«ایران» به مناسبت هفته دفاع مقدس گزارش می‌دهد

پاسداشت جانفشانی‌های حماسه‌سازان

8 سال جنگیدند و ایثار کردند تا امروز ما در آرامش زندگی کنیم. هر گوشه این کشور از شرق تا غرب و از جنوب تا شمال هر فردی که نفس می‌کشد، مدیون شهداست، امروز اما جز آرامشی که خون ایشان برایمان به ارمغان آورده، هستند هنوز ایثارگرانی که یاد و خاطره فداکاری‌های 8 ساله را زنده نگه داشته‌اند. این افراد و خانواده‌های آنها در کنار والدین شهدا که جگرگوشه‌های خود را با عشق و ایمان و وطن‌پرستی در راه ایران هدیه کردند، همواره ما را به یاد این نکته می‌اندازند که نهایت عشق به وطن در یک کلام یعنی «شهید».

مهسا قوی‌قلب
خبرنگار

 8 سال جنگیدند و ایثار کردند تا امروز ما در آرامش زندگی کنیم. هر گوشه این کشور از شرق تا غرب و از جنوب تا شمال هر فردی که نفس می‌کشد، مدیون شهداست، امروز اما جز آرامشی که خون ایشان برایمان به ارمغان آورده، هستند هنوز ایثارگرانی که یاد و خاطره فداکاری‌های 8 ساله را زنده نگاه داشته‌اند. این افراد و خانواده‌های آنها در کنار والدین شهدا که جگرگوشه‌های خود را با عشق و ایمان و وطن‌پرستی در راه ایران هدیه کردند، همواره ما را به یاد این نکته می‌اندازند که نهایت عشق به وطن در یک کلام یعنی «شهید». عزیزانی که حتی با داشتن مشکلات کوچک و بزرگ دم بر نمی‌آورند یا برخی که هیچ کجا برای پیشبرد امور مختلف از ایثار عزیز خود حرفی و کلامی نمی‌گویند. اما مسئولان در این عرصه در هر کشوری باید تمام تلاش خود را به کار بندند تا بازماندگان شهدا حتی ذره‌ای در مشقت و سختی نباشند.
هفته دفاع مقدس در تقویم جمهوری اسلامی ایران به مناسبت اولین هفته آغازین جنگ ایران و عراق نامگذاری شده و از ۳۱ شهریور تا ۶ مهر به پاس جانفشانی‌ها و از خودگذشتگی‌های شهدا، ایثارگران و خانواده‌های ایشان ادامه دارد.
معاون رئیس‌جمهور و رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران با اشاره به اینکه خانواده شهدا و جانبازان چشم‌ و چراغ ما هستند، به «ایران» می‌گوید: شهدا کسانی هستند که خداوند در وصف آنها در قرآن می‌فرماید: گمان و حتی فکر این را نکنید که شهدا مُرده‌اند بلکه آنها زنده‌اند و نزد خداوند روزی می‌خورند. اگر ما گرفتار زندگی دنیوی و مشکلات آن هستیم اما شهدا «عِندَ رَبِّهِم یرزَقونَ» و «فَرِحِینَ بِمَا آتَاهُمُ‌الله مِنْ فَضْلِهِ» هستند و خداوند به آنها مقام شفاعت داده است.
 سعید اوحدی، در ادامه می‌افزاید: زمانی که انسان با دوست، همرزم و برادر خود در جمعی می‌نشیند، موجب صفای دل و روح او می‌شود، این احساس را ما در جمع ایثارگران عزیز داریم؛ کسانی که در سخت‌ترین روزهایی که دشمن به فکر تجاوز به میهن ما بود، قد علم کردند و در پیچیده‌ترین شرایط مقابل دشمن ایستادند. پس باید عزت و حرمت ایثارگران در جامعه حفظ شود و مردم بدانند رزمندگان دفاع مقدس چه کارهای بزرگی انجام داده‌اند.
امضای یک تفاهمنامه کارساز در حوزه مسکن
او در خصوص امضای تفاهمنامه در راستای تسهیل مشکلات ایثارگران و خانواده شهدا در حوزه مسکن توضیح می‌دهد: در وزارت راه و شهرسازی مهم‌ترین تفاهمنامه در خصوص تأمین مسکن جامعه ایثارگری امضا شد که در طول تاریخ بنیاد شهید و امور ایثارگران، امضای چنین تفاهمنامه‌ای سابقه نداشته است.  او در ادامه می‌افزاید: با وزیر راه و شهرسازی قرار گذاشتیم در کمتر از ۲ سال مشکل مسکن ایثارگران را به‌صورت ریشه‌ای حل کنیم. مواد ۲ تا ۷ قانون جامع ایثارگران تأکید دارد که دولت مکلف است زمین و مسکن جامعه ایثارگری جانبازان ۲۵ درصد و بالاتر را تأمین کند. زیبنده نیست بسیاری از افرادی که ۳ هزار روستا و ۱۰ شهر و ۱۵ هزار کیلومتر مربع از کشور و خانه‌های مردم را از دست اشغالگران آزاد کردند، یک وجب خانه برای خود نداشته باشند. ما با وزیر راه و شهرسازی، نهضت زمین و مسکن ایثارگران را راه‌اندازی می‌کنیم که طبق آن در کمتر از ۲ سال باید بحث مسکن ایثارگران به صورت ریشه‌ای حل شود.
اوحدی با بیان اینکه عزت بنیاد شهید و امور ایثارگران به عزت خانواده شهدا و ایثارگران است، اضافه می‌کند: جایگاه موضوع غرامت و خسارت در معاونت حقوقی وزارت امور خارجه و دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی است اما ما نباید موضوع را رها کنیم و بنیاد شهید و امور ایثارگران وظیفه صیانت از جامعه ایثارگری را دارد.
 
