مقاومت لبنان با موشک بالستیک به مقر موساد در تل‌آویو حمله کرد

غافلگیری به سبک حزب‌الله

 حملات مؤثر حزب‌الله
روز گذشته مقاومت اسلامی لبنان کارخانه تولید مواد منفجره را در منطقه زخرون با موشک‌های فادی ۳ هدف قرار داد. آنها همچنین برای دومین بار شهرک کریات موتسکین را با موشک‌های فادی ۱ هدف قرار دادند.
رسانه‌های رژیم صهیونیستی نیز از اصابت موشک به زخارون یعقوب و بات شلومو در جنوب حیفا برای نخستین بار خبر دادند.
 در همین ارتباط برخی منابع خبری از کشته شدن یک شهرک‌نشین و زخمی شدن سه نفر دیگر در نتیجه شلیک موشک‌های حزب‌الله به شهر اشغالی حیفا خبر دادند.
علاوه بر آن، حزب‌الله لبنان با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد، پایگاه دادو واقع در اراضی اشغالی را با شلیک ده‌ها موشک هدف قرار داد. آنها همچنین از هدف قرار دادن شهرک اشغالی حتسور با شلیک ده‌ها فروند موشک خبر دادند.
 مقاومت لبنان در ادامه، شهرک صهیونیست‌نشین «ساعر» را هدف حملات موشکی قرار داد. شهردار صفد اعلام کرد، بیش از 200 موشک به صفد و اطراف آن اصابت کرده که این موضوع بی‌سابقه است.
در همین حال 20 هزار نفر از اهالی صفد که نیمی از جمعیت آن را تشکیل می‌دهند، پناهگاه ندارند. منابع عبری ذکر کردند، در این حمله یکی از موشک‌ها مستقیماً به ساختمانی اصابت کرده و طی آن چند صهیونیست زخمی شدند. علاوه بر آن، این حملات موجب آتش‌سوزی در مناطقی در شهر صفد شده است.
ارتش صهیونیستی نیز اعلام کرد، یک موشک زمین به زمین (بالستیک) را که از لبنان به عمق سرزمین‌های اشغالی شلیک شده بود توسط پدافند فلاخن داوود رهگیری کرده است.
 شبکه العربی نیز گزارش داد، حزب‌الله بیش از یک میلیون صهیونیست‌ را در آغازین ساعات روز روانه پناهگاه‌ها کرد.
 
تداوم جنایت در لبنان
ارتش رژیم صهیونیستی حملات تجاوزکارانه گسترده خود را در مناطقی در جنوب و شرق لبنان همچنان ادامه می‌دهد. روز گذشته اشغالگران اعلام کردند، 60 مرکز و سایت وابسته به حزب‌الله را در لبنان هدف قرار داده‌اند.
در این میان، رژیم صهیونیستی همانند سناریوی غزه‌، دایره حملات جنون‌بار خود در لبنان را به حاشیه مراکز درمانی گسترش داده است.
در این رابطه منابع لبنانی گزارش دادند، ارتش صهیونیستی اطراف بیمارستان دولتی «النبطیه» را هدف قرار داد که در نتیجه این حمله چندین نفر زخمی شدند.
 اهمیت پادگان موساد چه بود؟
العربیه جدید نوشت، مقر فرماندهی موساد در حومه تل‌آویو در مجموعه پایگاه‌های نظامی گلیلوت واقع در شهر رامات‌هاشارون قرار دارد. ‌همچنین، کمپ هرتزوگ شامل مدرسه‌ای برای بخش اطلاعات نظامی (امان) و کمپ دایان شامل کالج‌های نظامی و غیره در این مکان قرار دارد. در نزدیکی این کمپ‌ها، مقر سرویس اطلاعاتی و مأموریت‌های ویژه موساد، مرکز میراث اطلاعاتی و محل بزرگداشت کشته‌شدگان سرویس‌های اطلاعاتی مستقر شده است. این مرکز همچنین شامل پایگاه مرکزی یگان اطلاعاتی ۸۲۰۰ است که به گفته حزب‌الله، محل برنامه‌ریزی ترور فرماندهان و انفجار سیستم‌های ارتباطی بود.
 
