«ایران» به مناسبت بیانات اخیر رهبر انقلاب درباره مشورت با ایشان برای انتخاب هیأت وزیران، بررسی می‌کند

پاسخ به کج‌فهمی‌ها از «پشت بلندگو»

هفته گذشته و در جریان دفاع پزشکیان از کابینه پیشنهادی خود در مجلس، وی تأکید کرد که کابینه دولت چهاردهم پس از مشورت با رهبر معظم انقلاب به مجلس معرفی شده است. همین موضوع باعث شد تا برخی از نمایندگان و البته برخی از رسانه‌ها مدعی شدند که پزشکیان برای اخذ رأی اعتماد وزرای معرفی شده، از رهبری هزینه کرده است.
از طرف دیگر، گروه‌های اپوزیسیون و البته برخی از چهره‌های سیاسی نیز تلاش کردند تا با وارونه جلوه دادن سخنان رئیس‌جمهور، اینطور القا کنند که اساساً ریاست جمهوری، یک جایگاه تشریفاتی است و وزرای پیشنهادی دولت از سوی رهبری به مجلس معرفی شده‌اند.
پس از گذشت تقریباً یک هفته از صحبت‌های رئیس‌جمهور و رأی اعتماد مجلس به کابینه که حواشی مورد اشاره را در پی داشت، حضرت‌ آیت‌الله خامنه‌ای در اوایل سخنان خود در جمع اعضای هیأت دولت چهاردهم، گریزی نیز به این موضوع زدند و در تبیین ماجرا مشخص شد روایت رئیس جمهور از مشورت و هماهنگی، همسو با تبیین روز گذشته رهبر انقلاب اسلامی است.
رهبر انقلاب در بیان چگونگی مشورت رئیس‌جمهور با ایشان درباره کابینه، گفتند: «بنده تعدادی را که می‌شناختم  یا در مورد صلاحیت آنها از منابع مورد وثوق مطمئن شده بودم، تأیید و بر برخی اسامی تأکید کردم اما درباره تعداد بیشتری که نمی‌شناختم گفتم نظری ندارم که ایشان توانست مجلس را قانع کند و برای همه رأی اعتماد بگیرد.»
اما این فرمایشات رهبر انقلاب حاوی چند نکته حائز اهمیت است. ایشان در دیدار روز گذشته، به صراحت از تشکیل سریع دولت با همت رئیس‌جمهور و البته کمک ارزنده مجلس در رأی اعتماد به کابینه پیشنهادی و معطل نماندن مدیریت کشور، ابراز رضایت کردند. یکی دیگر از نکاتی که باید مورد توجه قرار گیرد، تأکید حضرت آیت‌الله خامنه‌ای بر «مشورت» دادن به رئیس‌جمهور است. چه آنکه دکتر پزشکیان نیز در سخنان خود در مجلس، بر همین موضوع تأکید داشت.
در وهله بعدی نیز باید به این موضوع توجه کرد که طبق فرمایشات رهبر انقلاب، ایشان در بخشی از فرآیند انتخاب وزرای دولت چهاردهم برحسب درخواست رئیس‌جمهور نظر داده‌اند؛ موضوعی که پیشتر «ایران» آن را «ضروری و بدیهی» خوانده بود.
از سویی دیگر رهبر انقلاب به صراحت فرمودند که «درباره تعداد بیشتری که نمی‌شناختم گفتم نظری ندارم.»
بررسی سخنان رئیس‌جمهور در صحن علنی مجلس نیز همین موضوع را تأیید می‌کند؛ چرا که پزشکیان از میان 19 وزیر پیشنهادی دراین‌باره به سه نفر از وزرا یعنی آقایان عراقچی و صالحی و خانم صادق مالواجرد اشاره داشته است.

حمایت رهبری از دولت
مسبوق به سابقه است
در ارتباط با حمایت‌های رهبر انقلاب از دولت و مشورت‌های ایشان به رئیس‌جمهور، باید به این نکته اشاره کرد که این حمایت‌ها محدود به دولت چهاردهم نمی‌شود. رهبر انقلاب در دهه‌های گذشته، از دولت مرحوم هاشمی رفسنجانی تاکنون، از همه دولت‌های منتخب مردم حمایت کرده‌اند؛ حمایت‌هایی که مشخصاً برآمده از تأکید و توجه ویژه رهبر انقلاب به امر مردم سالاری دینی در ایران است. علاوه بر دولت‌های پنجم و ششم، دولت‌های خاتمی، احمدی‌نژاد، روحانی و شهید رئیسی نیز مورد حمایت حضرت آیت‌الله خامنه‌ای بوده‌اند و دولت دکتر پزشکیان نیز به‌عنوان دولت منتخب ملت، از این قاعده مستثنی نیست.

نقطه پایان بر بیراهه‌ها
در روزهای اخیر و با توجه به صحبت‌های رئیس‌جمهور در مجلس و تأکید وی بر مشورت با رهبر انقلاب، دو طیف سیاسی و رسانه‌ای به دنبال القای تحلیل اشتباه خود به جامعه بودند؛ طیف اول آنهایی که مدعی بودند رهبر انقلاب در بحث انتخاب وزرای دولت نقشی ندارند و اگر چنین موضوعی اتفاق بیفتد، استقلال مجلس زیر سؤال خواهد رفت؛ تحلیلی که مشخصاً نشان از کج فهمی این افراد و رسانه‌ها از امر سیاسی و نهاد دولت و سازکارها و وظایف داشت. گرچه حضرت آیت‌الله خامنه‌ای دخالتی در روی کار آمدن دولت‌ها و سیاست‌های رئیس‌جمهور ندارند، اما این موضوع با اعمال اختیارات قانونی یا مشورت‌ها و نظرات حاکمیتی رهبر انقلاب در برخی جهتگیری‌ها و حضور برخی از افراد در کابینه، در تضاد نیست.
طیف دیگری که در روزهای اخیر به دنبال القای تحلیل خود به جامعه بود، گروه‌های اپوزیسیون و افراد و رسانه‌های متأثر از خط رسانه‌ای جریان ضدایرانی بودند با القای این گزاره غیرواقعی که در چینش کابینه دولت چهاردهم، پزشکیان نقشی ندارد و این کابینه توسط حضرت آیت‌الله خامنه‌ای معرفی شده است؛ گزاره‌ای که طبیعتاً از اساس دروغ بود و صرفاً پروژه زیرسؤال بردن مردم سالاری دینی در جمهوری اسلامی ایران را دنبال می‌کرد.