‍«ایران» از حال و هوای اربعین گزارش می‌دهد

شور عاشقی در حوالی بین‌الحرمین

مهسا قوی‌قلب
خبرنگار

چه حال و هوایی دارد این روزها، بین‌الحرمین و حوالی آن. تجربه گذر پیاده از تک‌تک عمودها تا طعم شیرین وصال یار و برق چشمانت، هنگامی که با دیدن گنبد طلایی حرم مطهر حضرت اباعبدالله الحسین(ع) چنان اشک‌آلود شده که دیگر از شوق رسیدن، گریه امانت نمی‌دهد.
در ایام اربعین، خدمات‌رسانی‌ها توسط سازمان‌های مختلف برای تسهیل سفر و زیارت به شکل‌های مختلفی انجام شده است. حتی برای بانوان و کودکان، موکب‌های ویژه‌ای تدارک دیده شده تا ساعاتی را استراحت کنند و رفاه، آسایش و امنیت خوبی را در طول این سفر، تجربه کنند. به گفته رئیس قرارگاه موکب زینبیه در شهر کربلا، خدمت‌رسانی در اولین و نزدیک‌ترین موکب مختص اسکان زنان زائر اربعین در شهر کربلا در سومین سال برپا شد.
فاطمه تنهایی با بیان اینکه از دو ماه قبل جلسات متعددی با ستاد عتبات‌ عالیات، سرکنسول کربلا و مسئولان حوزه خدمات شهری کربلا داشتیم، اظهار کرد: با تجربیات کسب‌شده در ۲ سال گذشته و خدمت‌رسانی روزانه به 1500 مادر و کودک زائر، در برپایی این موکب در کربلا از چالش‌هایی مانند قطعی برق و آب و گرمای طاقت‌فرسای هوا در شهر کربلا، آگاه بودیم. از این‌رو امسال تمهیدات لازم برای فراهم‌کردن امکانات پشتیبانی، فنی، رفاهی و امنیتی چادرهای اسکان، پیش‌بینی شد.
او در ادامه با بیان راه‌اندازی چادرها در فضایی به متراژ 5 هزار مترمربع در بوستان متنزه‌الحسین(ع) اضافه کرد:
12 چادر برای اسکان بانوان زائر و 6 چادر ویژه خدمت‌رسانی خادمان برپا شد.  خدمت‌رسانی 23 خادم بانوی داوطلب در چادرهای اسکان شبانه بانوان، حضور 20 خادم آقا برای پشتیبانی و آماده‌سازی خدمت‌رسانی مستمر به چادرها و حضور پزشکان، پرستاران و تیم تخصصی طب سوزنی و التیام‌بخشی پیاده‌روی اربعین ویژه بانوان از جمله ویژگی‌های موکب زینبیه در سومین سال برپایی آن است.
 افزایش چشمگیر حضور زائران
 در اربعین امسال
پیرحسین کولیوند هم با اشاره به اینکه در ایام اربعین امسال امکانات خوبی در مرز بین‌المللی مهران برای تردد آسان زائران حسینی تدارک دیده شده است، گفت: آنچه از گفته‌های مردم مشاهده شد، رضایتمندی بسیار خوب از کارها و خدماتی است که توسط نیروهای مختلف برای زائران انجام می‌شود.
رئیس جمعیت هلال احمر کشور تأکید کرد: تردد زائران نسبت به اربعین سال گذشته افزایش قابل ملاحظه‌ای داشته که این امر ناشی از برنامه‌ریزی و افزایش امکانات به منظور تردد آسان زائران در ایران و عراق است. در مرزهای هشتگانه نیز بیش از 40 هزار نیروی امدادگر و داوطلب جمعیت هلال‌احمر در حال خدمات‌رسانی به زائران هستند. به گفته کولیوند، جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی ایران تا بازگشت آخرین زائر به کشور، علاوه بر خدمت در خاک عراق، در مرزهای اربعینی کشور نیز خدمات متنوعی را ارائه می‌کند.
 
