رئیس جمهور در نشست مشترک دولت و قوه قضائیه:

نباید به دلیل انجام یک اشتباه افراد را از کشتی انقلاب پیاده کرد

رئیس قوه قضائیه: موفقیت دولت را موفقیت نظام می‌دانیم

فصل جدید همکاری دولت و قوه قضائیه با برگزاری نشست مشترک مسئولان عالی دو قوه آغاز شد تا وعده پیگیری حق و عدالت به عنوان یکی از اساسی‎ترین شعارهای رئیس‌جمهور منتخب مردم از مسیر هم‌افزایی و تعامل بیش از پیش قوای مجریه و قضائیه امکان تحقق یابد. رئیس جمهور روز گذشته و در نشستی که به مناسبت هفته دولت با حضور رئیس قوه قضائیه، هیأت دولت و مسئولان عالی قضایی برگزار شد، یاد شهدای دولت بخصوص شهیدان رجایی، باهنر و رئیسی را گرامی‌داشت و با قدردانی از نظرات حجت‌الاسلام محسنی اژه‌ای، اظهار داشت: دغدغه‌های مطرح شده مسأله و دغدغه مشترک همه کارگزاران نظام است که باید با همدلی و همکاری آنها را دنبال و مرتفع کرد.
رئیس جمهور یکی از اهداف اصلی انقلاب اسلامی را حاکمیت مفاهیم ارزشمند انقلابی نظیر عدالت، انصاف، برادری و وفای به عهد برشمرد و با اشاره به اینکه مؤکداً از اعضای دولت خواسته اگر به قصوری برخوردند، از آن عبور کرده و اگر هم تقصیری مشاهده کردند، دنبال مچ‌گیری نباشند و همان زمان به مقصر تذکر دهند تا مسیر خود را اصلاح کند، گفت: اگر ما از قصور و تقصیری که قابل گذشت است نگذریم، خود را در برابر خدا قرار داده‌ایم. 
پزشکیان در توصیه به همکاران خود، افزود: دیده‌بان باشید؛ اگر کسی اشتباه می‌کند شما اعلام کنید مراقب باش که مسیرت اشتباه است. نباید برای افراد پرونده‌سازی و آن‌ها را از کشتی انقلاب پیاده کرد. من به وزیران هم اعلام کردم اگر کسی اشتباهی کرده، گذشت کنید و او را همراه کنید. من به وزرای آموزش و پرورش، علوم و بهداشت هم اعلام کردم حتماً نسبت به کسانی که مشکلی داشتند، گذشت کنید.
بدون هم افزایی و همکاری صمیمانه کاری پیش نمی رود
رئیس جمهور با بیان اینکه وفاق ملی برای بنده یک شعار نیست چرا که اساساً اهل شعار دادن نیستم، افزود: بنده قلباً به وفاق و همدلی باور و یقین دارم که بدون همدلی، هم‌افزایی و همکاری صمیمانه نمی‌توانیم کاری از پیش ببریم. پزشکیان با اشاره به واقعه تاریخی فتح مکه و توصیه رسول گرامی اسلام(ص) مبنی بر اینکه امروز همه مسلمین و نه لزوماً مؤمنین با هم برادر هستند، اظهار داشت: وقتی رسول خدا اعلام می‌کند کسانی که تا ساعتی قبل دشمن بودند، حالا که اظهار مسلمانی می‌کنند، برادر ما هستند، آیا دیگر برای ما که حقیقتاً با هم برادر هستیم، محل و موضوعی برای اختلاف باقی می‌ماند؟! پزشکیان در ادامه افزود: رسول خدا(ص) تأکید کرده که تقویت برادری از نماز و روزه هم مهم‌تر است، پس بیایید با تکیه بر برادری و با وفاق و همدلی و هم‌افزایی برای تأمین مطالبات و خواسته‌های مردم تلاش کنیم.
رئیس جمهور با اشاره به اصول متعالی دین مبین اسلام از جمله اینکه هرگز نباید از مجازات افراد خطاکار خوشحال شد و فقط حکم الهی را در مورد آنان جاری کرد و نه بیشتر، خاطرنشان کرد: این بالاترین و والاترین سطح رعایت حقوق بشر است که اگر به طور دقیق به آن عمل کنیم، جامعه متحول خواهد شد؛ اگر به این اصول عمل و صادقانه و خالصانه برای مردم کار کنیم و به آنها عشق بورزیم، آنها نیز ما را باور کرده و یاری‌مان خواهند کرد.