پرداخت هزینه بیمه تکمیلی جانبازان تا ۴۸ ساعت
رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران درباره مراکز درمانی مخصوص جانبازان نیز توضیح می‌دهد: بیمه دی موظف است ظرف ۴۸ ساعت هر هزینه‌ای را که جانباز در مراکز درمانی پرداخت کرده باشد به وی پرداخت کنند. با مراکز درمانی تا امروز حدود ۹ هزار قرارداد بسته شده که به سقف ۱۰ هزار می‌رسانیم. ۳۰ مرکز درمانی داریم که 5 مرکز آن برای تهیه و تأمین ارتز و پروتز جانبازان است. در ۳۰ استان هم مراکز توانبخشی داریم. ۱۶ آسایشگاه برای جانبازان در سراسر کشور داریم. پیش‌ از این قرارداد بیمه دی با برخی از بیمارستان‌های بنیاد شهید کامل نشده بود؛ لذا هزینه بیمه پایه دریافت می‌شد. حدود یک میلیون و ۸۶۰ هزار ایثارگر تحت پوشش بیمه تکمیلی ما هستند. تلاش داریم در ساختمان‌های بنیاد شهید در شهرستان‌ها شعبه بیمه دی یا میز خدمت بیمه دی راه‌اندازی شود.
به گفته اوحدی، اگر جامعه ایثارگری مشکل یا دغدغه‌ای داشتند که می‌خواستند به مسئولان بنیاد شهید اطلاع دهند، می‌توانند با شماره‌های بیمه دی تماس بگیرند. ما معاونت بهداشت و درمان را مجدد احیا کردیم. موضوع درمان اولویت کار ماست.

 

بیش از ۳ هزار و ۵۰۰ نفر از جامعه ایثارگری عضو هیأت علمی دانشگاه هستند

اوحدی با اشاره به اینکه بیش از ۳ هزار و ۵۰۰ نفر از جامعه ایثارگری عضو هیأت علمی دانشگاه هستند، اضافه می‌کند: ۱۸۰ نفر از این عزیزان طی چند سال گذشته رتبه ۲ رقمی کنکور را داشتند. امروز ۴۰ هزار فرزند شاهد در بیش از ۱۴ هزار دبستان شاهد سراسر کشور ثبت‌نام کرده‌اند. بیش از ۷۰ هزار دانشجو داریم. بیش از ۱۲۰ تشکل جامعه ایثارگری داریم. آنها می‌توانند پل ارتباط ما با جامعه هدف باشد. بیش از هزار و ۲۰۰ مجموعه پیشران علمی (استارت‌آپ) داریم که ۶۵۰ مجموعه توسط بنیاد علمی نخبگان و معاونت علمی و فناوری رئیس‌جمهور تأیید شده‌اند و ۸۰ محصول از این شرکت‌ها به عنوان محصولات دانش‌بنیان به ثبت رسیده‌ است.

