وزیر نفت تأکید کرد

دولت برنامه‌ای برای افزایش قیمت بنزین ندارد

امین محمودی
خبرنگار

محسن پاک‌نژاد، وزیر نفت گفت: راهکار‌های عملیاتی که به عنوان برنامه به نمایندگان مجلس ارائه کردم، به معنای این نیست که امکان رفع کامل ناترازی انرژی در کوتاه‌مدت وجود داشته باشد، ولی این امکان فراهم می‌شود که بتوانیم ناترازی را تا حدی تعدیل کنیم.
وی با اشاره به تلاش‌های دولت سیزدهم در حوزه دیپلماسی انرژی افزود: در رابطه با بحث واردات گاز در قالب سوآپ از ترکمنستان، اقدامات بسیار ارزشمندی انجام شده است و چون بخشی از این گاز به مصرف داخل می‌رسد، به رفع ناترازی کمک می‌کند.
 پاک‌نژاد با اشاره به اینکه افزایش قیمت بنزین فعلاً در برنامه دولت نیست، گفت: هم‌اکنون اصلاً راهکار قیمتی مدنظر نیست و راهکار‌های غیرقیمتی به بخشی فراتر از وزارت نفت؛ یعنی در تعامل و همکاری با سایر وزارتخانه‌ها بر‌می‌گردد.
وی تشریح کرد: این راهکار‌ها مانند استفاده از خودرو‌های کم‌مصرف، خودرو‌های برقی که اکنون تأسیسات مرتبط با آنها در تهران وجود دارد و اقدامات ارزشمندی در این حوزه انجام شده است و مواردی از این قبیل در دستور کار خواهد بود که بدون افزایش قیمت بنزین، امکان ایجاد تعادل در مصرف فراهم شود.
راهکارهای غیرقیمتی رفع ناترازی بنزین
با این گفته وزیر نفت، به نظر می‌رسد دولت چهاردهم تمرکز خود را بر راهکارهای غیرقیمتی رفع ناترازی بنزین بگذارد، به طوری که طبیعتاً بهینه‌سازی مصرف سوخت در اولویت قرار دارد.
برای تحقق این امر، بدون شک باید خودروهایی با مصرف سوخت کمتر توسط خودروسازان تولید شود، این در حالی است که هم‌اکنون خودروهای بی‌کیفیت ایران‌خودرو و سایپا مصرف سوختشان 3 تا 4 برابر استانداردهای جهانی است.
واردات خودروهای برقی برای کلانشهرها و توسعه زیرساخت‌ها در این خصوص نیز یکی دیگر از اقداماتی است که طی یک سال اخیر در دستور کار قرار گرفته و به نظر می‌رسد پاک‌نژاد، وزیر نفت نیز روی این امر حساب ویژه‌ای باز کرده باشد.
کارشناسان انرژی در این‌باره می‌گویند باید خودروهای برقی با تسهیلات کافی و ارزانقیمت، البته بدون تعرفه واردات و مالیات مرسوم خودروهای بنزینی در اختیار مردم قرار گیرد تا این طرح مثمرثمر واقع شود، به همین دلیل برای مدتی سعی کنیم ناوگان حمل‌ونقل سبک را به خودروهای برقی اختصاص دهیم.
از طرف دیگر باید به خودروساز داخلی تکلیف شود که ۱۰ درصد محصولاتش را به ساخت خودروی برقی اختصاص دهد. با چنین شرایطی می‌توان تولید خودروهای برقی را افزایش داد، ضمن آنکه خودروهای برقی با یک آداپتور تبدیل می‌توانند با برق منزل در پارکینگ‌ها شارژ شوند.
توسعه جایگاه‌های سی‌ان‌جی و تنوع مصرف سوخت در کشور نیز می‌تواند راهکار دیگری باشد که به طرز قابل‌توجهی مصرف بنزین را در کشور کاهش ‌دهد. به نظر می‌رسد وزارت نفت باید بتواند خودروسازان را مجاب کند تا خودروهای با قابلیت دوگانه‌سوز بیشتری تولید کنند.
آمارها نشان می‌دهد هم‌اکنون ۵۵ درصد خودروهایی که در کشورمان در حال تردد هستند، فرسوده‌اند که تعداد آنها به ۳/۵ میلیون خودرو می‌رسد، این در حالی است که با اسقاط این خودروها می‌توان تا ۵۰ میلیون لیتر در روز صرفه‌جویی در مصرف بنزین را تحقق بخشید.
بد نیست بدانیم هم‌اکنون در کشورهای خارجی هر چه عمر خودرو بیشتر باشد، مالیات و هزینه نگهداری آن نیز افزایش پیدا می‌کند، به همین دلیل مصرف‌کنندگان ترجیح می‌دهند خودروی جدید خریداری کنند، ولی متأسفانه در کشور ما هزینه‌ها بسیار ارزان و داشتن خودروی قدیمی به‌صرفه است و هیچ عامل ترغیب‌کننده‌ای نیز برای این مسأله وجود ندارد.

 

بــــرش

مدیریت قاچاق سوخت و افزایش تولید بنزین
قاچاق سوخت و جلوگیری از آن یکی دیگر از برنامه‌هایی است که باید با همکاری وزارت نفت و سایر ارگان‌ها از جمله ستاد قاچاق کالا و نیروهای انتظامی حل شود، به طوری که بد نیست بدانیم هم‌اکنون میزان قاچاق سوخت از مرزهای شرقی کشور با توجه به تفاوت قیمتی سوخت با کشورهای همسایه زیاد است.
افزایش تولید بنزین برنامه دیگری است که در برنامه هفتم توسعه نیز (که مورد تأکید دولت چهاردهم است) آمده به طوری که کشورمان باید به تولید 129 میلیون لیتری بنزین برسد که برای تحقق این امر بلاشک باید سرمایه‌گذاری مناسبی در حوزه احداث پالایشگاه‌ها و پتروپالایشگاه‌ها انجام شود.

جستجو
آرشیو تاریخی