به بهانه برگزاری نهمین دوره «جام قهرمانان بازی‌های ویدیویی» عنوان شد

ظرفیت 34 میلیونی گیمرهای ایرانی برای ترویج بازی‌های بومی

 یاسمن صادق شیرازی
خبر نگار

34 میلیون گیمر در کشور
رضا احمدی، مدیر بهبود کسب و کار بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای مهم‌ترین هدف از برگزاری«جام قهرمانان بازی‌های ویدیویی» را ایجاد نشاط و امید اجتماعی برای اوقات فراغت جوانان و نوجوانان، توسعه بازی‌های ایرانی و معرفی آنها به جهانیان دانست و بر لزوم آشنایی بیشتر جوانان و نوجوانان با بازی‌های ایرانی در قالب برگزاری مسابقات مختلف تأکید کرد.
دبیر نهمین جام قهرمانان بازی‌های ویدیویی ایران در گفت‌و‌گو با «ایران»، حضور بیش از ۳۴ میلیون گیمر در کشور به گواه آخرین پیمایش بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای را نشانه تقاضای بالا برای حوزه بازی در ایران دانست و گفت: این موضوع نشان از ظرفیت بالای صنعت بازی برای جذب مخاطب دارد و برگزاری مسابقات مختلف این حوزه نیز در همین راستاست.
احمدی یادآور شد: این افراد شامل گیمر معمولی، نیمه حرفه‌ای و حرفه‌ای می‌شوند. وی البته یادآور شد: براساس آمار‌های ما این گیمرها به طور متوسط روزانه 95 دقیقه بازی می‌کنند.
دبیر نهمین جام قهرمانان بازی‌های ویدیویی ایران درباره توازن جنسیتی گیمرها هم گفت: آخرین پیمایش بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای نشان می‌دهد که 59 درصد گیمرهای ایرانی، مرد و 41 درصد آنها زن هستند. به گفته وی طبق این پیمایش، گیمرهای ایرانی به طور میانگین 23 سال سن دارند.
احمدی بر لزوم توجه ویژه به صنعت بازی در ایران تأکید کرد و یادآورشد: کشورهای همسایه توجه ویژه‌ای به صنعت بازی دارند. در سال‌های اخیر عربستان، ترکیه و امارات با توجه ویژه به صنعت بازی، بودجه‌های کلانی را برای رشد آن اختصاص دادند. از این رو لازم است توجه به صنعت بازی در کشور ما نیز افزایش پیدا کند و مسئولان نگاه جدی‌تری به این صنعت داشته باشند.

لزوم افزایش سرمایه‌گذاری
 در صنعت بازی
مدیر بهبود کسب و کار بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای، یادآور شد: بر اساس آخرین پیمایش بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای، سودآوری صنعت بازی در سال 1400 بیش از 19 هزار میلیارد تومان بوده که رقم قابل توجهی است. این موضوع نشان دهنده ظرفیت و توانمندی ویژه متخصصان حوزه بازی است و نیاز سرمایه‌گذاری و توجه به این صنعت را پررنگ‌تر می‌کند.
احمدی با اشاره به ناچیز بودن میزان سرمایه گذاری‌ها در حوزه بازی گفت: با این حال بسیاری از بازی‌های ما موفق شده‌اند در حوزه بین‌المللی موفقیت‌های خوبی کسب کنند.
 باوجودی که به دلیل تحریم، بازیسازان ما نمی‌توانند تولیدات خود را در فروشگاه‌های اپ بین‌المللی همچون گوگل پلی ارائه دهند اما برخی از آنها با دور زدن تحریم‌ها موفق شده‌اند از این سد عبور کرده و در این فروشگاه‌ها میلیون‌ها گیمر را جذب کنند. بنابراین حمایت از این بازیسازان می‌تواند به درخشش آنها در این حوزه، کمک شایان توجهی کند.

