صفحات
شماره هشت هزار و پانصد و سی و هشت - ۳۰ مرداد ۱۴۰۳
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و پانصد و سی و هشت - ۳۰ مرداد ۱۴۰۳ - صفحه ۱۱

قیام مختار

«مختار، فصل قیام» یکی از بهترین بازی‌ها در حوزه فرهنگ و نمایش‌های آیینی محسوب می‌شود و با توجه به توانمندی تولیدکنندگان آن موفق شده که تعداد زیادی از گیمرها را جذب خود کند.
داستان این بازی همان طور که از نام آن مشخص است، حول محور زندگی مختار ثقفی می‌چرخد؛ شخصیتی تاریخی-مذهبی که او را کم و بیش به خاطر سریال مختارنامه می‌شناسیم. شما در این بازی کنترل خود مختار ثقفی را به دست می‌گیرید و داستان او را از ورود به زندان ابن زیاد دنبال می‌کنید. مختار پس ازحضور در بازی «سفیرعشق» در سری اولیه خود این بار در«فصل قیام» که به انتقام مختار هم شهرت دارد، از زندان آزاد می‌شود و با تلاش‌های فراوان، قیام کرده و در واقعه عاشورا نقش‌آفرینی می‌کند. بهره‌گیری از موتور بازی‌سازی Unreal Engine 4 در کنار گیم‌پلی نسبتاً خوب باعث شد تا این بازی به عنوان یک پیشرفت قابل توجه در صنعت بازیسازی ایران شناخته شود. داستان مختار ثقفی بدون شک یکی از انتخاب‌های مناسب برای ساخت بازی رایانه‌ای حول واقعه تاریخی کربلاست.
 داستان بازی در6 سال روایت می‌شود و از دیگر ویژگی‌های این بازی می‌توان به حضور 40 شخصیت تاریخی، 12 مرحله بازی، استفاده از 5 سلاح مختلف و به روزرسانی آنها اشاره کرد. «مختار، فصل قیام» با استفاده از موتور گرافیک رایانه‌ای سه‌بعدی ساخته شده و یکی از بزرگ‌ترین دستاوردهای فنی تاریخ صنعت بازی ایران به شمار می‌آید. از مهم‌ترین شاخص‌های تغییرات بخش گیم پلی این بازی نسبت به نمونه‌های اولیه آن، سریع‌تر شدن مبارزات در بخش گیم پلی و همچنین افزایش چشمگیر مبارزات است. همچنین نسبت به نمونه‌های قدیمی‌تر این بازی، اکشن‌تر شده است و کشش بیشتری برای گیمرها ایجاد کرده است. محیط پردازی زیبای حجاز با رعایت بالاترین جزئیات طراحی منحصر به فرد و باکیفیت بخشی از توانمندی‌های این بازی به شمار می‌رود. همچنین برای کاراکترهای این بازی از صداپیشگی اساتید دوبلاژ کشور استفاده شده است. در طول بازی شخصیت مختار در میدان رزم از قابلیت‌های بالایی برخوردار است و می‌تواند با اسلحه‌های خود دشمنان زیادی را از میدان به در کند و کنترل بازی را در دست گیرد. این بازی به گفته استودیوی سازنده آن 6 ساعت گیم پلی دارد و یکی از سینمایی‌ترین بازی‌های ایرانی کامپیوتری محسوب می‌شود.
جستجو
آرشیو تاریخی