صفحات
شماره هشت هزار و پانصد و سی و نه - ۳۱ مرداد ۱۴۰۳
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و پانصد و سی و نه - ۳۱ مرداد ۱۴۰۳ - صفحه ۳

«ایران» چرخه اتهام‌زنی امریکا علیه توانمندی‌های فناورانه جمهوری اسلامی را بررسی می‌کند

از فیسبوک 2016 تا 3 ایمیل فیشینگ انتخاباتی

اف‌بی‌آی و آژانس‌های اطلاعاتی امریکا مدعی شدند، پس از «بررسی‌های چندروزه»، اکنون «اطمینان دارند» که ایران مسئول هک برخی مکاتبات داخلی ستاد انتخاباتی دونالد ترامپ و همچنین تلاش‌هایی برای هدف قرار دادن کارزار انتخاباتی کامالا هریس بوده است. دفتر مدیر اف‌بی‌آی و آژانس امنیت سایبری و زیرساختی امریکا در بیانیه‌ای مشترک به دولت این کشور اطمینان دادند که جمهوری اسلامی ایران از طریق مهندسی اجتماعی و استفاده از دیگر ابزارها، پروژه ارتباط‌گیری با افرادی را که دسترسی مستقیم به کارزارهای انتخاباتی نامزدهای هر دو حزب ایالات متحده امریکا داشتند دنبال کرده است. طبق این بیانیه، فعالیت‌های مورد ادعا درباره ایران، شامل سرقت و نشت اطلاعات بوده و با هدف نفوذ به انتخابات ریاست جمهوری ایالات متحده امریکا انجام گرفته است.

بررسی جزئیات گزارش
ادعای جامعه اطلاعاتی امریکا در ارتباط با تلاش ایران برای اثرگذاری در نتیجه آتی انتخابات ایالات متحده درحالی است که هفته گذشته رسانه امریکایی آسوشیتدپرس گزارش داده بود که «سه نفر» از کارکنان کمپین بایدن-هریس با دریافت ایمیل‌های فیشینگ هدف حمله هکرها قرار گرفتند، اما «بازرسان هیچ مدرکی مبنی بر موفقیت‌آمیز بودن این تلاش کشف نکرده‌اند».
همان‌طور که از گزارش آسوشیتدپرس نیز پیداست، به رغم ادعای دولت امریکا مبنی بر عملیات سایبری ایران علیه این کشور، تاکنون هیچ سندی دال بر انجام چنین اقداماتی از سوی ایران نه کشف شده و نه اثبات شده است. بویژه آنکه داده‌های گزارشی مدعی است که «تعدادی» از کارکنان کمپین‌های انتخاباتی بی‌نام و نشان آن‌هم بی‌آنکه هیچ اطلاعاتی از آنها به سرقت رفته باشد، مورد حمله سایبری قرار گرفته‌اند!
اگر ادعای بی‌سند و مدرک اف‌بی‌آی در ارتباط با دخالت ایران در کمپین انتخاباتی ترامپ و هریس برای جامعه امریکایی باورپذیر باشد، اما نه جامعه بین‌الملل و نه هیچ منطقی نمی‌توانند چنین ادعایی را بپذیرند؛ ادعای موهومی که در ابتدا مدعی دریافت ایمیل‌های فیشینگ از سوی «سه نفر» می‌شود و در ادامه نیز آن را شکست‌خورده اعلام می‌کند و بدون ارائه هیچ سندی، این سازکار موهوم را به جمهوری اسلامی ایران نسبت می‌دهد.
 