خدمت‌ به جاماندگان اربعین
آن دسته از دوستداران حضرت اباعبدالله‌الحسین(ع) که سعادت حضور در کربلای معلی را نداشتند، فردا با حضور در مراسم جاماندگان اربعین به عزاداری برای سید و سالار شهیدان در خیابان‌های پایتخت و دیگر شهرهای کشور می‌پردازند. از این رو در تمامی شهرهای کشور تمهیدات ویژه‌ای برای خدمات‌رسانی به عزاداران حسینی ارائه می‌شود.
معاون خدمات شهری و محیط زیست شهرداری تهران، با اشاره به اینکه هماهنگی‌های لازم برای برگزاری باشکوه پیاده‌روی جاماندگان اربعین حسینی در پایتخت انجام شده است، بیان کرد: یکی از مهم‌ترین موضوعات توجه ویژه درباره نگهداشت شهر و انجام بازدیدهای مستمر و رفع همه موارد و مشکلات در موضوعات مرتبط با حوزه‌های خدمات شهری، عمرانی و ترافیکی است که توسط مناطق مرتبط با مسیر پیاده‌روی اربعین حسینی در حال انجام است.
حسین نظری در ادامه توضیح داد: فضاسازی شهری و انجام تبلیغات محیطی سطح شهر تهران نیز متناسب با اربعین حسینی(ع) با استفاده حداکثری از ظرفیت‌های موجود انجام شده است. توزیع اقلام مناسبتی به مناطق، همکاری با مناطق درباره استقرار سرویس‌های بهداشتی در طول مسیر پیاده‌روی، تهیه اقلام مناسبتی مانند پرچم دستی برای توزیع بین شرکت‌کنندگان در مراسم و انجام هماهنگی‌های لازم درباره نصب بنرهای اطلاع‌رسانی در مناطق درگیر مسیر پیاده‌روی جاماندگان اربعین حسینی از دیگر اقدامات سازمان زیباسازی شهر تهران به شمار می‌رود.
معاون شهردار تهران به آماده‌باش کامل ایستگاه‌های سازمان آتش‌نشانی و استقرار نیروها و ماشین‌آلات در طول مسیر پیاده‌روی جاماندگان اربعین حسینی اشاره کرد و گفت: ماشین‌آلات و تجهیزات لازم این سازمان در حاشیه مسیر پیاده‌روی جاماندگان اربعین حسینی مستقر خواهند شد. همچنین اطلاع‌رسانی‌های لازم برای فرهنگ‌سازی درباره رعایت دستورالعمل‌های ایمنی به مسئولان موکب‌های مستقر ابلاغ می‌شود.
 ایجاد تسهیلات سرویس‌رسانی برای حضور شهروندان در مراسم جاماندگان اربعین
سازمان تاکسیرانی شهر تهران نیز برای برگزاری مراسم راهپیمایی جاماندگان اربعین حسینی تمهیدات ویژه‌ای اتخاذ کرده است. خدمات‌رسانی‌ها از ساعت5 صبح یکشنبه چهارم شهریور آغاز و تا پایان مراسم در خطوط منتهی به مسیرهای راهپیمایی در سطح شهر تهران، ایجاد تسهیلات سرویس‌رسانی برای حضور شهروندان و ایجاد تسهیلات سرویس‌رسانی رایگان به آنها، در 7 محور انجام خواهد شد.
این خدمت‌رسانی با بهره‌گیری از ۲۲۰ دستگاه خودروی تاکسی ون در پایتخت به مرحله اجرا در می‌آید.
گفتنی است، مراسم راهپیمایی جاماندگان اربعین حسینی در تهران از میدان امام حسین(ع) آغاز و تا حرم عبدالعظیم حسنی(س) در شهرری ادامه دارد.
 
ساماندهی و پاکسازی کامل مسیر پیاده‌روی جاماندگان اربعین حسینی(ع)
سرپرست سازمان خدمات و مشارکت‌های اجتماعی شهرداری تهران نیز با اشاره به ساماندهی و پاکسازی کامل مسیر پیاده‌روی جاماندگان اربعین حسینی(ع) گفت: گشت‌های فوریت‌های خدمات اجتماعی حامی شهر از امروز به صورت مستمر و تمام وقت در مسیر پیاده‌روی جاماندگان اربعین حسینی (از میدان امام حسین(ع) تا حرم عبدالعظیم حسنی(ع) و خیابان‌های منتهی به این مسیرها) به تردد و ساماندهی آسیب‌های اجتماعی خواهند پرداخت.
سید محمد نقیب افزود: از سه روز پیش اجرای طرح ساماندهی آسیب‌های اجتماعی در محدوده شوش، هرندی، میدان راه‌آهن و میدان امام حسین(ع) را با جدیت بیشتری شروع کردیم و این طرح تا یکشنبه‌شب ادامه خواهد داشت.

