حدیث جان‌بزرگی مستند‌ساز و تهیه‌کننده تلویزیون در گفت و گو با «ایران» مطرح کرد

قصه خوب و پرداخت خلاقانه راز جذب مخاطب

معصومه غفاری
خبرنگار

«حدیث جان‌بزرگی» کارگردان، تهیه‌کننده و مستند‌ساز جوان کشورمان که در سال‌های اخیر برخی آثار او به شکل فیلم‌های کوتاه داستانی و مستند از تلویزیون و شبکه مستند به نمایش درآمده، بر این باور است که شبکه مستند یکی از بهترین‌های رسانه ملی با تولید محصولات باکیفیت و مخاطب‌پسند است و با توجه به تنوع زیست فرهنگی در کشورمان و ضرورت توجه و معرفی این آداب، رسوم و سنن به مخاطبان و در نظر گرفتن جغرافیای وسیع ایران اسلامی، داشتن فضایی مانند شبکه مستند در رسانه ملی ضروری است. خوشبختانه در دوران فعالیت این شبکه شاهد ساخت بی‌شماری از این ‌دست آثار باکیفیت و مطلوب بوده و دیده‌ایم که این شبکه جایگاه و عملکرد ویژه خود را در کنار سایر پلتفرم‌ها به شکلی شایسته به رخ کشیده و اثبات کرده است. درنگی بر عملکرد رسانه ملی را بهانه‌ای برای گفت‌و‌گو با این مستند‌ساز جوان قرار دادیم که در ادامه می‌خوانید.

پخش سریال «نان‌های محلی ایران» با محوریت نان و زن
جان‌بزرگی در این گفت‌و‌گو به تشریح و معرفی برخی آثار خود پرداخته و با اشاره به سریال «نان‌های محلی ایران» با محوریت «نان و زن» که کارگردانی و تهیه‌کنندگی آن را در شبکه مستند بر عهده دارد، گفت: اولین‌بار است که چنین اثری در شبکه مستند ساخته می‌شود و در آن تلاش شده است تا نان‌های محلی ایران در قالب تصویر به مخاطبان معرفی شوند؛ چراکه نان محلی یکی از میراث غذایی سرزمین ما ایران و یادگار نیاکانمان از گذشتگان بسیار دور بوده و قدمت فرهنگی دارد. بنابراین در این مستند تلاش کرده‌ام تا بار فرهنگی این نان‌ها را با پخت نان همراه کرده و به تصویر بکشم، چراکه بر ما واجب است با حفظ این آثار، آنها را در یادها زنده نگه داریم. بنابراین با آغاز ساخت مجموعه مستند «نان‌های محلی ایران» در چهار استان، تلاش کرده‌ایم گامی مثبت و مانا در حفظ این اثر ملی-فرهنگی و غذایی کشورمان برداریم.

مجموعه مستند «شاید دوباره» بزودی پخش می‌شود
وی که ساخت مستند «شاید دوباره» را در کارنامه دارد، عنوان کرد: «شاید دوباره»، مجموعه مستندی است که کارگردانی دو قسمت از آن به عهده من بوده و با محوریت خانواده در شبکه مستند صدا‌وسیمای جمهوری اسلامی ایران در نوبت پخش قرار دارد. وجه مشترک دو مستند یاد شده و دیگر کارهای مستقلی که به آنها پرداخته‌ام، زن و نقشش در خانواده و جامعه است.

چگونه جذب کنیم؟
این کارگردان در ادامه با اشاره به ابعاد مثبت فعالیت تلویزیون تصریح کرد: تلویزیون به عنوان رسانه ‌ملی، رسانه‌ای در دسترس و بی‌هزینه است که در اختیار مخاطبان عام سراسر کشور قرار داشته و نیاز به پرداخت هزینه‌ای برای استفاده از محتواهای تولید شده در آن نیست که این مهم از مزایای تلویزیون در همه جای دنیا به شمار می‌رود. بنابراین سریال‌های تلویزیونی اگر ساختی حرفه ای بر اساس قصه‌ای خوب و پرداختی خلاقانه - که البته تعداد کارهایی از این دست در تلویزیون ما زیاد نیست - داشته باشند به راحتی می‌توانند مخاطبان زیادی را به خود جذب کنند؛ چراکه مدیوم تلویزیون به شکلی گسترده در دسترس مخاطبان بی‌شماری در تمام نقاط کشور قرار دارد.


فیلمبرداری درجه یک سریال «طوبی»
این کارگردان فعال تلویزیون در پایان به برخی سریال‌ها که چند وقتی است پخش آنها از رسانه ملی آغاز شده و خودش نیز کم و بیش آنها را دیده و دنبال کرده است پرداخت و عنوان کرد: سریال «طوبی» را بیشتر از سریال «غریبه» دنبال کرده‌ام و می‌توانم بگویم وجه زنانه و تاریخی طوبی از ویژگی‌های خاص این سریال است. شاید این‌گونه به نظر برسد که نیاز بود تا روی فیلمنامه و شخصیت‌پردازی این سریال تأمل بیشتری می‌شد، اما با در‌ نظر گرفتن این مهم که سرعت تولید این سریال برای رسیدن به پخش زیاد بوده، قطعاً روی خروجی آن تأثیر گذاشته است؛ هر چند مخاطبان عام و خاص خود را درگیر این مسائل نمی‌کنند و تنها خروجی کار را می‌بینند. اگر طوبی و امثال آن فرصت بیشتری برای تولید و پس از تولید داشتند، قطعاً با کیفیتی بسیار بالاتر از آنچه هست به خروجی نهایی می‌رسیدند. با همه اینها فیلمبرداری درجه یک این سریال نکته برجسته آن است و نمی‌توان آن را نادیده گرفت، آنچنان که با مروری در این سریال می‌بینیم نورپردازی، قاب‌بندی و رنگ و لعاب تصاویر از بیشتر آثار تلویزیون یک سر و گردن بالاتر است و علت آن انتخاب و حضور «علیرضا زرین‌دست» به عنوان مدیر فیلمبرداری در این کار است. آقای «زرین‌دست» کماکان امضای خود را پای کارهایش دارد و در این سریال هم به نظرم شیوه کار خود را تمام و کمال بروز داده است. هنگام تماشای این اثر بسیار از نورپردازی و قاب‌بندی ایشان که هر پلان را مانند یک قاب عکس هنری به تصویر کشیده‌اند، لذت می‌برم. در کل تولید سریال‌های اینچنینی کار بسیار پرزحمتی است، اما ارزش ساخت آن را دارد؛ چراکه جذابیت‌های آن چه از لحاظ قصه‌پردازی و چه تصویر، مخاطبان بسیاری را به خود جذب خواهد کرد.