انتخابات 2016 و ماجرای فیسبوک
به همان میزانی که جمهوری اسلامی ایران کارنامه سفیدی در ارتباط با تلاش برای اثرگذاری در انتخابات دارد، امریکایی‌ها تجربه موفقی در این باره دارند. حداقل تجربه دو کشور در انتخابات ایالات متحده این را می‌گوید.
در سال ۲۰۱۴، شبکه اجتماعی فیسبوک مسابقه‌ای طراحی کرد که در آن از کاربران خواسته بود با پاسخگویی به سؤالات شخصی درباره خود و دوستان‌شان به روانشناسی شخصیت‌شان دست پیدا کنند. فیسبوک اطلاعات ۲۷۰ هزار نفر از کاربران خود را که در این مسابقه شرکت کرده بودند، بدون اجازه و اطلاع آنها، به کمبریج آنالیتیکا فروخت. در پی این اقدام فیسبوک، کمبریج آنالیتیکا به اطلاعات و خصوصیات شخصی و روانی بیش از 80 میلیون از کاربران فیسبوک دست پیدا کرد. در نهایت این مؤسسه داده‌کاوی توانست با بهره‌مندی از این اطلاعات، در نتیجه انتخابات ریاست جمهوری 2016 ایالات متحده مطابق قراردادی که با کمپین دونالد ترامپ منعقد کرده بود، به نفع او اثرگذاری کند. اندکی پس از این رسوایی کمبریج آنالیتیکا، کانال ۴ انگلیس مجموعه گزارش‌هایی را درباره این شرکت امریکایی و فعالیت‌های آن منتشر کرد؛ گزارش‌هایی که ابعاد جدیدی از سوءاستفاده مؤسسات امریکایی از داده‌ها را روشن کرد. در یکی از این گزارش‌ها، تیم تحقیقی کانال ۴ با فریب مدیران کمبریج آنالیتیکا خود را به عنوان کارفرمای پروژه‌ای در سریلانکا جا زد و به مدت چند ماه تحت پوشش مشتری سریلانکایی کمبریج آنالیتیکا با مدیران این شرکت در تماس بودند. در این جلسات بود که مدیران ارشد کمبریج آنالیتیکا مهارت خود در مهندسی افکار عمومی در کارزارهای سیاسی دنیا را شرح دادند.
مقایسه ابعاد ماجرای فیسبوک در سال 2016 با ادعاهای اخیر جامعه اطلاعاتی امریکا درباره ایران که مدعی 3 ایمیل فیشینگ ناموفق شده، به‌خوبی نشان می‌دهد که سطح ادعای جدید امریکایی‌ها تا چه حد نازل و دور از واقعیت ارزیابی می‌شود.
 
ایران: ادعای امریکا بی‌‌اساس است
در پی انتشار بیانیه جامعه اطلاعاتی امریکا، نمایندگی جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل با تکذیب ادعای تلاش ایران برای نفوذ به کمپین انتخاباتی دموکرات‌ها و جمهوری‌خواهان، اظهار کرد: چنین ادعاهایی بی‌اساس و فاقد هرگونه وجاهت است. همان‌طور که قبلاً هم اعلام کرده‌ایم، ایران هیچ هدف و انگیزه‌ای برای دخالت در انتخابات امریکا ندارد.
نمایندگی کشورمان در سازمان ملل همچنین با تأکید بر بی‌اساس بودن ادعای طرف امریکایی، تصریح کرد: اگر دولت امریکا در این ادعا صادق است، باید اسناد خود را در اختیار ما قرار دهد تا پاسخ ما را دریافت کند.
پیش از این نیز، نمایندگی جمهوری اسلامی ایران نزد سازمان ملل در پاسخ به سؤالاتی در خصوص گزارشی از مایکروسافت در مورد دخالت ایران در انتخابات امریکا از طریق حملات سایبری گفته بود: ایران، هدف یا برنامه‌ای برای تهاجم سایبری ندارد. موضوع انتخابات امریکا مسأله داخلی این کشور است و ایران دخالتی در آن ندارد.
 
امریکا چه می‌خواهد؟
اساساً توسعه فناوری اطلاعات و ارتباطات به‌عنوان رکن مهم تکنولوژی، می‌تواند دروازه‌های جدیدی از ارتباط و پیشرفت را پیش روی جوامع کشورهای مختلف قرار دهد. با توجه به اینکه در جهان امروز، تکنولوژی با زندگی مردم گره خورده، کمتر کشوری را می‌توان یافت که به دنبال توسعه در چنین حوزه‌ای نیست.
ایران نیز از این قاعده مستثنی نیست و در سال‌های اخیر، ارتباطات و فناوری اطلاعات بیش از هر زمان دیگری مورد توجه قرار گرفته است. رویکرد توسعه‌ای ایران در چنین حوزه‌هایی می‌تواند به ارتقای جایگاه کشورمان در عرصه بین‌الملل کمک شایانی داشته باشد؛ این همان موضوعی است که امریکا را نگران کرده است. به‌طور مشخص، ایالات متحده با پیشرفت ایران در فناوری‌های نوین مخالف و اعمال تحریم‌های متعدد بر کشور و مردم ایران، مؤید این امر است.
امریکا همواره با طرح بهانه‌های واهی، از جمله خطرناک بودن فناوری هسته‌ای ایران، خطرآفرینی توان فناورانه دفاعی، توسعه مناسبات دفاعی و...، به دنبال اجماع‌سازی بین‌المللی علیه کشورمان بوده است. با نگاه به چنین سابقه‌ای، بیراه نیست اگر به این موضوع اشاره کنیم که ادعاهای اخیر با عنوان عملیات‌های سایبری خرابکارانه ایران برای تأثیرگذاری در انتخابات ریاست جمهوری امریکا نیز احتمالاً قرار است به عنوان زیربنای یک دور جدید اتهامی در این خصوص قرار گیرد تا بر روند توسعه توانمندی‌های جمهوری اسلامی در حوزه فناوری‌های پیشرفته سنگ‌اندازی کند.

جستجو
آرشیو تاریخی