 

یک میلیون و ۴۰۰ هزار زائر در مسیر بازگشت

فرمانده کل انتظامی کشور گفت: با تلاش همه دستگاه‌ها از قبیل وزارت راه، سازمان راهداری، هلال احمر، اورژانس و انتظامی همه چیز برای اینکه زائران به راحتی به کشور بازگردند، فراهم است.
به گزارش ایسنا، سردار احمدرضا رادان در حاشیه بازدید از مواکب مرز شلمچه اظهار کرد: همان گونه که آمار نشان می‌دهد از امروز روند بازگشت زائران بیشتر از رفت شده؛ اما همچنان بالغ بر یک میلیون و ۴۰۰ هزار زائر در کربلا، مسیر کربلا یا در مسیر بازگشت به مرزهای هفتگانه هستند.
وی با بیان اینکه مرز شلمچه دومین مرز پُر تردد زائران است، افزود: با تلاش همه دستگاه‌ها از قبیل وزارت راه، سازمان راهداری، هلال احمر، اورژانس و نیروی انتظامی همه چیز برای اینکه زائران به راحتی به کشور بازگردند فراهم است.
فرمانده کل انتظامی کشور ابراز امیدواری کرد: زائرانی که باز می‌گردند و از ناوگان شخصی استفاده می‌کنند، قبل از حرکت استراحت کافی داشته باشند تا حادثه‌ای در پیش نداشته باشند.

 

پرچم اربعین در دست زنان

شهردار تهران درباره حضور زنان در مراسم اربعین گفت: امروز پرچم اربعین در دست زنان قرار دارد.
به گزارش «ایران» علیرضا زاکانی در همایش بین‌المللی روایت بانوان مقاومت؛ با اشاره به پیاده‌روی زوار در ایام اربعین حسینی گفت: این مسیر منجر به آزادی بشریت می‌شود و راهی است که ان شاء‌الله یار و سرباز برای امام زمان «عج» جمع می‌کند. وی افزود: در مسیر اربعین بهترین وجه پیوستگی میان امت اسلامی، ملت‌ها وحتی کسانی که از ادیان دیگر هستند ایجاد می‌شود و افراد با فرهنگ و در واقع منطق عاشورا آشنا می‌شوند. جریان اربعین جریانی است که عشق را در اوج خود همراه با عقلانیت و یک منطق و چهارچوب صحیح به جامعه معرفی می‌کند. همایش بین‌المللی روایت بانوان مقاومت با حضور علیرضا زاکانی شهردار تهران، مریم اردبیلی مشاور شهردار و مدیرکل امور زنان و خانواده شهرداری تهران، مهدی اخ الصنایع شهردار منطقه ۱۰، جمعی از مدیران و معاونان شهرداری تهران و همچنین بانوان خادم کمیته زینبیون ستاد اربعین حسینی شهرداری تهران در طریق نجف به کربلا عمود ۸۳۳ محل دانشگاه اهل بیت(ع) عراق برگزار شد.

 

اعلام تمهیدات ترافیکی مسیر جاماندگان اربعین

معاون عملیات پلیس راهور تهران بزرگ، محدودیت‌های ترافیکی مسیرهای راهپیمایی جاماندگان اربعین در پایتخت را تشریح کرد.
سرهنگ سید احسان مؤمنی در گفت‌و‌گو با ایرنا تأکید کرد: محدودیت‌های ترافیکی در شهرری از ساعت ۲۴ شنبه (سوم شهریور) تا ساعت ۱۸ یکشنبه (چهارم شهریور) اعمال خواهد شد.
وی افزود: از بامداد شنبه محدودیت توقف از میدان امام حسین(ع) تا میدان حرم و معابر پیرامون حرم حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) اعمال می‌شود و هیچ وسیله‌ای در این مدت در مسیر مراسم دلدادگان حسینی اجازه توقف نخواهد داشت و همکاران ما پاکسازی‌های لازم را خواهند داشت.
سرهنگ مؤمنی یادآور شد: از ساعت ۴:۳۰ صبح اربعین هم محدودیت‌های تردد در طول مسیر راهپیمایی و کلیه مسیرهایی که منتهی به مسیرها می‌شود، اعمال خواهد شد و تردد کلیه وسایل نقلیه اعم از خودرو و موتورسیکلت محدود خواهد بود.

جستجو
آرشیو تاریخی