«ایران» از پروژه‌های بهسازی در نهضت ملی مسکن گزارش می‌دهد

250 هزار مسکن روستایی در نوبت ساخت

سهیلا یادگاری
خبرنگار

با توجه به آمار بالای حوادث طبیعی در کشور و از طرفی آسیب پذیری واحدهای روستایی، در سال 1384 با تصویب دولت و بر اساس قوانین برنامه چهارم، پنجم و ششم توسعه، قانون ساماندهی و حمایت از تولید و عرضه مسکن مقرر شد بنیاد مسکن انقلاب اسلامی در قالب طرح ویژه بهسازی و نوسازی مسکن روستایی حداقل سالیانه 200 هزار واحد مسکونی روستایی را مقاوم‌سازی کند. این طرح همچنین یکی از محورهای برنامه نهضت ملی مسکن قرار گرفت. اکنون ساخت و بهسازی مسکن و واگذاری زمین در روستاها در قالب نهضت ملی مسکن در حال اجراست.
هدف کلان طرح ویژه بهسازی و نوسازی مسکن روستایی ارتقای سطح کمی و کیفی واحدهای مسکونی روستایی به منظور افزایش تاب‌آوری سکونتگاه‌های روستایی در برابر سوانح طبیعی است. مطابق مصـوبه شـورای عالی مسـکن در سال 1402، مقرر شد یک میلیون قطعه زمین در روسـتاها شـناسـایی و طی سـال‌های 1402 و 1403 تملک شـود. تاکنون تعداد 850 هزار قطعه شـناسـایی و تملک شـده و 522 هزار قطعه در سـامانه تم برای ثبت‌نام و افتتاح حسـاب بارگذاری شـده اسـت. بر اساس برنامه تا پایان شـهریور یک میلیون قطعه شـناسـایی و در سـامانه بارگذاری خواهد شـد. تاکنون حدود 85 هزار قطعه زمین به سـاکنین روستاها واگذار شده است.

جهش 47 درصدی مقاوم‌سازی
از ابتدای شروع طرح ویژه بهسازی مسکن روستایی انعقاد قرارداد 2 میلیون و 436 هزار واحد انجام شده و تعداد 2 میلیون و 186 هزار واحد نیز به اتمام رسیده است. تعداد واحدهای روستایی شروع شده از زمان اجرای نهضت ملی مسکن 574 هزار واحد بوده که 320 هزار واحد آن به اتمام رسیده و 254 هزار واحد در دست اجراست. از سال 1384 تا کنون در نتیجه اجرای برنامه‌ها و طرح ویژه بهسازی و همچنین بازسازی مناطق روستایی میانگین درصد واحدهای مقاوم از 7 درصد در سال 1384 به حدود 54 درصد در پایان سال 1402 رسیده است.

نوسازی ۳۵۰ هزار مسکن
در خصوص برنامه نوسازی مسکن روستایی، معاون بازسازی بنیاد مسکن گفت: هدفگذاری صورت گرفته برای نوسازی واحد‌های مسکن روستایی ۳۵۰ هزار واحد بود که روند بسیار خوبی را طی می‌کند و بخش قابل توجه آن امسال محقق شد. مجید جودی، با بیان اینکه روند نوسازی واحد‌های مسکن روستایی با سرعت بسیار خوبی در حال انجام است، افزود: هدفگذاری برای نوسازی واحد‌های مسکن روستایی امسال ۳۵۰ هزار واحد بود که از طریق پرداخت تسهیلات مسکن روستایی که معادل ۳۵۰ میلیون تومان است، انجام شده و تاکنون بیش از ۳۰۰ هزار واحد برای دریافت تسهیلات به بانک‌ها معرفی شده‌اند. معاون بازسازی بنیاد مسکن با اشاره به اینکه همکاری بانک‌ها در پرداخت تسهیلات ساخت مسکن روستایی بسیار مهم است، بیان داشت: در صورتی که پرداخت تسهیلات ساخت مسکن روستایی از سوی بانک‌ها اجرایی شود متقاضیان با انگیزه و سرعت بیشتری اقدام به نوسازی واحد‌های مسکونی خود می‌کنند.
وی با اشاره به اینکه نوسازی واحد‌های مسکن روستایی نقش مؤثری در کاهش میزان خسارات ناشی از بلا‌یای طبیعی دارد و باعث می‌شود که واحد‌ها خسارت کمتری ببینند، تصریح کرد: تاکنون بیش از ۵۴ درصد از واحد‌های مسکونی روستایی مقاوم‌سازی شده‌اند که همین امر باعث شده واحد‌های مسکونی کمتری بر اثر سیل و زلزله خسارت ببینند.

 

بــــرش

70 درصد پیشرفت نوسازی
معاون بازسازی بنیاد مسکن خاطرنشان کرد: در صورت همکاری بانک‌ها در پرداخت تسهیلات ساخت مسکن روستایی تا سال ۱۴۰۵ میزان مقاوم‌سازی واحد‌های مسکن روستایی به ۷۰ درصد خواهد رسید. معاون بازسازی مسکن روستایی با بیان اینکه تاکنون ساخت ۳۰هزار واحد مسکن روستایی برای اقشار کم درآمد جامعه شروع شده است، گفت: امیدواریم از این ۳۰ هزار واحد مسکن روستایی بخش عمده‌ای را به اتمام برسانیم. وی ادامه داد: تاکنون سه هزار واحد را تمام کردیم و در نظر داریم تا پایان سال بتوانیم ساخت ۴۰ هزار واحد مسکن روستایی برای اقشار کم درآمد جامعه را شروع کنیم. جودی با اشاره به اینکه در سال ۸۴ تنها ۷ درصد از مسکن‌های روستایی ما در برابر حوادث طبیعی مقاوم‌سازی و نوسازی شده بود، گفت: در حال حاضر میزان مقاوم‌سازی واحدهای مسکن روستایی به ۵۴ درصد رسیده است. معاون بازسازی مسکن روستایی بنیاد مسکن تصریح کرد: بخش عمده‌ای از این نوسازی‌ها به دلیل پرداخت تسهیلات ساخت ارزانقیمت بود که روند پرداختی آن تقویت و بهبود پیدا کرده است.