تمرکززدایی از مرکز در رقابت‌ها
مدیر بهبود کسب و کار بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای نهمین دوره «جام قهرمانان بازی‌های ویدیویی» گفت: نخستین دوره برگزاری این جام به سال 1392 برمی گردد.
 6 دوره اول جام قهرمانان به صورت متمرکز در تهران برگزار شد اما پس از شیوع کرونا و با ایجاد وقفه در برگزاری این مسابقات، تصمیم گرفتیم که جام قهرمانان را در سال 1401 با رویکردی جدید برگزار کنیم.
احمدی افزود: تا پیش از این تمرکز ما براستان تهران بود و اغلب شرکت کنندگان مجبور بودند به این استان سفر کنند اما سال 1401 تصمیم گرفتیم از مرکز، تمرکززدایی کنیم. از این رو با 8 استان وارد مذاکره شدیم تا مسابقات به صورت آزمایشی داخل هر استان برگزار شود و خوشبختانه این طرح با موفقیت اجرا شد.
 برهمین اساس در سال 1402، تعداد استان‌های شرکت کننده را افزایش داده و به 14 استان رساندیم که تجربه موفق و خوبی در این زمینه بود و باعث توجه بیشتر به بازی‌های ایرانی شد. امسال هم تلاش و برنامه‌ریزی خوبی برای برگزاری نهمین جام قهرمانان صورت گرفت.

 

بــــرش

افزایش مشارکت خانواده‌ها

مدیر بهبود کسب و کار بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای با اشاره به گستردگی نهمین جام قهرمانان بازی‌های ویدیویی در کشور گفت: یکی از اتفاقات مثبت رویداد امسال، درگیر شدن تمام استان‌های کشور در این دوره از بازی‌های جام قهرمانان بود. همچنین برای افزایش مشارکت خانواده‌ها بازی ایرانی «کوییز» را در کنار بازی «فیفا ۲۴» به بخش حضوری اضافه کردیم تا امکان حضور خانواده‌ها نیز فراهم شود.
احمدی درباره نحوه انتخاب بازی‌های ایرانی، اظهار داشت: طی یک فراخوان از تمام بازی‌های ایرانی درخواست کردیم تا در صورت تمایل به شرکت در این دوره اعلام آمادگی کنند.
برگزیدگان براساس موضوع، میانگین سنی و رتبه‌بندی از میان صدها بازی ایرانی انتخاب شدند. البته، در این دوره تلاش شد تا به تمام بازی‌های ایرانی فرصت حضور داده شود.
دبیر نهمین جام قهرمانان بازی‌های ویدیویی ایران افزود: مسابقات حضوری استانی از ۱۴ تا ۲۸ مرداد در تمامی استان‌ها برگزار شد. این بازی‌ها به مدت 3 روز در هر استان برگزار و در پایان هم به نفرات برتر جوایزی اعطا شد. احمدی همچنین گفت: در این بازه زمانی، نفرات برتر استان‌های مختلف برای شرکت در مرحله نهایی مسابقات به تهران خواهند آمد تا قهرمان ایران در بازی‌های کوییز و فیفا 24 مشخص شود.
احمدی با اشاره به حضور شرکت کنندگان 3تا 60ساله در نهمین دوره «جام قهرمانان بازی‌های ویدیویی» گفت: در سال جدید توانستیم ۱۵ عنوان بازی ایرانی شامل بازی‌های آمیرزا، پسرخوانده، ماشین اسپرت۳، پوکه: مبارزان کمپانی، قصه‌ها و بازی‌های قرآنی برای کودکان، تسخیرگران، آوردگاه، بزن بهادر، شکلات فندقی، کات آف، هشت خان، عملیات انهدام، کوئیز مستر، فوتبالیستارز و جدولستان را به بخش مسابقات آنلاین بازی‌ها اضافه کنیم تا در کنار افزایش تعداد کاربران این بازی‌ها، مردم بیشتر با این بازی‌ها آشنایی پیدا کنند.