رئیس‌جمهور در مراسم معارفه وزیر امور خارجه:

ترمیم سرمایه اجتماعی، قدرت ما را در مقابله با تحریم‌ها و تهدید‌ها افزایش می‌دهد

 رئیس‌جمهور روز گذشته در آیین تکریم و معارفه علی باقری سرپرست وزارت امور خارجه و سید عباس عراقچی وزیر امور خارجه، گفت: به دنبال صلح با دنیا هستیم، با هیچ‌کس دعوا نداریم اما در مقابل هر ظلمی در هر نقطه‌ای می‌ایستیم و با ظالم دشمنی خواهیم داشت.
به گزارش ایرنا، مسعود پزشکیان با بیان اینکه در داخل و خارج به دنبال این شعر خواهیم بود که می‌گوید «آسایش دوگیتی تفسیر این دو حرف است؛ با دوستان مروت با دشمنان مدارا»، افزود: مشکل ما در داخل، ایجاد وفاق، وحدت و انسجام است، چرا که سرمایه اجتماعی کاهش یافته و شاید خیلی ضعیف شده است.
وی با بیان اینکه اگر بتوانیم وفاق و انسجام داخلی‌ را افزایش دهیم، قدرت ما در مقابل تحریم‌ها و تهدیدها افزایش یافته و از شکنندگی ما در این وضعیت کاسته خواهد شد، ادامه داد: علاوه بر اینکه در حوزه داخل برای هر استان به نقشه عملیاتی نیاز داریم، برای ارتباط با کشورهای همسایه هم به چنین نقشه‌ای نیاز داریم.
رئیس‌جمهور با اشاره به اینکه در سیاست خارجی، همه در هر جایگاهی که هستیم، باید یک حرف بزنیم، درباره مأموریت سفارتخانه‌ها نیز اظهار کرد: سفارتخانه‌ها باید با نمایندگان و تاجران ما عجین باشند. نماینده و تاجر ما کار خود را خواهد دانست و سفیر نیز می‌داند که در این مأموریت چه چیزی باید بدهد و چه چیز بستاند.
پزشکیان ادامه داد: باید بتوانیم با کشورها براساس عزت، حکمت و مصلحت که رهبر انقلاب در چشم‌انداز و سیاست‌های کلی ابلاغ فرمودند، ارتباط برقرار کنیم و در این صورت تحریم‌پذیر نخواهیم بود.
رئیس‌جمهور تقویت ارتباط با همسایگان را یکی از سیاست‌های دولت چهاردهم برشمرد و افزود: اگر با 15 کشور همسایه ارتباط صمیمی درست و رفت‌و‌آمد منطقی داشته باشیم، تحریم‌های امریکا نمی‌تواند هیچ‌ کاری با ما بکند و می‌توانیم بسیاری از مشکلات را با همین دادوستدها و سرمایه‌گذاری‌های مشترک در منطقه حل کنیم. وی با اشاره به تجربه ایجاد بازار مشترک اروپایی، گفت:‌ اروپاییان مرزهای خود را روی یکدیگر باز کردند و در ادامه پول خود را هم یکی کردند، اما ما مسلمانان در حال دیوار کشیدن بین خود هستیم.
رئیس‌جمهور با بیان اینکه دیپلمات‌ها و کسانی که تجربه و علم دارند باید راه را نشان دهند، تصریح کرد: ما مسلمانان با هم برادریم، باید بین برادرها صلح برقرار شود.
پزشکیان خطاب به دیپلمات‌ها و کارکنان وزارت امور خارجه و نیز سایر دست‌اندرکاران این حوزه اظهارکرد: دست به دست هم دهیم در داخل تا با همسایگان راهی پیدا کنیم که همه برای یک هدف روشن نقشه داشته باشیم، مشکلات را حل کنیم و ارتباطات جامعه اسلامی را افزایش دهیم.
 پزشکیان با طرح این سؤال که امریکا با چه توجیهی اجازه می‌دهد اسرائیل زن و مرد و بچه و پیر و جوان و بیمارستان را بمباران کند؟ ادامه داد: مدعیان حقوق بشر و دموکراسی، رژیم صهیونیستی را کمک و پشتیبانی می‌کنند. به عنوان یک انسان جدای از هر باوری که دارم، شرم‌ دارم که اینها چگونه اسم خود را انسان گذاشته‌اند و این جنایات را تشویق هم می‌کنند.
وی ابراز امیدواری کرد با وحدت در جامعه اسلامی و تلاش برای بهبود روابط با همسایگان، تقویت و تعمیق این روابط و نهایتاً ارتباط با کشورهایی که می‌توانیم با آنها ارتباط سالم داشته باشیم، با انتقال تجربه و دادو‌ستد تکنولوژی بتوانیم کشور را تقویت کنیم.