تسریع پرداخت مطالبات گندمکاران

خرید تضمینی گندم از 12 میلیون تن عبور کرد

نفیسه امامی
خبرنگار


خرید تضمینی گندم همچنان ادامه دارد و طبق آخرین آمار میزان خرید تا روز شنبه 17 شهریورماه از 12 میلیون تن عبور کرده است. این میزان خرید تضمینی نسبت به مدت مشابه سال زراعی گذشته معادل ۱۶ درصد رشد را نشان می‌دهد به طوریکه میزان خرید تضمینی در سال گذشته به 10 میلیون و 350 هزار تن رسید اما امسال با توجه به ادامه خرید گندم از مرز 12 میلیون تن عبور کرده‌ایم. عملیات برداشت گندم در استان‌های با اقلیم سرد مانند کردستان، همدان، کرمانشاه، قزوین، مرکزی، آذربایجان شرقی و آذربایجان غربی، زنجان، اردبیل، چهارمحال و بختیاری، خراسان شمالی و لرستان همچنان ادامه دارد. عطاء‌الله هاشمی رئیس بنیاد ملی گندمکاران ایران در گفت‌و‌گو با «ایران» با اشاره به تداوم خرید تضمینی گندم تا پایان شهریورماه گفت: روال خرید تضمینی تا پایان شهریورماه به صورت کلی ادامه دارد و بعد از این زمان هم خرید از کشاورزانی که دسترسی به مراکز تحویل گندم نداشته‌اند و یا کسانی که بعداً تصمیم به فروش محصول شان به دولت گرفته‌اند، انجام می‌گیرد. پیش از این سهراب سهرابی، مجری طرح خودکفایی گندم و برنج وزارت جهاد کشاورزی، آخرین میزان خرید تضمینی گندم تا ۱۲ شهریور ماه را ۱۱ میلیون و ۸۵۰ هزار تن گندم از کشاورزان به ارزش ۲۰۸ هزار میلیارد تومان اعلام کرده بود. مجری طرح خودکفایی گندم، ۱۰ استان برتر خرید تضمینی گندم را به این شرح اعلام کرده بود: خوزستان با یک میلیون و ۶۲۳ هزار تن، کردستان یک میلیون و ۱۵۶ هزار تن، گلستان یک میلیون و ۱۱۰ هزار تن، فارس ۹۱۳ هزار تن، کرمانشاه ۸۲۴ هزار تن، همدان ۷۰۱ هزار تن، آذربایجان غربی ۶۵۶ هزار تن، آذربایجان شرقی ۵۶۶ هزار تن، لرستان ۵۳۰ هزار تن و خراسان رضوی ۵۲۱ هزار تن بیشترین میزان خرید تضمینی گندم را به خود اختصاص داده‌اند.
همچنین 10 استان پیشرو که بیشترین رشد میزان خرید تضمینی گندم سال‌جاری را در مقایسه با سال گذشته داشته‌اند به ترتیب مربوط به گلستان ۱۰۰ درصد، اصفهان ۹۵ درصد، خراسان شمالی ۸۰ درصد، مرکزی ۷۴ درصد، همدان ۷۲ درصد، چهارمحال و بختیاری ۴۴ درصد، اردبیل ۴۰ درصد، خراسان‌رضوی ۳۸ درصد، آذربایجان شرقی ۳۶ درصد، خراسان جنوبی ۳۵ درصد، قزوین ۳۳ درصد و زنجان با ۲۲ درصد رشد نسبت به خرید تضمینی سال گذشته بوده‌اند.

روند پرداخت مطالبات
بعد از موافقت مقام معظم رهبری در سال‌جاری به جای اختصاص ۳۵۰ هزار میلیارد تومان (همت) به صندوق توسعه ملی، بخشی از این مبلغ برای پرداخت بدهی‌های گندمکاران اختصاص پیدا کرد. با این احتساب تاکنون ۱۲۱ هزار میلیارد تومان از پول کشاورزانی که گندم خود را به مراکز دولتی خرید تضمینی تحویل داده‌اند، پرداخت شده و پرداخت مابقی وجوه نیز در حال پیگیری از سوی سازمان برنامه و بودجه و وزارت جهاد کشاورزی است و به این ترتیب ۵۸ درصد از پول گندم کشاورزان پرداخت شده است. مطالبات گندمکاران استان‌های هرمزگان، بوشهر، قم و خوزستان ۱۰۰ درصد، ۶ استان کرمان، تهران، گلستان، ایلام، کهگیلویه و بویراحمد و سیستان و بلوچستان بین ۹۱ تا ۹۹ درصد و چهار استان مازندران، فارس، البرز و خراسان رضوی نیز بین ۷۳ تا ۹۰ درصد پرداخت شده است.

 

برش

گندمکاران در انتظار تعیین نرخ خرید تضمینی
با توجه به افزایش تولید و خرید تضمینی گندم سال‌جاری تمامی نیاز گندم خبازی‌ها و صنف و صنعت کشور از محل تولید داخل تأمین می‌شود و نیازی به واردات گندم نخواهیم داشت. یکی از دلایل مهم در افزایش میزان فروش کشاورزان در تحویل محصول‌شان به دولت، تعیین نرخ منطقی برای خرید تضمینی بود که انتظار می‌رود شورای قیمت‌گذاری محصولات کشاورزی هم نرخ مناسبی برای گندم تعیین کند. غلامرضا نوری وزیر جهاد کشاورزی در نشست شورای قیمت‌گذاری و اتخاذ سیاست‌های حمایتی محصولات اساسی کشاورزی در روزهای گذشته، دولت را حامی تولیدکننده و کشاورز معرفی کرده و گفته است: در خرید تضمینی گندم، محصول به قیمت مناسب از کشاورز خریداری می‌شود.