حماس اعلام کرد وارد هیچ مذاکره بیهوده ای درباره آتش بس نخواهد شد

پوشش آتش‌بس برای فرار از پاسخ مقاومت

محمود مرداوی از رهبران حماس تأکید کرد ملت فلسطین هرگز بهای موضع امریکا را که بر جنایات دشمن صهیونیستی سرپوش می‌گذارد، نمی‌پردازد.

فائزه‌سادات یوسفی
خبرنگار

 
تصدیق مواضع حماس در پی ناکامی نشست دوحه به رهبری امریکا، واکنش‌های متعددی را از سوی مقامات ارشد حماس برانگیخت. حماس پیش از آغاز نشست اعلام کرده بود، نماینده ای به این نشست نخواهد فرستاد و تا زمانی که عملیات نظامی ارتش اشغالگر در غزه متوقف نشود، هیچ مذاکره‌کننده‌ای را در نشست‌های آتش‌بس شرکت نخواهد کرد. در همین رابطه روز گذشته محمود مرداوی از رهبران حماس خاطرنشان کرد نتیجه‌ای را که موافق با طرح پیشنهادی دوم جولای نباشد، نمی‌پذیریم. وی تأکید کرد ملت فلسطین هرگز بهای موضع امریکا را که بر جنایات دشمن صهیونیستی سرپوش می‌گذارد، نمی‌پردازد.
حسام بدران، یکی از رهبران جنبش حماس تصریح کرد فلسطینیان به آنچه که در سند دوم جولای مورد توافق قرار گرفته، پایبند هستند و این طرحی است که اسرائیلی‌ها تحت حمایت امریکا و با تکیه بر سخنرانی بایدن و پس از آن قطعنامه شورای امنیت ارائه دادند. وی گفت: «حماس و گروه‌های فلسطینی بر توقف جنگ و نسل‌کشی علیه ملت فلسطین اصرار دارند.» این در حالی است که غازی حمد عضو دفتر سیاسی حماس نیز طی سخنانی تأکید کرد که نتانیاهو حتی همین مذاکرات دوحه را به شکست کشاند و پیشرفتی حاصل نشده است. حمد با اشاره به فریبکاری نتانیاهو در مذاکرات ابراز داشت: «انتظار داشتیم که مذاکرات دوحه چنین نتیجه‌ای در پی داشته باشد.»
غازی حمد بیان کرد نتانیاهو شروط جدیدی را وضع کرده و آنچه را که قبلاً بر سر آن توافق شده بود به شکست کشانده و هدف او ادامه جنگ است. او همچنین گفت: «نتانیاهو صراحتاً اعلام می‌کرد که جنگ را متوقف نخواهد کرد و این در رسانه‌ها موجود است.» وی با اعلام قطعی و ثابت بودن موضع حماس تأکید کرد که همه گروه‌های فلسطینی بر سر آن اتفاق نظر دارند و از این لحظه وارد هیچ مذاکره بیهوده‌ای نخواهیم شد.
حمد ضمن تأکید بر فشار میانجی‌ها به رژیم اشغالگر برای موافقت با توافقات قبلی عنوان کرد: «پاسخ به جنایت دشمن حق ایران و حزب‌الله است و این ارتباطی به مسیر مذاکرات ندارد.»