 

بهسازی آسایشگاه جانبازان در دستورکار

رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران درباره آسایشگاه‌های جانبازان نیز معتقد است: در دولت مطرح شده، شهردار تهران و دیگر شهرداران قبول کردند مسئولیت بازسازی و آراستگی آسایشگاه‌های جانبازان را به عهده بگیرند. قول دادیم ظرف ۲ ماه ظاهر آسایشگاه‌ها تغییر کند و بهسازی‌ها انجام شود. در دوره قبل یک سری مصوبات را برای همسران جانبازان قطع نخاعی و ویلچری نوشتیم، امیدواریم آنها دوباره احیا شود و گوشه‌ای از زحمات این همسران و همیاران جانبازان را در آسایشگاه‌ها جبران کنیم.
رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران با اشاره به این نکته که رسالت اصلی بنیاد شهید ترویج فرهنگ ایثار و شهادت است، تصریح می‌کند: اگر صادقانه و منطقی درباره موضوع دوران هشت سال دفاع مقدس و ۲ سال علاوه‌ بر آن که بعضی رزمندگان در اسارت بودند، بپرسیم که چه چیزی باعث شد با وجود اینکه ما در سخت‌ترین شرایط، شامل تحریم اقتصادی، تحریم سلاح، حدود ۱۵ هزار کیلومتر از خاک ایران در اشغال بود، بیش از ۳ هزار روستا و ۱۰ شهر در اشغال بود، این عزت نصیب ما شود؟ دلیل آن چیزی نیست مگر همین فرهنگ ایثار و شهادتی که ما را از این شرایط بسیار سخت نه‌تنها در دوران دفاع مقدس، بلکه بعد از دوران دفاع مقدس هم عبور داد. باید در نظر داشته باشیم که نباید ورود به مقوله ترویج فرهنگ ایثار و شهادت یک ورود اداری، انتزاعی و یک‌طرفه باشد. باید مخاطب‌شناسی کنیم. باید گفتمان ما با نسل جدید، گفتمانی باشد که بتواند این فرهنگ را منتقل کند.  اوحدی در این باره معتقد است: از روش‌های هنری اثرگذار می‌توان استفاده کرد. در هفته دفاع مقدس که عمدتاً برنامه‌ها فرهنگی است، ۵۴ برنامه را اجرا می‌کنیم.

 

بدرقه یاران

همزمان با آغاز هفته دفاع مقدس که یادآور رشادت‌ها و دلاوری‌های بزرگ‌مردان سرزمینمان است، سازه فرهنگی ویژه دفاع مقدس با عنوان «بدرقه یاران» در میدان انقلاب اجرایی شد.
به گزارش اداره ارتباطات و امور بین‌الملل سازمان زیباسازی شهر تهران، این سازه فرهنگی که تا پایان هفته دفاع مقدس در دور تا دور میدان انقلاب پابرجاست، به صورت ۵ واگن قطار دوبعدی که یادآور قطار بدرقه رزمندگان هشت سال دفاع مقدس به سوی جبهه جنگ است ساخته شده و از جنس آهن، کناف، چوب و نور است. ابعاد کل این قطار ۴۲۹ مترمربع و پنجره‌های این قطار نیز از ۵۵ قاب شهدای دفاع مقدس تشکیل شده است. 7 ماکت مادران و کودکان رزمندگان که نشانه بدرقه رزمندگان است در کنار این قطار دوبعدی اکران شده‌ است.

 

پیگیری‌ها برای تأمین خودروی جانبازان ۵۰ درصد و بالاتر

رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران درباره اشتغال و توانمندسازی ایثارگران می‌گوید: در برنامه توسعه ششم و هفتم برای فرزندان شهدا و جانبازان ۷۰ درصد تعیین شده به استخدام رسمی دستگاه در آیند. آزمونی در دوره قبل گرفته شد که تعداد زیادی از این عزیزان استخدام شدند. همچنین آزمونی چند وقت پیش برگزار شد که حدود ۱۴ هزار نفر پذیرفته شدند؛ البته ۳۰ هزار کدرشته به بنیاد اعلام شد. براساس ماده ۳۱ قانون جامع ایثارگران از هر آزمون استخدامی که در کشور برگزار می‌شود باید یک ظرفیت به جامع ایثارگری داده شود. یک ظرفیت هم صندوق اشتغال است.
رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران در ادامه درخصوص تسهیلات خودروی جانبازان می‌گوید: بحث خودرو در قانون بودجه سال قبل آمد، اما اتفاق جدی در این حوزه نیفتاد. امسال در جزء ۱۰ بند ۳ تبصره ۱۳ قانون بودجه به آن اشاره شده است. شورای نگهبان ابلاغ کرده است که دولت و وزارت صمت مکلف هستند خودروی جانبازان ۵۰ درصد و بالاتر را تأمین کنند. جانبازان مطمئن باشند اگرچه این وظیفه بر عهده وزارت صمت قرار داده شده، اما بنیاد شهید با عنوان صیانت از حق این عزیزان در کنارشان ایستاده و موضوع را پیگیری می‌کند.