جان کربی: ایران آماده حمله به اسرائیل است

وحشت جنگ در تل‌آویو

منطقه درهفته‌ها و ماه‌های اخیر متأثر از انتظاراتی که نسبت به پاسخ نظامی ایران علیه فلسطین اشغالی شکل گرفته، شاهد مجموعه تحولاتی است که از یک سو در فرآیند مذاکرات آتش‌بس و از سوی دیگر در روند رایزنی مقام‌های منطقه‌ای و غربی با هدف تلاش از وقوع جنگ تازه در منطقه جریان یافته است؛ تلاش‌هایی که بازیگران مختلف زیر سایه آن سعی دارند دست‌کم از دامنه و ابعاد رویکرد نظامی ایران علیه تل‌آویو بکاهند. این در حالی است که نگرانی مقام‌های امریکایی نسبت به این رویداد نظامی قریب‌الوقوع در روزهای اخیر به بالاترین سطح رسیده است. این را می‌شود از موضع «جان کربی» هماهنگ‌کننده ارتباطات راهبردی شورای امنیت ملی کاخ سفید دریافت که روز گذشته به نمایندگی از کاخ سفید تصریح کرد، ایران برای حمله به اسرائیل آماده است. سخنگوی شورای امنیت ملی ایالات متحده امریکا همچنین معترف شده که این کشور پیشتر در قالب پیام‌هایی از تهران خواسته است از حمله به اسرائیل خودداری کند. همزمان با تشدید موج نگرانی از حمله ایران، «یسرائیل کاتس» وزیر خارجه اسرائیل هم مدعی شده ایران به دنبال گشودن جبهه دوم علیه اسرائیل در کرانه باختری است.»
آنچه به عمق و حجم نگرانی‌ها افزوده، حمله گسترده‌ای است که چند روز پیش از سوی حزب‌الله لبنان علیه فلسطین اشغالی انجام گرفت و به شکل‌گیری موج جدید هراس در تل‌آویو از قریب الوقوع بودن حمله نظامی ایران علیه این رژیم انجامیده است. چه به اعتقاد شمار زیادی از تحلیلگران، این حمله می‌تواند مقدمه‌ای برای آغاز حمله طوفانی تهران باشد؛ حمله‌ای که مبهم ماندن زمان و ابعاد آن بر نگرانی مقام‌های اسرائیلی افزوده و آنها را با طیفی از سردرگمی و فقدان اطلاعات درباره این مهم روبه‌رو ساخته است که اقدام نظامی ایران از کدام محور، به چه شکل و با چه کیفیتی انجام خواهد شد. این آشفتگی اطلاعاتی، در حالی بود که پیش‌بینی رهبران اسرائیل و امریکا بر این گزاره بنا شده بود که ایران در همان روزهای ابتدایی با واکنش سریع خود پایان مشخصی را برای این تحولات تنش‌زا رقم می‌زند. اما حالا مشخص شده تهران پاسخ قطعی و کوبنده خود را در طول یک بازه زمانی نامشخص و غیرقابل پیش‌بینی به اجرا درخواهد آورد که می‌تواند ضربات ویرانگر و غیرقابل جبرانی را بر پیکر کم جان رژیم صهیونیستی وارد کند.

اوج‌گیری بحران
بحران میان تهران و تل‌آویو پس از اقدام این رژیم به ترور «اسماعیل هنیه»، رئیس دفتر سیاسی حماس در حالی به تدریج در حال اوج‌گیری است که نشریه «نشنال» به نقل از منابع مطلع منطقه‌ای از افزایش تبادل پیام میانجیگران عربی در مذاکرات آتش‌بس غزه و تبادل با تهران در طول مذاکرات خبر داده و تصریح کرده که ایران را در جریان پیشرفت‌های حاصل شده قرار داده‌اند. پیشتر در روند مذاکرت دوحه مقرر شد نمایندگان امریکا، مصر، قطر و نمایندگان اسرائیل و «حماس» به میزبانی قاهره گفت‌و‌گوها را تا حصول نتیجه ادامه دهند اما چنان که روند تحولات نشان داد این مذاکرات تا اینجا زیر سایه زیاده‌خواهی رهبران اسرائیلی با شکست روبه‌رو شده است.
در چنین شرایطی هرچند تهران به صراحت بر حق خود نسبت به انجام پاسخ تلافی جویانه به اسرائیل تأکید داشت اما در عین حال مانع از آن شد تا این اقدام با مذاکرات توقف جنگ همزمانی داشته باشد. حالا در شرایطی که کشورمان موافقت خود را با هر توافق مورد پذیرش حماس اعلام کرده، آماده رویارویی نظامی همه‌جانبه با اسرائیل است. 

 

برش

 عراقچی در تماس‌های تلفنی با همتای ژاپنی و مقام حماس یادآور شد
از هر توافق آتش‌بس حمایت می‌کنیم

آشکار شدن نشانه‌های حمله قریب الوقوع نظامی تهران علیه اسرائیل، مقام‌های منطقه را به تکاپوی تشدید رایزنی با مقام‌های ایرانی انداخته است. «کامیکاوا یوکو» وزیر امور خارجه ژاپن روز گذشته در تماسی تلفنی که نیم ساعت به طول انجامید، نسبت به اوضاع رو به وخامت کنونی در منطقه ابراز نگرانی و تأکید کرد، تشدید تنش‌ها به نفع منطقه و یا کل جامعه بین‌المللی نیست. او با اشاره به اینکه همه تلاش‌ها باید در جهت اجتناب از افزایش تنش‌ها صورت گیرد، خواستار خویشتنداری از جانب ایران شد. وزیر امور خارجه ژاپن همچنین در این تماس از ایران خواست تا بر اساس نزدیکی‌اش به شاخه‌های متعدد جریان مقاومت از انصارالله یمن بخواهد که خویشتنداری کنند. عراقچی در تماسی دیگر با «خلیل الحیه» عضو دفتر سیاسی و مسئول روابط عربی و اسلامی حماس تلفنی گفت‌و‌گو و بر تداوم رویکرد ایران در حمایت از مردم مظلوم فلسطین و مقاومت در دولت چهاردهم تأکید کرد. وزیر امور خارجه کشورمان یادآور شد، جمهوری اسلامی ایران از هر توافقی برای آتش‌بس و پایان جنگ در غزه که مورد قبول مردم مقاوم فلسطین و گروه‌های مقاومت و حماس باشد، حمایت خواهد کرد.

صفحات
آرشیو تاریخی
شماره هشت هزار و پانصد و چهل و پنج
 - شماره هشت هزار و پانصد و چهل و پنج - ۰۸ شهریور ۱۴۰۳