دولت در مسیر تحقق توصیه‌های رهبر انقلاب برای تربیت مدیران جوان

«جوانگرایی» و بهره‌مندی از توانمندی‌های قشر فرهیخته و جوان، مورد توجهات ویژه اغلب کشورهای دنیا قرار گرفته است. چه آنکه بسیاری از این کشورها تربیت نیروهای نخبه جوان برای مدیریت و پیشبرد امورات خود را در دستور کار قرار داده‌اند. با توجه به این اهمیت، جمهوری اسلامی ایران نیز از این قاعده مستثنی نیست. از همین رو اعتماد به جوانان و سپردن زمام امور اجرایی و مدیریتی کشور به قشر جوان، از جمله مواردی است که مسئولان کشورمان روی تأکید بر آن، اتفاق نظر دارند. اما در این میان، رهبر انقلاب اسلامی بیش از هر مقام مسئول دیگری نسبت به استفاده از جوانان در عالی‌ترین سطوح مدیریتی کشور تأکید داشته‌اند. چه آنکه مهم‌ترین بخش بیانات ایشان در اولین دیدار کابینه دولت چهاردهم که اخیراً برگزار شد، به توصیه‌هایی مبنی بر استفاده و بهره‌مندی از جوانان در دولت چهاردهم اختصاص داشت.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در نخستین دیدار کابینه دولت چهاردهم پس از تشکیل کابینه، در توصیه‌ای به دولت تأکید کردند: «استعدادهای انسانی و میلیون‌ها جوان تحصیلکرده، ثروت بی‌بدیلی است که اگر آنها را بشناسیم و از فکر و نیرویشان استفاده کنیم، بسیاری از مشکلات حل می‌شود.» رهبر انقلاب در توصیه دیگری به رئیس‌جمهور و اعضای کابینه، ضمن تأکید بر بهره‌مندی از قشر تحصیلکرده و جوان در راستای پیشبرد امور، فرمودند: «همکاران جوان، مؤمن، انقلابی، متعهد و پرانگیزه را انتخاب کنید تا گره‌ها را باز کنند و با پرورش آنها در مدیریت‌های رده‌های مختلف از پایین، بتدریج نسلی از مدیران برجسته و پرانگیزه برای فردای کشور شکل گیرد.»
ایشان همچنین به رئیس جمهور توصیه کردند: «صد جوان با این خصوصیات را بکار گیرید و در پایان دولت، صد مدیر قوی و آماده تحویل دهید که این کار بسیار بزرگی خواهد بود؛ البته شهید رئیسی هم در این زمینه توفیقاتی داشتند.» اساساً رهبر انقلاب در هر دولتی، همواره به استفاده از ظرفیت‌‌های جوان در رده‌‌های مختلف مدیریتی کشور تأکید داشته‌اند و توصیه‌های ایشان مبنی بر جوانگرایی، صرفاً مربوط به دولت چهاردهم نمی‌شود. حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در نخستین دیدار رئیس جمهور و اعضای هیأت دولت سیزدهم به ریاست شهید رئیسی نیز در توصیه‌هایی مشابه فرمودند: «یکی از کارهای مهم در دولت، جوان‌سازی دولت است؛ شما در بدنه‌ دولت و مدیریت میانی از جوان‌های زبده که الحمدللّه کم ‌نداریم، هر چه می‌خواهید استفاده کنید؛ این کار، احساس انسداد را در کشور از بین می‌برد.»
 
حرکت دولت در چهارچوب مشخص شده توسط رهبری
اما دولت چهاردهم که اکنون در ابتدای مسیر است، تا چه اندازه ضمن اعتقاد به جوانگرایی، به دنبال عمل به توصیه‌های رهبر انقلاب است؟ برای رسیدن به پاسخ این سؤال، باید به اظهارات محمدرضا عارف معاون اول دکتر پزشکیان در آیین تودیع و معارفه معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده رجوع کرد. اظهاراتی که نشان داد دولت مسعود پزشکیان مشخصاً به دنبال جوانگرایی و تربیت مدیران جوان است.«باید به دنبال این راهبرد باشیم که در پایان چهار سال کاری دولت چهاردهم چندصد نفر نیروی توانمند و مدیر ارشد تحویل جامعه بدهیم.» این مهم‌ترین بخش صحبت‌های عارف در مراسم معارفه زهرا بهروز آذر به‌عنوان معاون زنان رئیس‌جمهور بود.
عارف همچنین با اشاره به نقش محوری جوانان در اداره امور کشور گفت: باید در نظر داشت که شایسته‌سالاری و جوانگرایی  و پیدا کردن جوانانی که آماده پذیرش مسئولیت‌ها باشند، کار ساده‌ای نیست و باید چنین نیروهایی را در دولت و کشور کشف و تربیت کرد.
 
گامی که دولت باید بردارد
دولت چهاردهم در ابتدای مسیر پر پیچ و خمی است که باید در چهار سال آینده آن را طی کند. مسیری که چگونگی پیمودن آن، قطعاً بر سرنوشت مردم و کشور اثر مستقیمی خواهد داشت. چرا که اثر تربیت مدیران جوان و بهره‌مندی از نیروهای نخبه جوان، فراتر از عمر دولت چهاردهم، ماندگار خواهد بود. آن طور که که از اظهارات معاون اول رئیس جمهور و تأکید دکتر پزشکیان بر حرکت در چهارچوب مشخص شده توسط رهبر انقلاب برمی‌آید، تربیت نیروهای جوان در مسئولیت‌های مدیریتی کشور، مجدانه از سوی دولت چهاردهم پیگیری خواهد شد. منتهی موضوعی که دولت باید مورد توجه قرار دهد، اولویت قرار دادن تعهد، تخصص و انقلابی بودن نیروهایی است که به دنبال تربیت آنهاست.
 
صفحات
آرشیو تاریخی
شماره هشت هزار و پانصد و چهل و پنج
 - شماره هشت هزار و پانصد و چهل و پنج - ۰۸ شهریور ۱۴۰۳