بی‌دولتی در فرانسه وارد پنجاهمین روز شد

الیزه، قربانی گروکشی مکرون

امیر فرشباف
خبرنگار

رئیس جمهور فرانسه بار دیگر بر خودداری از انتصاب نخست‌وزیر از میان جریان چپ پس از انتخابات زودهنگام ماه گذشته تأکید کرد؛ اظهاراتی که مجدداً بحث بی‌دولتی در فرانسه را به موضوع اصلی اخبار این کشور تبدیل کرد. به گزارش پالیتیکو، فرانسه پس از امتناع امانوئل مکرون، از پذیرش نامزد چپگرا - به عنوان برنده نسبی انتخابات پارلمانی - همچنان در بلاتکلیفی سیاسی گیر افتاده است.
مکرون - که به عنوان رئیس دولت، مسئول انتصاب نخست‌وزیر و دولت جدید است - روز دوشنبه با رؤسای احزاب و رهبران پارلمانی تمام طیف‌های سیاسی دیدار کرد. او سپس بیانیه‌ای صادر کرد که نشان می‌داد قصد ندارد نخست‌وزیر را از میان ائتلاف چپگرای «جبهه مردمی جدید» که در انتخابات پارلمانی ماه ژوئن پیروز شد، معرفی کند؛ استدلال او این است که این امر منجر به بی‌ثباتی می‌شود.
خبرگزاری فرانس24 به نقل از رویترز نوشت: مکرون روز دوشنبه درها را به روی یک دولت بالقوه چپ بست و در بیانیه‌ای اعلام کرد که این دولت فوراً توسط سایر احزاب قانونگذار از قدرت کنار گذاشته خواهد شد. او دور جدیدی از مذاکره با رهبران احزاب را برای روز سه‌شنبه فراخواند.
این گزارش می‌افزاید، در پارلمان معلقی که هر یک از سه جریان راست رادیکال، لیبرال محافظه‌کار و چپ، تقریباً وضعیت برابری دارند، تشکیل ائتلاف رد می‌شود و به نظر می‌رسد رئیس‌جمهور به نقطه اول بازگشته است.
در سیرک دموکراسی شرکت می‌کنیم!
رئیس حزب سبز فرانسه به رادیو محلی این کشور گفت: «این انتخابات از ما دزدیده شده است. ما قصد نداریم این رایزنی‌های ساختگی را با رئیس‌جمهور که به حرف‌ها گوش نمی‌دهد، ادامه دهیم؛ چراکه او برای حفظ قدرت وسواس زیادی دارد و نه‌تنها به دنبال راه‌حل نیست، بلکه سعی می‌کند مانع از آن شود.»
طبق این گزارش، اولیویه فور، رئیس حزب سوسیالیست به تلویزیون فرانسه گفت در حال حاضر که چشم‌اندازی برای تشکیل دولت تحت رهبری چپ‌ها وجود ندارد، در «مضحکه دموکراسی» شرکت نخواهد کرد.
جبهه مردمی جدید (NFP)، ائتلافی از احزاب چپ میانه تا رادیکال (سوسیالیست‌های میانه‌رو تا سبزها و...) در انتخابات پارلمانی زودهنگام تابستان امسال موفق شد بیش از سایر احزاب کرسی‌های پارلمان را به‌دست آورد. این امر باعث شد که رهبران چپ ادعای خود را برای تشکیل دولت بعدی مطرح کنند.
با این حال، امیدهای آنها برای تشکیل دولت، پس از هفته‌ها درگیری و چانه‌زنی که در آن رقبای سیاسی به صراحت اعلام کردند با هر دولت چپگرا مخالفت می‌کنند، از بین رفت، مگر اینکه چپگرایان از زیر چتر ژان لوک ملانختون خارج شوند.
مکرون به عنوان یک محافظه‌کار طرفدار کسب‌وکار، فکر می‌کند که افزایش توازن قدرت در راست میانه است؛ اما چنین اتحادی همچنین مستلزم به گند کشیدن وجهه چپ‌هاست، چیزی که رهبران سوسیالیست بارها آن را رد کرده‌اند.
اولیویه فور در واکنش به سرگردانی مکرون و تصمیماتش گفت: «مشکل آنها نه صرفاً LFI (حزب فرانسه تسلیم‌ناپذیر) بلکه کلیت جریان چپ است. آنها نمی‌توانند رأیی را بپذیرند که در آن به عنوان برنده ظاهر نشوند.»
 
مکرون به نتایج انتخاباتی که خودش خواستار آن شد هم احترام نمی‌گذارد
انتخابات پارلمانی زودهنگام توسط مکرون پس از آن برگزار شد که حزب میانه‌رو او در انتخابات اتحادیه اروپا در ماه ژوئن توسط حزب راست افراطی «اجتماع ملی» شکست خورد. در حالی که حزب راست رادیکال در حال آماده شدن برای کسب قدرت بود، ائتلاف چپ «جبهه مردمی جدید» که با عجله هم تشکیل شد، پیروزی غافلگیرکننده‌ای را به‌دست آورد.
ائتلاف مکرون در آن انتخابات سوم شد و دولت او در ۱۶ ژوئیه استعفا داد، اما هنوز کابینه جدید جایگزین دولت قبلی نشده است و از آن زمان به عنوان یک «دولت موقت» عمل کرده است.
ائتلاف چپگرا 193 کرسی را در مجلس عوام فرانسه به دست آورد که به‌طور قابل‌توجهی کمتر از 289 کرسی مورد نیاز برای اکثریت مطلق است. با این حال، رهبران ائتلاف چپ به عدم وجود یک ائتلاف جایگزین که کرسی‌های بیشتری را در اختیار داشته باشد اشاره کرده‌اند و از مکرون می‌خواهند نامزدشان لوسی کاستس را برای نخست‌وزیری منصوب کند.
سیریل شاتلین، رهبر سبزها در مجلس ملی، ضمن اعلام حمایت از کاستس در X نوشت: «مکرون تصمیم گرفته که به نتایج انتخاباتی که خودش خواستار آن شده است احترام نگذارد. ما تسلیم نخواهیم شد...».
طبق گزارش پالیتیکو، ریاست جمهوری فرانسه، نیروهای طرفدار خودش و همچنین سایر قانونگذاران مستقل، کمونیست‌ها، سبزها و سوسیالیست‌ها را که در حال حاضر عضو «جبهه مردمی جدید» هستند تحت فشار قرار داده تا اتحاد خود را به نفع یک ائتلاف گسترده رها کنند.
در بیانیه ریاست‌جمهوری فرانسه آمده است: «دور جدیدی از رایزنی‌ها با رهبران احزاب و افراد باتجربه در خدمت به دولت و جمهوریت (روز سه‌شنبه) از سر گرفته خواهد شد.»
با این حال، همان‌طور که اشاره شد، رهبران ائتلاف چپ در اوایل روز گذشته اعلام کردند در دور دوم مذاکرات شرکت نخواهد کرد مگر اینکه مکرون، کاستس را به عنوان نخست‌وزیر منصوب کند.