اخبار

نقشه راه برای تربیت
 نیروی «امنیت سایبری»
دبیر ستاد فناوری‌های اتصال پذیری و ارتباطات گفت: کارهای مطالعاتی انجام شده که بتوانیم بر مبنای آن، نقشه راه متناسبی برای توسعه منابع انسانی کشور در حوزه «امنیت سایبری» تعریف کنیم.به گزارش مهر، محمد کرباسی خاطرنشان کرد: یکی از دغدغه‌های شرکت‌ها در حوزه هوشمندسازی، موضوع رفع دغدغه‌های امنیتی است.
 چرا که وقتی یک شرکت می‌خواهد در صنعتی هوشمندسازی انجام دهد، گاه از طرف مراکز امنیتی آن صنعت با بن‌بست مواجه می‌شود. در این زمینه به راه‌حل‌هایی از جنس رگولاتوری و حاکمیتی نیاز داریم که خوشبختانه در همین راستا با همکاری نهادهای مرتبط با ارتباطات تصمیمات خوبی گرفته شده و این مسأله بزودی حل شود.

ساخت مرکز صادراتی
 محصولات انرژی خورشیدی
مدیرعامل یک شرکت دانش‌بنیان گفت: در حال برنامه‌ریزی برای احداث یک شهرک تخصصی در منطقه آزاد مکران هستیم که شامل کارخانجات تولید متال سیلیکون، پلی‌سیلیکون و تولید شمش است.
به گزارش «ایران»، این شرکت دانش‌بنیان به‌عنوان بزرگترین تولیدکننده پنل خورشیدی در ایران و نخستین مجموعه تولیدکننده زنجیره فتوولتائیک با رویکرد بهینه‌سازی ساختار انرژی در کشور شناخته می‌شود و نه‌تنها نیاز داخلی کشور را تأمین می‌کند، بلکه با کیفیت بالای محصولات خود، قابلیت صادرات به بازارهای بین‌المللی را نیز دارد.
رضا محمد صادق، مدیرعامل این شرکت با اشاره به تأکیدات مقام معظم رهبری مبنی بر حمایت از تولید داخل در سال‌های اخیر، بر اهمیت جلوگیری از ارزبری واردات تأکید کرد.
 
مقابله نوآورانه با حملات سایبری
دانش‌آموخته دانشگاه صنعتی امیرکبیر با اجرای رساله خود در حوزه امنیت سایبری، موفق به ارائه راهکارهایی برای مقابله با این حملات شد و به این ترتیب بر پایه این رساله، برای اولین‌بار در کشور، یک شرکت دانش‌بنیان در حوزه مدیریت ریسک سایبری صنعتی تأسیس شد.
به گزارش ایرنا، محمدمهدی احمدیان مجری این طرح با اشاره به حملات سایبری دو دهه اخیر مانند استاکس‌نت در حوزه اتمی، حمله سایبری سال ۱۴۰۱ به صنایع فولاد کشور و حملات سایبری به جایگاه‌های سوخت کشور در سال‌های ۱۴۰۰ و ۱۴۰۲ گفت: بروز این حملات باعث شد امنیت سایبری در زیرساخت‌های حیاتی به‌عنوان یک نیاز ملی برای افزایش تولید، کاهش خسارات، ارتقای پایداری و امنیت ملی مطرح شود؛ ولی با وجود چهارچوب‌های متعدد مدیریت ریسک سایبری، کمبودها و چالش‌هایی در این حوزه وجود دارد و در این رساله، یک چهارچوب برای رفع این چالش‌ها پیشنهاد شده است.

برتری شریفی‌ها در رقابت‌های بین‌المللی برنامه‌نویسی
تیم دانشگاه صنعتی شریف موفق شد در رقابت‌های بین‌المللی برنامه‌نویسی دانشجویی عنوان قهرمانی منطقه غرب آسیا را از آن خود کند.
به گزارش ایرنا، در این دوره از رقابت‌ها، بیش از ۷۳ هزار دانشجو از ۳۴۰۰ دانشگاه مختلف از ۱۰۱ کشور جهان به رقابت پرداختند و در نهایت ۱۴۱ تیم برتر به مسابقه فینال جهانی راه یافتند. در مسابقه فینال جهانی، تیم‌های اول تا دوازدهم، هر یک موفق به حل ۷ تا ۹ مسأله از ۱۲ مسأله مسابقه شدند و تیم دانشگاه صنعتی شریف با حل ۷ مسأله و تنها به دلیل اختلاف زمانی در حل مسائل، به‌طور مشترک با چند دانشگاه مطرح از جمله هاروارد و آکسفورد در رتبه سیزدهم قرار گرفت.

صفحات
آرشیو تاریخی
شماره هشت هزار و پانصد و شصت
 - شماره هشت هزار و پانصد و شصت - ۰۲ مهر ۱۴۰۳