نیروگاه‌های انرژی تجدیدپذیر، یک هشتم برق کشور را تأمین می‌کنند

پایان ناترازی برق تا هفته آینده

امین محمودی
خبرنگار


طی سال‌های گذشته شاهد آن بودیم که با پایان رسیدن مرداد ماه مصرف برق کشورمان به طرز قابل توجهی پایین می‌آمد، با این حال همانگونه که سازمان هواشناسی پیش‌بینی کرده بود دهه اول شهریور ماه نیز بسیار گرم‌تر از دهه پایانی مرداد ماه شده و این امر طبیعتاً مصرف برق را به اوج خود رسانده است.
به طوری که توانیر اعلام کرده طی هفته جاری دوباره باید منتظر رکوردشکنی مصرف برق در کشورمان باشیم. هم‌اکنون پیک تقاضای مصرف برق در روز به رقم عجیب 77 هزار و 322 مگاوات رسید که نسبت به سال قبل، رشدی حدوداً 10 هزار مگاواتی را به ثبت رسانده، از طرف دیگر پیک مصرف برق در شب نیز به ۷۰ هزار و ۸۰۶ مگاوات رسید. این در حالی است که سال گذشته در زمان مشابه عدد مصرف شبانه ۶۴ هزار و ۵۴۷ بود که رشد بیش از ۶ هزار مگاوات را نشان می‌دهد. در همین خصوص مصطفی رجبی مشهدی، سخنگوی صنعت برق می‌گوید: افزایش نامتعارف مصرف برق با رشد ۱۵ درصدی نسبت به روز مشابه سال قبل جز با مشارکت مردم و مشترکان بزرگ قابل پاسخگویی نیست و نیروگاه‌های کشور توان پاسخگویی این میزان مصرف برق را ندارند. سخنگوی صنعت برق در عین حال تأکید کرد: به‌رغم در مدار بودن تمام نیروگاه‌های کشور و آمادگی نیروهای عملیاتی صنعت برق که به صورت ۲۴ ساعته در حال خدمت‌رسانی به هموطنان هستند؛ امکان تأمین برق پایدار با این روند مصرف برق دشوار شده است. رجبی مشهدی با بیان اینکه در این شرایط ضروری است تمامی مشترکان به منظور پیشگیری از بروز خاموشی گسترده نسبت به صرفه‌جویی در مصرف برق به میزان حداقل ۲۰ درصد اقدام کنند، تصریح کرد: برق مشترکان پرمصرف در صورت عدم رعایت الگو و کاهش مصرف، قطع خواهد شد. مدیرعامل شرکت توانیر با تأکید بر اینکه مشترکان با مصارف بیش از الگو و بالای ۲٫۵ و ۴ برابر الگو در صورت عدم کاهش سریع مصرف برق، در اولویت قطع برق خواهند بود گفت: لازم است مشترکین با مصارف بیش از الگو، از هم‌اکنون برای تأمین برق پایدار خود نسبت به بکارگیری سامانه‌های خورشیدی، بهینه‌سازی مصرف و یا ذخیره‌ساز اقدام کنند. سخنگوی صنعت برق در پایان گفت: حل مشکل ناترازی تولید و مصرف برق در کوتاه مدت امکانپذیر نیست و ضروری است مشترکان با کاهش مصرف برق تا حد الگو و یا بکارگیری سامانه خورشیدی امکان تأمین برق پایدار را برای خود و سایر هموطنان فراهم کنند. با این حال سازمان هواشناسی اعلام کرده که  از هفته آینده هوای اکثر مناطق کشورمان با کاهش دما روبه‌رو خواهد شد که این امر باعث می شود مصرف برق کاهش محسوسی یابد و به گونه‌ای ناترازی موجود شبکه برق جبران می‌شود.

 

برش

اقدامات راهبردی برای کاهش مصرف برق
وزارت نیرو به همه مشترکان توصیه کرده که با کاهش 20 درصدی مصرف برق ناترازی یا خاموشی در کشور وجود نخواهد داشت، علاوه بر این وزارتخانه با پلکانی کردن مصرف برق و رونمایی از طرح «باانرژی» برای مشترکان خانگی به دنبال تحقق این امر است. از طرف دیگر در بخش اداری نیز وزارت نیرو تلاش کرده تا با محدود کردن پرمصرف‌ها از میزان ناترازی برق بکاهد به طوری که اخیراً این وزارتخانه اعلام کرده که با توجه به اخطارهای ابلاغ شده از سوی توزیع برق پایتخت و عدم رعایت شیوه نامه‌های مدیریت مصرف، برق ۸۵ اداره پرمصرف در کلانشهر تهران محدود شد. در بخش صنعتی نیز با تغییر روزهای تعطیل این موضوع در حال کنترل است، از سوی دیگر بد نیست بدانیم هم‌اکنون ۶۰۰ نیروگاه تجدیدپذیر دوره ساخت خود را در ایران طی می‌کنند. با تکمیل این ۶۰۰ نیروگاه ۱۳ هزار مگاوات به ظرفیت تولید برق اضافه می‌شود که یک هشتم ظرفیت فعلی نیروگاه‌های کشور است. این میزان از حداکثر تولید تاریخی همه نیروگاه‌ها در ۱۰۰ کشور دنیا از جمله اتریش، یونان، سوئیس و پرتغال بیشتر است.