پزشکیان پیش از عزیمت به مقر سازمان ملل متحد در نیویورک:

فضای ایران‌هراسی را خنثی خواهیم کرد

رئیس جمهور روز گذشته تهران را به منظور شرکت در هفتاد و نهمین نشست سالانه مجمع عمومی سازمان ملل متحد ترک کرد و راهی نیویورک شد. مسعود پزشکیان پیش از سفر در تشریح برنامه‌ها و اهداف حضور خود، با اشاره به اینکه سعی خواهد کرد صدای مردم کشورمان بوده و بیان‌کننده مواضع حق‌طلبانه و عدالت‌خواهانه جمهوری اسلامی ایران در منظر جهانیان باشد، تصریح کرد: سازمان ملل متحد به عنوان یکی از سازمان‌های مهم و دستاورد بزرگ بشری، جایگاهی برای حضور همه رؤسای جمهور و تلاش برای ایجاد و ارتقای صلح، آرامش و حل اختلافات و مشکلات است. رئیس جمهور با بیان اینکه اگر وظایف و رسالت این سازمان مهم بین‌المللی به درستی انجام شود دیگر نباید یک رژیم به خاطر قدرت و توانمندی‌های علمی و تکنولوژیک براحتی زنان و کودکان را در بیمارستان‌ها و مدارس و پناهگاه‌ها مورد هدف قرار دهد و بکشد، افزود: امروز یک رژیم جنایتکار براحتی دست به جنایت می‌زند و هر جا را می‌خواهد، بمباران می‌کند و بعد برای توجیه جنایت خود می‌گوید که در این مراکز اقدامات تروریستی انجام می‌شده است و بدتر اینکه برخی کشورهای مدعی حقوق بشر نیز ادعاهای وی را قبول کرده و تکرار می‌کنند.
 
خنثی کردن فضای ایران‌هراسی
پزشکیان با اشاره به اینکه متأسفانه با این اقدامات روحیه مردانگی و انسانیت در نگاه و وجدان انسان‌های آزاده و آگاه خدشه‌دار می‌شود، اظهار داشت: تلاش خواهیم کرد در این سفر و نشست در دیدار با رؤسای کشورها برای صلح و امنیت در جهان گفت‌وگو کنیم. رئیس جمهور همچنین دیدار با ایرانیان مقیم و تلاش برای خنثی کردن فضای ایران‌هراسی را از دیگر برنامه‌های سفر خود عنوان کرد و گفت‌: ایران بسیار از آنچه در جهان تبلیغ کرده‌اند، امن‌تر و آزادتر است. البته مشکلاتی نیز داریم اما نیت و اساس نظام و کشور ما تلاش برای برپایی حق و عدالت و دیدن همه مردم است. ما در انتخابات نیز گفتیم که ایران را برای همه ایرانیان می‌خواهیم و لذا باید فرصت نقش‌آفرینی همه ایرانیان برای آبادانی و سازندگی کشور فراهم شود. پزشکیان با بیان اینکه تلاش خواهیم کرد در دیدار با سران کشورهای مختلف درباره صلح، امنیت، همکاری‌های اقتصادی، تولید، سرمایه‌گذاری، گردشگری و دیگر همکاری‌ها رایزنی کنیم، خاطرنشان کرد: امیدوارم بتوانیم به وظایف خود در این زمینه به درستی عمل کرده و دستاوردهای خوبی داشته باشیم.
 
رایزنی‌های دوجانبه عراقچی
رئیس جمهور در حالی راهی سازمان ملل شد که چند روز پیش از آن، سید عباس عراقچی، وزیر امور خارجه راهی این سفر شده و رایزنی‌های دیپلماتیک خود را با مقام‌های حاضر در این نشست از سر گرفته بود. عراقچی در پیامی که در  صفحه اینستاگرام خود منتشر کرد، به برنامه نخستین روز حضورش اشاره کرد و نوشت: در نخستین روز حضور در نیویورک با همتایانم از کویت، کوبا و بحرین دیدار و گفت‌وگو کردم؛ علاوه بر بررسی تحولات بین‌المللی و منطقه‌ای، توسعه همکاری‌ها و روابط دوجانبه مورد تأکید قرار گرفت. وزیر امور خارجه در این پیام همچنین یادآور شد که در دیدار نماینده ویژه سازمان ملل متحد در امور سوریه، دبیرکل شورای همکاری خلیج ‌فارس، هماهنگ کننده سازمان ملل در امور بازسازی و کمک‌های انسان‌دوستانه به غزه و رئیس کمیته بین‌المللی صلیب سرخ، بر ضرورت مقابله با سیاست‌های جنگ‌طلبانه رژیم صهیونیستی در غرب آسیا به‌عنوان تهدید جدی و فوری امنیت بین‌المللی تأکید کرده است.
به گفته عراقچی، نکته مشترک در همه نشست‌ها، اذعان طرفین به شکست سیاست‌های شرورانه صهیونیست‌ها بود. وزیر امور خارجه وضعیت انسانی غزه را بسیار اسفبار خواند و افزود: دیپلماسی چندوجهی و رایزنی‌ها برای پیگیری منافع ملی و جلب توجه جامعه جهانی جهت مهار ماشین جنایت و کشتار رژیم ‌صهیونیستی در منطقه با حضور دکتر پزشکیان رئیس جمهور محترم کشورمان، استمرار پیدا خواهد کرد.

صفحات
آرشیو تاریخی
شماره هشت هزار و پانصد و شصت
 - شماره هشت هزار و پانصد و شصت - ۰۲ مهر ۱۴۰۳