بازار سرمایه با تدابیر نظام بانکی رونق می‌گیرد

تصمیم جدید بانک مرکزی برای حمایت از بورس

نشست فوق‏العاده شورای عالی بورس با هدف ارائه راهکارهای مناسب برای برون‏رفت از چالش‏های فعلی بازار سهام، اواسط هفته گذشته برگزارشد. نکته قابل توجه این جلسه، ارائه تدابیر راهبردی توسط سکاندار بازار پول برای حمایت از بازارسرمایه بود.

استارت بورس با تدابیر نظام بانکی
براساس این گزارش، تضمین 360 همت اوراق تأمین مالی توسط بانک‏های عامل برای انتشار اوراق تأمین مالی ریالی جهت طرح‏های توسعه و تأمین سرمایه در گردش شرکت‏های بورسی، انتشار 2 میلیارد یورو اوراق صکوک ارزی برای طرح‏های توسعه شرکت‏های بورسی بخصوص در حوزه پتروشیمی‐معدن و همچنین اعطای 5/1 میلیارد یورو وام ارزی برای شرکت‏های بورسی که درآمد ارزی و طرح‏های زودبازده داشته باشند تا افزایش صادرات آنها محقق شود، ازجمله مواردی بود که توسط محمدرضا فرزین، رئیس کل بانک مرکزی به عنوان برنامه‏های حمایتی نظام بانکی از بازار سرمایه اعلام شد. یک روز بعد از این اظهار نظر (چهارشنبه هفته گذشته) روندی افزایشی در شاخص هم‏وزن بورس تهران و شاخص کل فرابورس رخ داد. بر این اساس به‌گونه‌ای زمینه آشتی‏کنان بورس با سبزپوشی فراهم شد.

امکان واردات در ازای صادرات فلزی با نرخ توافقی
این مسائل درحالی مطرح است که روز گذشته رئیس‏کل بانک مرکزی در ادامه برنامه حمایتی و تصمیم نظام بانکی از سهامداران بورسی، امکان واردات در ازای صادرات صنایع فلزی، فلزات رنگی و سایر شرکت‏های همگروه را با نرخ توافقی مجاز اعلام کرد.
محمدرضا فرزین تصریح کرد: کمیته بازگشت ارز حاصل از صادرات با بهره‏گیری از ظرفیت تبصره بند 1 ماده 8 آیین‏نامه فوق، در راستای توسعه صادرات صنایع فلزی از یکسو و تأمین مصارف ارزی زنجیره مذکور از قبیل تأمین مواد اولیه، تجهیزات و ماشین‏آلات و همچنین تأمین انرژی‏های مورد نیاز این صنعت از سوی دیگر، امکان واردات در ازای صادرات ایشان و سایر شرکت‏های همگروه را با نرخ توافقی مجاز دانست. رئیس‏کل بانک مرکزی اظهار داشت: بدین ترتیب، منابع حاصل از صادرات کلیه اقلام تولیدی و زنجیره صدرالاشاره می‏تواند به مصارف ارزی مربوط به این زنجیره حسب تشخیص وزارت صنعت، معدن و تجارت تخصیص داده شود. فرزین تأکید کرد: این تصمیم مهم، افزایش صادرات صنعت فولاد و فلزات رنگین اساسی به علت جذابیت ایجاد شده در صادرات را به همراه دارد و به تبع آن، تأمین ارز پروژه‏های توسعه زنجیره فولاد و فلزات رنگین اساسی، تسهیل و تسریع می‏شود. همچنین این موضوع بر درآمدهای آتی و رشد تولیدات محصولات شرکت‏های فولادی و فلزی حاضر در بورس کشور نیز مؤثر خواهد بود.

بسیج ارکان بازار
براساس این گزارش، مجید عشقی رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار طی اظهار نظری گفت: تأمین منابع لازم برای حمایت از بازار سهام توسط صندوق‏های توسعه و تثبیت با مساعدت بانک مرکزی، انتشار اوراق تبعی تأمین مالی از سوی نهادهای مالی بازار و همچنین عملیات مشابهی نیز توسط هلدینگ‏ها و شرکت‏های سرمایه‏گذاری برای اطمینان‏بخشی به سرمایه‏گذاران نسبت به آینده سهام آنها انجام خواهد شد.
رضا عیوض‏لو، عضو هیأت مدیره سازمان بورس افزود: در هیأت مدیره صندوق توسعه بازار سرمایه تصمیمی مبنی بر انتشار اوراق تبعی برای تجهیز منابع مالی به مبلغ پنج هزار میلیارد تومان (همت) در این صندوق اتخاذ شده که موجب حمایت از بازار سرمایه و بازگشت امید به سرمایه‏گذاران می‏شود.
محمود گودرزی، مدیرعامل بورس تهران نیز از تصویب چهارچوب کلی بیمه سهام در شورای عالی بورس خبر داد و گفت: مقرر شد به منظور حمایت اثربخش از سرمایه‏گذاران حقیقی، 52 ناشر برتر بورسی و فرابورس در قالب طرح پوشش بیمه سهام سهامداران حقیقی، ملزم به انتشار اوراق فروش تبعی به منظور تضمین نرخ بازدهی ارزش دارایی سهامداران خود شوند.

تغییر دامنه نوسان معاملات سهام
به دنبال آخرین تصمیمات هیأت مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار، دامنه نوسان معاملات سهام، از روز گذشته 27 مرداد تا پایان معاملات 31 مرداد، به مثبت و منفی 2 درصد تغییر می‏کند. البته دراین روند، معاملات صندوق‏های سرمایه‏گذاری سهامی نیز با دامنه نوسان مثبت و منفی دو درصد انجام خواهد شد.

 

برش

رشد 14 هزار واحدی
شاخص کل بورس تهران رشد 14 هزار واحدی داشت و به کانال 2 میلیونی بازگشت.  روز گذشته شاخص کل بورس تهران 14 هزار و 238 واحد نسبت به روز کاری هفته گذشته بالاتر ایستاد و به سطح 2 میلیون و 12 هزار و 357 واحد رسید. شاخص کل هم‏وزن بورس نیز با افزایش 2 هزار و 310 واحدی در رقم 635 هزار و 457 واحدی ایستاد. شاخص کل فرابورس 58 واحد رشد کرد و به رقم 20 هزار و 725 واحد رسید. همچنین شاخص هم‏وزن فرابورس با افزایش 457 واحدی به سطح 109 هزار و 488 واحد رسید. براساس این گزارش همچنین در این روندخالص تغییر مالکیت حقوقی به حقیقی مثبت شد و 161 میلیارد تومان پول حقیقی به بازار سهام وارد شد. نماد فملی بیشترین ورود پول حقیقی را داشت که ارزش آن 40 میلیارد تومان بود. پس از فملی، نمادهای وبانک، فولاد، سصوفی و وبملت بیشترین ورود پول حقیقی را داشتند.

جستجو
آرشیو تاریخی