چین میزبان روبات‌های انسان‌نما

آرزو کیهان/ کنفرانس جهانی روباتیک 2024 از  31 مردادماه در پکن آغازشد و با حضور 1100 میهمان، 666 غرفه دار و 812 هزار بازدید کننده از سراسر دنیا روز 4 شهریور به کار خود پایان داد.
این نمایشگاه بین‌المللی با مجموعه روبات‌های انسان نما در 600 محصول نوآورانه در حالی برگزار شد که اغلب روبات‌ها شبیه به انسان‌های واقعی بودند و کارهایی را انجام می‌دادند که یک انسان قادر به انجامش است، روبات‌هایی که با هوش مصنوعی هدایت می‌شوند پیشرفت صنعت روباتیک را به نمایش گذاشتند و حضور شرکت‌هایی مانند تسلا، Kuka، ABB و SMC اهمیت جهانی این رویداد را برجسته‌تر کرد.

نقش آفرینی روبات‌ها
 در صنعت و زندگی
بیش از 20 کمپانی چینی در کنفرانس جهانی روباتیک پکن روبات‌های انسان‌نمای خود را به نمایش گذاشتند. این روبات‌ها برای کار در کارخانه‌، انبارها و حتی به عنوان پرستار و خدمتکاران طراحی شده‌‌اند تا بتوانند بیشتر در خدمت انسان باشند. یکی از روبات‌هایی که توجه حضار را به خود جلب کرد Unitree G1  بود.این روبات انسان‌نما با قد حدود 1/3 متر و وزن 35 کیلوگرم، می‌تواند با سرعت 2 متر در ثانیه حرکت کند و دست‌های پیشرفته‌اش که کنترل نیروی 3 انگشتی را داراست در برداشتن اجسام قدرت بالایی دارد. همچنین این روبات می‌تواند مفصل زانوی خود را با حداکثر گشتاور 120 نیوتن متردر جهات مختلف حرکت دهد. به گفته سازندگان قیمت این روبات قابل حمل که برای 2 ساعت کار طراحی شده، 166 هزار دلار است.
روبات دستیار Astribot S1 هم یکی دیگر از شگفتی‌های این رویداد است و در تا کردن لباس، سرخ کردن غذا و انجام کارهای منزل توانایی بالایی دارد. این روبات انسان‌نما دارای دو بازوی چرخدار است که توسط هوش مصنوعی طراحی و به یک سرآشپزماهر تبدیل شده است.
 روبات‌های  GalaxyBot دسته دیگری از روبات‌های پیشرفته به شمار می‌روند که می‌توانند چندین کار را در سناریوهای مختلف انجام دهند. آنها قبلاً وارد برخی شرکت‌های خودروسازی پیشرو شده‌اند تا وظایفی را بر عهده بگیرند و انتظار می‌رود در ماه اکتبر در فروشگاه‌های داروسازی و فروشگاه‌های زنجیره‌ای نقش‌آفرینی کنند. این روبات‌ها با داشتن ماژول‌های خودکارمانند بازوها و پاهایی که در جهات مختلف حرکت می‌کنند، می‌توانند در شرایط مختلف نقش‌آفرینی کنند.

روبات neurotics
این روبات برای دانشجویان پزشکی بسیار کاربرد دارد زیرا قادر است نشانه‌های سکته مغزی را فوراً تشخیص داده و راهنمایی‌های لازم را برای بهبود هر چه سریعتر بیمار در اختیار دانشجویان پزشکی قرار دهد. این روبات قادر است عدم تقارن صورت بیمار و سایر علائم سکته مغزی را به دانشجویان نشان دهد.
روبات اپتیموس تسلا هم در این نمایشگاه نگاه‌ها را به خود جلب کرد اما باید گفت که چین در حوزه روبات‌ها حتی از روبات اپتیموس تسلا نیز که نخستین بار در سال 2021 میلادی به نمایش گذاشته شد، عبور کرده است. اپتیموس با مجهز شدن به سنسورها افزایش کارایی و بهره وری را در صنایع مختلف نشان می‌دهد و می‌تواند وظایف خطرناک و تکراری را بر عهده بگیرد اما چین در تولید روبات‌های انسان‌نمای خود حتی این روبات را نیز پشت سر گذاشته است.
«لی بویانگ» بنیانگذار یکی از شرکت‌های روباتیک درباره نمایشگاه امسال گفت: امسال ما از مدل‌های بزرگتری استفاده کرده‌ایم. روبات‌ها با قدرت یادگیری و تولید رفتارهای جدید تحت حمایت هوش مصنوعی و قدرت کلامی بیشتر وارد عمل شدند و فعالیت‌های انسانی را بهتر انجام می‌دهند، رفتار روبات‌ها برای سناریوهای پیچیده آینده تغییرات اساسی داشته است. به گفته لی، چندصد روبات انسان‌نما در حال حاضر توسط این شرکت به کار گرفته شده است و ۵۰۰ روبات دیگر نیز در سال‌جاری ساخته شده و مورد استفاده قرار خواهند گرفت.

صفحات
آرشیو تاریخی
شماره هشت هزار و پانصد و چهل و چهار
 - شماره هشت هزار و پانصد و چهل و چهار - ۰۷ شهریور ۱۴۰۳