل نماینده عالی اتحادیه اروپا و وزرای خارجه سوئیس، انگلیس، جمهوری آذربایجان و ایتالیا از جمله مقاماتی بودند که با عباس عراقچی دیدار کردند.