فضای مجازی

نوش جانش بشود هر که حرم رفت، حسین (ع)
آیین پیاده روی اربعین از هشتگ‌های ترند شده در فضای مجازی است. کاربری با چند بیت شعر حرف دل جاماندگان اربعین را توئیت کرده است: «من به جا ماندن از این قافله عادت کردم/ و شما را فقط از دور، زیارت کردم/ نوش جانش بشود هر که حرم رفت، حسین/ خودمانیم، ولی، گاه....حسادت کردم» پرستو علی عسگر نجاد نوشته است: «دانه‌دانه آدم‌ها که رود می‌شوند که به اقیانوس بریزند، در اربعین موضوعیت دارند. در این مسیر هر گوشه‌ای از فضا یک اتفاق است، روایت و خرده‌روایت‌ها فراوانند و نباید به سادگی از کنار آنها عبور کرد.»

تند پارو بزن تا عمر به پایان نرسیده
از تصاویر بازنشر شده در فضای مجازی، تصویر کودکی در سواحل غزه در دریای مدیترانه است که با دست‌هایش پارو می‌زند تا با گرفتن ماهی بتواند گرسنگی خانواده‌اش را از میان دو میلیون آواره که آنجا با قحطی مواجه‌اند برطرف کند. کاربری به نام کاوه برای این تصویر، این قطعه شعر را نوشته است: ««تند پارو بزن/ درد می‌آید و می‌رود/ تند پارو بزن/ تا عمر به پایان نرسیده است» کاربری با انتشار سندی از آمار تازه جنایت‌های اسرائیل نوشته است: «در هیچ جنگی این میزان بمب روی سر مردم یک منطقه ریخته نشد. در هیچ جنگی 80 درصد مساحت یک منطقه را ویران نکردند. در هیچ جنگی 100 درصد  مردم یک کشور مجبور به جابه‌جایی نشدند. در هیچ جنگی نصف کشته‌ها کودک نبودند. این اگر اسمش جنایت علیه بشریت نیست پس چیست؟! خاک بر سر دنیا.»

در انتظار تفاهم
«جوکر» محل اختلاف تازه ساترا و پلتفرم فیلیمو شده است. در روزهای پایانی هفته گذشته ساترا رسماً اعلام کرد که فیلیمو محتواى «جوکر» را بدون مجوز روى نت برده و از این پلتفرم شکایت خواهد کرد. شدت گرفتن اختلافات ساترا و فیلیمو موضوع پربحث شبکه‌های اجتماعی است. برخی کاربران طرح این شکایات را گروکشی تازه ساترا برای مجاب کردن احسان علیخانی به منظور همکاری با صداوسیما عنوان کرده‌اند و نوشته‌اند همان‌طور که تضمین اعطای مجوز برای «گل یا پوچ» مهران مدیری، ملزم کردن او به همکاری دوباره با تلویزیون بود ساترا با این ترفند درصدد بازگشت علیخانی به مدیوم تلویزیون است. ساترا و فیلیمو مدت‌هاست با هم اختلاف دارند. اولین روزهاى راه‌اندازى ساترا، فیلیمو زیر بار گرفتن مجوز از آنها نمی‌رفت و رسماً آثارش را بدون مجوز پخش می‌کرد اما با گذشت زمان واسطه‌ها آنها را کنار هم نشاندند و فیلیمو براى آثارش درخواست مجوز داد. ظاهراً محتواى جوکر زنان آنقدر باب میل ساترا نبوده که کلاً به فیلیمو اعلام کرده این قسمت را کنار بگذارد. مدیران فیلیمو زیر بار نرفتند و جوکر زنان را پخش کردند و همین باعث شده آتش اختلاف بالا بگیرد. علاوه بر برنامه تازه احسان علیخانی البته سریال «غربت» نماوا هم جزو مغضوبین ساتراست و آن طور که در این اطلاعیه آمده سریال «غربت» نیز همچون برنامه «جوکر۲» مجوز انتشار ندارد و بر همین اساس از نماوا هم طرح شکایت شده است. روزنامه اینترنتی سینما با مرور این اختلافات در این باره نوشته است: «اختلاف ساترا با فیلیمو به نظر می‌رسد به سیاق دفعات قبل به تفاهم ختم شود. اختلافى که بارها به اوج رسیده اما هیچوقت به تعطیلی پلتفرم نکشیده است.»

دلنوشته پرویز پرستویی
پرویز پرستویی ویدیویی از جانفشانی شهدای هشت سال دفاع مقدس را منتشر کرده و از دولت چهاردهم یک درخواست کرده است. او در توضیحات این ویدیو نوشته است: «برای ردشدن از سیم خاردار، باید یک نفر روی سیم خاردار می‌خوابید، تا بقیه از روش رد بشن، داوطلب زیاد بود، قرعه انداختند. افتاد به نام یک جوان! همه اعتراض کردند الّا یک پیرمرد...گفت: «چکارش دارید به نامش افتاده دیگه!» عجب پیرمرد سنگدلی. دوباره قرعه انداختند. بازهم افتاد به نام آن جوان! جوان بدون درنگ خودش را روی سیم خاردار انداخت. در دل‌ها غوغایی شد. بچه‌ها گریان با اکراه شروع کردند به رد شدن از روی بدن جوان! همه رفتند الّا پیرمرد! گفتند: بیا! گفت: نه شما برید. من باید بدن پسرم رو ببرم برای مادرش.» او در ابتدای این پست اینستاگرامی این متن را  به دولت (وفاق ملی) چهاردهم و ریاست جمهوری دکتر مسعود پزشکیان تقدیم کرده و نوشته است: «حال که این سکان را به دست گرفتید، شما را قسم می‌دهم به قطره قطره خون این شهیدان، که امیدهای مردم شریف ایران را ناامید نکنید. چشم و امید مردم به شماست. مردم جز رفاه و آرامش چیز دیگری نمی‌خواهند. با مردم صادق باشید.»

صفحات
آرشیو تاریخی
شماره هشت هزار و پانصد و چهل و دو
 - شماره هشت هزار و پانصد و چهل و دو - ۰۵ شهریور ۱۴۰۳