اخبار

پایش دائمی کیفیت شبکه
روز گذشته وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در پستی در شبکه اجتماعی ایکس از برطرف شدن اختلال در مسیر ورودی‌های اینترنت کشور خبرداد و یادآور شد که تمام ظرفیت شبکه فعال است. سیدستار هاشمی تصریح کرد: پایش کیفیت شبکه و گزارش شفاف به مردم متوقف نخواهد شد. دغدغه‌های مردم را در بسترهای مختلف دقیق می‌خوانم و نسبت به آنها مسئولانه پیگیر خواهم بود.

همکاری با نیروهای مسلح
 در توسعه طرح‌های اقتدارآفرین
معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست‌جمهوری بر حمایت و همکاری مشترک با نیروهای مسلح در راستای توسعه فناوری‌ها و همکاری در طرح‌های دانش‌بنیان تأکید کرد.به گزارش ایرنا، حسین افشین در نشست مشترک معاونت علمی ریاست‌جمهوری و معاونان علوم، تحقیقات و فناوری نیروهای مسلح گفت: برای تحقق اقتدار ملی باید حاکمیت و دولت از توسعه فناوری‌ها در بخش دفاعی کشور حمایت کنند هر چند اقتصادی نباشد، زیرا سرریز فناوری‌های بخش دفاعی به تکامل زنجیره ارزش، توسعه بازار و اقتصاد بخش دانش‌بنیان و خصوصی کمک خواهد کرد. وی خواستار ایجاد یک پنجره واحد مسیر اجرای توافقنامه‌ها و پیشبرد همکاری‌ها برای اجرای موافقتنامه‌ها با نیروهای مسلح به منظور توسعه طرح‌های فناورانه شد.

افزایش ضریب نفوذ اینترنت سیار
سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی در تازه‌ترین گزارش خود به بررسی آخرین وضعیت ضریب نفوذ اینترنت ثابت و سیار و وضعیت شبکه ارتباطی کشور پرداخته است. بر اساس این گزارش، نفوذ اینترنت پهن‌باند ثابت از 05/13 درصد در زمستان سال ۱۴۰۱ به 95/12 درصد در زمستان سال ۱۴۰۲ رسیده که کاهش داشته، اما ضریب نفوذ پهن‌باند سیار با رشد قابل‌توجهی روبه‌رو بوده است. این ضریب نفوذ از 18/124 زمستان ۱۴۰۱ به عدد 01/132 در زمستان 1402 رسیده که حکایت از رشد ۶/۳۱ درصدی دارد. تا پایان زمستان سال ۱۴۰۲ حدود ۵۷۳ سایت نسل پنجم (5G) توسط اپراتور اول و ۷۴۰ مورد توسط اپراتور دوم در کشور ایجاد شده است.

8 مدال رنگارنگ ایرانی‌ها
 در مسابقات جهانی امریکا
سرپرست تیم‌های علمی دانش‌آموزان ایرانی اعلام کرد: دانش‌آموزان ایرانی در مسابقات جهانی علوم و اختراعات امریکا 2024 موفق به کسب 8 مدال رنگارنگ شامل ۲ طلا، ۳ نقره و ۳ برنز شدند.به گزارش ایرنا، مهدی رشیدی‌جهان با اشاره به حضور ۱۷ دانش‌آموز مخترع ایرانی در قالب هشت تیم به صورت غیرحضوری در این مسابقات، اظهار داشت:2 طلای ایران را تیم‌هایی متشکل از امیرعلی دادخواه و محمدحسین بهرامی در رشته الکترونیک و امیرحسین منافی در رشته علم مواد کسب کردند. تیم متشکل از آرشان حاج‌مالی و آرین عسگری در رشته روباتیک، تیم متشکل از ایلیا رضازاده و پادرا قزوینیان در رشته الکترونیک و تیم یک نفره پرهام عرب‌زاده در رشته زیست‌فناوری، ۳ مدال نقره ایران را کسب کردند.تیم ۵ نفره متشکل از آرتین رادمتین، آران صوفی‌زاده، باران بهمن، باران درخشنده و نیکی ابطحی در رشته حفاظت محیط‌زیست، تیم متشکل از مهراد فریدی و ایلیا حاجی در رشته مکاترونیک و تیم ۲ نفره متشکل از امیرمحمد کاظمیان و آرمین توحید‌اصل در رشته الکترونیک موفق به کسب ۳ مدال برنز شدند.

بی‌اعتنایی کمیسیون اروپا
 به دستگیری دوروف
کمیسیون اروپا اعلام کرد دستگیری پاول دوروف، مؤسس و مدیرعامل اپلیکیشن پیام‌رسان تلگرام در فرانسه به ظن فراهم کردن فعالیت مجرمانه در پلتفرم خود، ارتباطی با تعهدات این شرکت تحت «قانون خدمات دیجیتال» اتحادیه اروپا ندارد.
به گزارش ایسنا، سخنگوی کمیسیون اروپا گفت: تعقیب کیفری، در میان مجازات‌های احتمالی برای نقض «قانون خدمات دیجیتال» نیست. این قانون تعریف نمی‌کند چه چیزی غیرقانونی است و هیچ جرم کیفری را ایجاد نمی‌کند، بنابراین نمی‌توان برای دستگیری به آن استناد کرد.

صفحات
آرشیو تاریخی
شماره هشت هزار و پانصد و چهل و چهار
 - شماره هشت هزار و پانصد و چهل و چهار - ۰۷ شهریور ۱۴۰۳