تحول در معادلات جنگ
حمله موشکی جدید حزب‌الله، با وجود معرکه‌سازی اسرائیل در جنگ و حملات ممتد به لبنان، نشانی از تداوم راهبرد حزب‌الله دارد. در مرحله‌ای بالاتر، حمله با موشک بالستیک ثابت کرد که مقاومت لبنان به فراخور زمان عملیات‌های خود در سرزمین‌های اشغالی را ارتقا خواهد داد.
از طرفی، رونمایی از این موشک در بحبوحه تهاجم و بمباران گسترده اسرائیل، حامل این پیام است که هدف تل‌آویو برای تغییر موازنه قوا و فشار بر حزب‌الله نتیجه نخواهد داشت. چرا که استفاده از موشک‌های بالستیک، ‌سطوح رویارویی را برای رژیم افزایش داده و تعریف جدیدی از چگونگی نبرد را در مقابل آنها قرار داده است؛ بویژه که به اعتراف تحلیلگران، کابینه هیچ برآوردی از پایان جنگ نداشته و بدون داشتن محاسبات تنها بر راهبرد «تداوم جنگ» برای بقای خود متمرکز شده است.
نتایج مطرح دیگری که در پرتاب موشک بالستیک وجود دارد، ‌عدم ضربه‌پذیری حزب‌الله از ترور فرماندهان است. چرا که اسرائیل گمان می‌کرد ترور و حذف فرماندهان مقاومت موجب تضعیف توانایی نظامی-محاسباتی و در نهایت عقبگرد حزب‌الله می‌شود. لذا حزب‌الله اثبات کرد نه‌تنها قوای خود را حفظ کرده، بلکه در سطحی بالاتر قابلیت به کارگیری توانایی‌های پیشرفته و برنامه‌ریزی دقیق را دارد.
علاوه بر آن، گشوده شدن دریچه دیگری از توانمندی‌های مخفی حزب‌الله، ابهام در تهدیدات علیه سرزمین‌های اشغالی را افزایش داده است. یکی از عمده‌ترین نگرانی‌های اسرائیل پیرامون آغاز جنگی تمام‌عیار، عدم برآورد توانایی‌های نظامی و تسلیحات پیشرفته حزب‌الله است. از این رو، ورود موشک بالستیک به عرصه میدان جنگ، هراس و در ادامه تردید صهیونیست‌ها را در مورد آغاز جنگ افزایش خواهد داد. چنانکه پس از این حمله، موجی از ارعاب و هراس در میان ساکنین و در نتیجه در میان مقامات تل‌آویو طنین‌انداز شد.
 بنابراین استفاده از موشک بالستیک برای هدف قرار دادن تل‌آویو، به طور جدی خطر این جنبش را برای ارتش فرسوده رژیم صهیونیستی گوشزد کرده است.
از سوی دیگر، رونمایی از موشک جدید بار دیگر پندار بازدارندگی اسرائیل را که بر پایه حملات خونین به لبنان قرار گرفته بود، به شکست کشاند. رژیم گمان می‌کرد با افزایش ترورها و حملات فشرده و گسترده مانع حملات حزب‌الله می‌شود، اما عملیات روز گذشته، دورنمایی از تداوم و تشدید حملات از سوی مقاومت لبنان را ترسیم کرد.
 در مجموع، آنچه پس از این واقعه دیده می‌شود این است که معادلات در مرزهای شمالی تغییر پیدا خواهد کرد و جنگ وارد فاز دیگری خواهد شد. چنانچه در پی وحشت از حمله مذکور، ارتش اسرائیل دو تیپ ذخیره خود را به جبهه شمالی فرا خوانده است.

 

بــــرش

نفوذ مقاومت عراق
 به سرزمین‌های اشغالی

همگام با افزایش نفوذ حملات حزب‌الله، گروه‌های مقاومت عراق نیز عملیات‌های خود را توسعه داده‌اند. روز گذشته رادیو ارتش رژیم صهیونیستی حملات پهپادی مقاومت عراق به فلسطین اشغالی را تأیید و اعلام کرد، از شب گذشته 3 حمله پهپادی از عراق انجام شده است. مقاومت اسلامی عراق نیز اعلام کرد، به واسطه موشک کروز ارتقایافته به نام «الارقب» یک هدف حیاتی در شمال فلسطین اشغالی را مورد اصابت قرار داده است. علاوه بر این عملیات، تصاویری از اصابت پهپاد عراقی به پایگاه نظامی اسرائیل در عین‌یاهو و تخریب بخشی از آن در رسانه‌ها منتشر شده است.