تأکید بر همگرایی و هم‌افزایی قوای کشور 
رئیس قوه قضائیه نیز طی سخنانی در نشست دیروز دو قوه با بیان اینکه قوه قضائیه تمام مساعی و تلاش خود را در همراهی با دولت به کار خواهد بست چراکه موفقیت دولت را موفقیت نظام و همه اجزای آن از جمله دستگاه قضایی می‌دانیم، از تأکیدات مکرر رئیس‌جمهوردرباره ضرورت پایبندی به قانون و سیاست‌های کلی ابلاغی و برنامه هفتم قدردانی کرد و گفت: اعتقاد راسخ آقای پزشکیان به مقوله تحقق عدالت در شئون مختلف حائز اهمیت است و بدون‌تردید تحقق تمام و کمال عدالت اجتماعی نیازمند ساختار، قانون و اجرا و مجری عادل و عادلانه است.
رئیس دستگاه قضا سپس با تأکید بر ضرورت همگرایی و هم‌افزایی هر چه بیشتر ارکان و قوای کشور برای پیشبرد امور مردم، اظهار داشت: حدود نیم قرن از پیروزی انقلاب اسلامی گذشته و سزاوار نیست امروز دیگر نتوانیم با تجربیات گرانسنگی که اندوخته‌ایم بر اختلاف سلایق و نظرات که امری طبیعی و مرسوم است، چیره و غالب شویم. بلکه باید با وجود اختلاف سلایق، با همدلی و همگرایی و هم‌افزایی، امور کشور و مردم را به پیش ببریم و از مشغول شدن به حواشی، جداً اجتناب و احتراز کنیم.
رئیس عدلیه در عین حال با بیان اینکه بر اساس مسئولیت حاکمیت نمی‌توانیم نسبت به دنیا و آخرت مردم بی‌تفاوت باشیم، تصریح کرد: رویکرد ما در قبال عضوی از جامعه که خطایی از او سر زده و هدفش عناد و دشمنی نیست، باید رویکردی اصلاح‌مدارانه و جذب‌کننده باشد. وی در این باره افزود: قدر مُسلم با فردی که مرتکب خطا و جرم می‌شود باید برخورد قانونی و اصلاح‌گرایانه کرد اما نباید او را طَرد کرد؛ با طَرد کردن او، شاید خود و کشور را از تخصص، علم، دانش و هنری که آن فرد دارد، برای همیشه محروم کنیم.
در نشست مشترک روز گذشته دیگر مقامات عالی قضایی کشور نیز به بیان دیدگاه‌های خود پرداختند. از جمله حجت‌الاسلام حمزه خلیلی معاون اول قوه قضائیه که در سخنانی اولویت دستگاه قضا را مبارزه با ساختارهای فسادزا دانست و گفت: یکی از مأموریت‌های اصلی سازمان بازرسی، شناسایی بسترها و گلوگاه‌های فساد و همکاری با دولت برای رفع این گلوگاه‌های فسادزاست؛ ما در این راستا، ایجاد کارگروهی مشترک میان قوه قضائیه و دولت با محوریت سازمان بازرسی را بسیار مهم می‌دانیم.
ذبیح‌الله خداییان رئیس سازمان بازرسی نیز با بیان اینکه این سازمان بیش از دو هزار مسأله مهم کشور را شناسایی و ۲۰۰ گلوگاه و زمینه فساد را از میان آنها شناسایی کرده است، تصریح کرد: در سازمان بازرسی به‌جای آنکه منتظر فساد یا سوءجریانی باشیم، سعی کرده‌ایم به محض مشاهده شروع انحراف از قوانین، اقدام به هشدار و ارائه پیشنهاد اصلاح امور و فرآیندها کنیم. 

صفحات
آرشیو تاریخی
شماره هشت هزار و پانصد و چهل و پنج
 - شماره هشت هزار و پانصد و چهل و پنج - ۰۸ شهریور ۱۴۰۳