نرخ تورم خوراکی‌ها طی ماه گذشته در رقم 1/29 تثبیت شد

نبض بازار در شهریور ماه منظم شد

تورم سالانه خوراکی پس از حدود 4 سال در شهریور ماه سال‌جاری به زیر 30 درصد رسید.

ایلیا پیرولی
خبرنگار

آنچه گویا و آشکار است، نبض بازار مصرفی در شهریور ماه امسال منظم بوده و قیمت کالاهای خوراکی‌ به بالاترین ثبات رسیده. نرخ تورم ثبت شده خوراکی‌ها در شهریور ماه سال‌جاری پس از آخرین ماه پاییز سال 1399 به کمترین میزان خود رسید و در رقم 29.1 درصد ثابت باقی ماند. این رقم کمترین رقمی است که در این بازه حدود چهار ساله به ثبت رسیده که نشان از شکسته شدن رکورد در این مدت بوده است.
بررسی داده‌های آماری نشان می‌دهد که در شهریور نرخ تورم در سه شاخص سالانه، ماهانه و نقطه‌ای به کمتر از 2 درصد رسید. گزاره‌ای که بیانگر آن است تب گرانی خوراکی‌ها و غیرخوراکی‌ها به آرامش نسبی رسیده است. بر این اساس، برای نخستین بار تورم سالانه خوراکی پس از حدود 4 سال در شهریور ماه سال‌جاری به زیر 30 درصد رسید و نبض بازار این گروه منظم شده است.

 کاهش شتاب گرانی‌ها
ارزیابی داده‌ها نشان می‌دهد که نرخ تورم سالانه خوراکی‌ها در شهریور امسال به 29.1 درصد رسید که این رقم کمترین میزان از آذر 1399 تا کنون بوده است. در آذر 1399، نرخ تورم خوراکی‌ها 39 درصد بوده که حدود 10 درصد در شهریور امسال کمتر شده است. به زبانی دیگر، این یک رکورد جدید در حدود 4 سال اخیر است.
بررسی‌های آماری همچنین نشان می‌دهد تورم ماهانه کل کشور در شهریور ماه امسال به کمتر از دو درصد رسیده و در رقم 1.7 درصد قرار گرفته است. به عبارتی شتاب گرانی‌ها در شهریور امسال نسبت به مرداد کاهش یافته است و سطح عمومی قیمت‌ها نیز از روند رشد کندی برخوردار شده است.
میزان کاهش شتاب تورم شهریور نسبت به مرداد 0.3 درصد بود. در این میان نرخ تورم ماهانه خوراکی‌ها در شهریور امسال نسبت به مرداد ، از 1.1 درصد به 0.9 درصد کاهش یافت. این موضوع بیانگر آن است که خوراکی‌ها حدود 0.2 درصد نسبت به ماه قبل با کاهش مواجه شده‌اند. همچنانکه نرخ تورم خوراکی‌ها در شهریور سال‌جاری در قالب شاخص ماهانه با کاهش مواجه شده، سطح عمومی گرانی‌ها در غیر خوراکی‌ها نیز در مقایسه با مرداد با افت روبه‌رو شده است. همچنین نرخ تورم غیر خوراکی‌ها در مرداد ماه امسال از 2.4 درصد به 2.1 درصد در شهریور ماه افت کرده است؛ یعنی 0.3 درصد با ارزانی مواجه شده.
نرخ تورم سالانه خوراکی‌ها در شهریور نسبت به مرداد امسال 1.1 درصد با افت و غیر خوراکی‌ها 0.4 درصد با کاهش مواجه شده است. به بیانی نرخ تورم غیرخوراکی‌ها در شهریور امسال به 36.9 درصد رسید.از شهریور سال گذشته تا شهریور امسال نرخ تورم خوراکی‌ها با کاهش مواجه شده و به 23.8 درصد رسیده است. نرخ تورم کل کشور در این شاخص نیز با افت مواجه شده و از 31.6 درصد به 31.2 درصد رسید.
ارزانی در سبد خانوارهای روستایی
نرخ تورم ماهانه خانوارهای شهری و روستایی نیز در شهریور امسال نسبت به مرداد با افت مواجه شد. نرخ تورم ماهانه خانوارهای شهری در مرداد ماه 2 درصد بود که این رقم در آخرین ماه تابستان امسال، به 1.8 درصد رسید. همچنین نرخ تورم ماهانه خانوارهای روستایی در این ماه نیز به 1.5 درصد رسیده که نسبت به ماه قبل 0.4درصد کاهش نشان می‌دهد.
نرخ تورم نقطه‌ای خانوارهای شهری نیز در شهریور سال‌جاری به 28.7 درصد رسیده که نسبت به شهریور سال گذشته حدود 10.1 درصد با کاهش مواجه شد.
در خانوارهای شهری نیز این رقم 31.7 درصد بوده که در مقایسه با شهریور سال گذشته 7.9 درصد با کاهش مواجه شد. در انتهای تابستان سال‌جاری نرخ تورم یک سال اخیر خانوارهای شهری به 34.6 درصد رسیده و نرخ تورم خانوارهای روستایی نیز 31.9 درصد برآورد شده است که نسبت به ماه قبل به ترتیب 0.6 درصد و 0.8 درصد افت داشت.