 نتانیاهو: دوباره حمله می‌کنیم
در حالی نشست دوحه عنوان مذاکره برای آتش‌بس را به خود گرفته که رفتار نتانیاهو بیانگر عدم پایبندی وی بر توافق در این زمینه است.
روز گذشته منابع عبری اعلام کردند بنیامین نتانیاهو در حال انجام رایزنی‌های سیاسی است تا اطمینان حاصل شود که انعقاد قرارداد تبادل اسرا بر کابینه ائتلافی وی تأثیری نمی‌گذارد. در همین راستا نتانیاهو قصد دارد به دو وزیر مخالف توافق یعنی ایتمار بن گویر وزیر امنیت داخلی و بتسلئیل اسموتریچ وزیر دارایی نامه بفرستد تا از آنها بخواهد کابینه را منحل نکنند. بنابراین گزارش، درخواست نتانیاهو از اسموتریچ و بن گویر این است که در صورت منعقد شدن توافق، کابینه را در تعطیلات کنست منحل نکنند و منتظر ازسرگیری جنگ پس از ۴۲ روز و در پایان مرحله اول توافق باشند.
علاوه بر آن، در بحبوحه مذاکرات رژیم صهیونیستی تلاش کرد که اقداماتی را جهت همراهی خود با آتش‌بس جاری نشان داده و از این‌رو عملیات‌های حماس را تحت‌الشعاع قرار دهد. به همین دلیل روز گذشته شبکه عبری‌زبان کان به نقل از مسئولان امنیتی اسرائیلی مدعی شد که عملیات زمینی ارتش رژیم صهیونیستی در نوار غزه متوقف شده است. منبع مذکور اشاره کرد وزارت جنگ رژیم صهیونیستی به مسئولان سیاسی ابلاغ کرده که زمان دستیابی به توافق برای مبادله اسرا فرا رسیده است.
البته صهیونیست‌ها قبلاً هم بارها مدعی توقف عملیات‌های خود در برخی مناطق در نوار غزه از جمله خان‌یونس و محله شجاعیه شده بودند، اما پس از هفته‌ها دوباره به آنجا بازگشته و حملات خود علیه فلسطینیان را ازسرگرفتند و جنایاتی وحشیانه را رقم زدند. صهیونیست‌ها حتی مناطقی را که امن اعلام می‌کنند و فلسطینیان را مجبور به رفتن به آنجا می‌کنند مورد حمله قرار می‌دهند که بر اثر آن صدها آواره فلسطینی به خاک و خون کشیده شده‌اند. همانگونه که روز گذشته نیز با جنگنده‌های خود مناطقی از غزه مانند شمال غرب خان‌یونس را بمباران کرده و شماری از فلسطینیان را شهید کردند.
 
حادثه امنیتی سخت برای نظامیان اسرائیل
با وجود این بازی تبلیغاتی صهیونیست‌ها، اما گروه‌های مقاومت فلسطین حملات خود را علیه صهیونیست‌ها تداوم بخشیده‌اند. روز گذشته منابع رسانه‌ای عبری از «حادثه سخت» برای ارتش رژیم صهیونیستی در نوار غزه و زخمی شدن بیش از ۱۰ نظامی صهیونیست و هلاکت یک نظامی در جریان درگیری‌ها خبر دادند. طبق این گزارش، نهاد نظارت ارتش رژیم صهیونیستی انتشار جزئیات بیشتر از این اتفاق را ممنوع اعلام کرده است.
 
گسترش دامنه عملیات حزب‌الله
مقاومت لبنان در کشاکش تنش‌های فزاینده با رژیم صهیونیستی، با رونمایی از پایگاه سری زیرزمینی عماد4 و گسترده کردن حملات خود در سرزمین‌های اشغالی، ثبات در قواعد عملیاتی خود را در راستای بازدارندگی و اعلام آمادگی دربرابر هرگونه تهاجمی اثبات می‌کند.
روز گذشته حزب‌الله لبنان طی بیانیه‌ای اعلام کرد که شهرک صهیونیست‌نشین «اییلیت هشاحر» را برای اولین‌بار با راکت‌های کاتیوشا هدف قرار داده است. به گفته حزب‌الله این عملیات پاسخی است برای حملات رژیم اسرائیل به روستاهای جنوبی لبنان که منجر به شهادت 10  نفر از خانواده 12 نفره سوری شده بود. در پی این حمله آتش‌سوزی گسترده‌ای در این منطقه به‌وقوع پیوسته است. منابع عبری‌زبان اعلام کردند در پی مهار نشدن آتش و احتمال گسترش دامنه آن، خانه‌های صهیونیست‌ها در این منطقه تخلیه شده است. همچنین حزب‌الله موضع استقرار نظامیان صهیونیست در سایت نظامی المرج را با دو پهپاد انتحاری هدف قرار داد که بر اثر آن شماری از صهیونیست‌ها زخمی یا کشته شده‌اند.

جستجو
آرشیو تاریخی