رئیس‌جمهور در نشست «میثاق آینده» در سازمان ملل مطرح کرد

آتش‌بس فوری در غزه پیش‌نیاز توسعه و صلح جهانی


 
رئیس‌جمهور ایران در نشست «میثاق آینده» کشورهای عضو سازمان ملل، نظرات دولت جمهوری اسلامی ایران را پیرامون الزامات تحقق صلح و توسعه در جهان پیش رو ترسیم کرد. سخنرانی‌ای که همچون دیگر موضعگیری‌های او در نیویورک در سالی که جهان شاهد جنایت و ترور هر روزه رژیم صهیونیستی علیه مردم بی‌دفاع غزه و غیرنظامیان لبنان بوده است، بر ضرورت پایان بی‌قید و شرط این جنگ و کشتار متمرکز بود. به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست جمهوری، مسعود پزشکیان در این نشست که با حضور و سخنرانی سران کشورهای مختلف برگزار شد با تأکید بر اینکه ایران خواستار منطقه‌ای قوی، متحد، امن و باثبات است که در آن منابع کشورهای منطقه برای هم‌افزایی در جهت پیشرفت اقتصادی و اجتماعی و رفع مشکلات مشترک مصرف شود، اظهار داشت: به عنوان قربانی تروریسم همواره پیشگام مبارزه با این پدیده شوم بوده و آماده همکاری با کشورهایی هستیم که به دنبال مقابله واقعی با تروریسم هستند. رئیس‌جمهور همچنین دستیابی به صلح و توسعه را نیازمند احترام به حق توسعه کشورها، توجه به اولویت‌های توسعه‌ای و ویژگی‌های فرهنگی، رعایت اصول انصاف و اجرای تعهدات کشورهای توسعه‌یافته در برابر کشورهای در حال توسعه دانست و افزود: تحریم‌های یکجانبه، دستیابی به اهداف توسعه پایدار را متوقف کرده و این واقعیت می‌بایست در هر سندی که برای آینده تهیه می‌گردد لحاظ شود. رئیس‌جمهور کشورمان بر همین مبنا به دبیرکل سازمان ملل متحد پیشنهاد داد با مشارکت کشورهای قربانی تحریم‌های یکجانبه، گزارشی جامع از وضعیت کشورهای قربانی تحریم تهیه و به مجمع عمومی ارائه کند.
 
همکاری جهانی بر اساس عدالت
رئیس‌جمهور در نشست «میثاق آینده» مواجهه با چالش‌های کنونی و آینده جهان را نیازمند همکاری و تعامل بر اساس عدالت و صداقت دانست و محور تلاش مشترک برای تحقق آینده‌ای عادلانه و پررونق را توجه به نقش و جایگاه سازمان ملل متحد به‌عنوان نماد چندجانبه‌گرایی و احترام به اهداف و اصول منشور آن اعلام کرد. پزشکیان با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران دیدگاه‌ها و ملاحظات خود را پیرامون سند پیمان آینده در این سازمان ثبت کرده و مبنای کار را تقویت نظام چندجانبه‌گرایی به منظور برخورد ریشه‌ای با چالش‌هایی همچون جنگ، تبعیض، فقر و گرسنگی می‌داند، بر نقش انکارناپذیر فرهنگ و ارزش‌های خانواده و ضرورت گفت‌و‌گوهای بین‌نسلی به منظور حفظ ارزش‌های فرهنگی همزمان با توجه به نقش زنان، دختران و جوانان و توانمندسازی آنها تأکید کرد. وی در همین باره یادآور شد: اولویت‌های کاری دولت من در سطح ملی نیز توجه به سلامت، آموزش عمومی، رفاه عمومی، تأمین اجتماعی، ایجاد فرصت‌های برابر و کاهش نابرابری، توزیع مناسب درآمدها، تقویت  نهاد خانواده، کاهش فقر و تبعیض، گسترش عدالت، توانمندسازی زنان و بهره‌مندی از محیط زیستی مطلوب است.

اصلاح ساختار مالی بین‌المللی
رئیس‌جمهور در ادامه سخنان خود خواستار اصلاحات فوری در ساختار حکمرانی مؤسسات مالی بین‌المللی به منظور تضمین حضور کشورهای در حال توسعه در تصمیم‌گیری‌ها، هنجارسازی‌ها و شکل‌گیری ساختاری عادلانه و پاسخگو برای رفع نیازهای مالی این کشورها شد. پزشکیان همچنین با تأکید بر ضرورت کاهش شکاف‌های دیجیتالی میان شمال و جنوب به کمک پیمان جهانی دیجیتال و بویژه از طریق انتقال فناوری‌های نوین، ظرفیت‌سازی و رفع موانع، افزود: بر این باوریم که مشارکت برابر و مؤثر کشورهای جنوب جهان در حکمرانی جهانی اینترنت و هوش مصنوعی، احترام به قوانین ملی کشورها و مقابله با انحصارطلبی، ضرورتی انکارناپذیر است.
جهان نیازمند مقابله واقعی با تروریسم و سلاح‌های کشتارجمعی
مسعود پزشکیان در بخش دیگری از این سخنرانی، خواست جمهوری اسلامی ایران را تحقق جهان عاری از سلاح‌های هسته‌ای و منطقه عاری از سلاح‌های کشتارجمعی دانست و گفت: در جهانی که مردم غیرنظامی در غزه با قساوت کشته می‌شوند، تروریسم کورِ دولتی کودکان و زنان را به خاک و خون می‌کشد و از نسل‌کشی و ترور حمایت می‌شود هیچ سندی صلح و توسعه را تضمین نخواهد کرد. رئیس‌جمهور در پایان این سخنرانی، پایان اشغالگری، توقف آپارتاید در فلسطین و آتش‌بس فوری در غزه را پیش‌نیاز توسعه و صلح جهانی دانست و اعلام کرد: جمهوری اسلامی ایران آماده همکاری با دیگر کشورها برای دستیابی به اهداف مشترک جهانی است.
 
لبنان به غزه دیگری تبدیل نشود
رئیس‌جمهور پزشکیان در مصاحبه با رسانه امریکایی«سی‌ان‌ان» نیز بر ضرورت جلوگیری از جنایات رژیم صهیونیستی تأکید کرد و درباره پیامدهای گسترش تنش‌های اخیر در منطقه هشدار داد و گفت: تحولات اخیر ممکن است به جنگی منطقه‌ای تبدیل شود که می‌تواند برای آینده جهان و حتی خود کره زمین خطرناک باشد، بنابراین ما باید مانع جنایاتی شویم که اسرائیل مرتکب می‌شود.
پزشکیان در پاسخ به این سؤال که آیا ایران به حزب‌الله توصیه خواهد کرد در پاسخ به حملات رژیم صهیونیستی خویشتنداری کند، با یادآوری اینکه «حزب‌الله با رژیمی مواجه است که تا دندان مسلح است و به تسلیحاتی دسترسی دارد که برتر از چیزهای دیگر است»، هشدار داد: «ما نباید اجازه دهیم لبنان به غزه دیگری در دستان اسرائیل تبدیل شود. حزب‌الله نمی‌تواند این کار را به تنهایی انجام دهد. حزب‌الله نمی‌تواند به تنهایی در مقابل رژیمی بایستد که کشورهای غربی، اروپایی و امریکا از آن دفاع و حمایت و (تسلیحات آن را) تأمین می‌کنند».