پرسپولیس گاریدو هنوز آماده نیست

داود عطایی
روزنامه‌نگار

پرسپولیس گاریدو علی‌رغم میزبانی در نخستین بازی لیگ برتر در اراک همانند غریبه‌ها سردرگم و ناآماده نشان داد. صرفنظر از اینکه حالا هواداران پرسپولیس و استقلال قدر ورزشگاه پیر آزادی را برای میزبانی چند دهه‌ای از دو تیم پرطرفدار تهرانی می‌دانند و پس از آماده‌سازی آزادی بی‌شک با اهتمام بیشتری در خانه به تشویق تیم محبوبشان می‌پردازند، این پرسپولیس تیم سرحال و قبراق چند هفته آخر لیگ 23 نبود.
این درست است که به دلایل مختلف خوان کارلوس گاریدو خیلی دیر به تیم اضافه شد و از طرف دیگر چند مهره کلیدی تیم قهرمان در سودای پولدار شدن عطای بازی در پرطرفدارترین تیم فوتبال باشگاهی را به لقایش بخشیدند و به تراکتور و سایر تیم‌ها رفتند. اما از حق نگذریم به غیر از عدم توفیق درویش در استخدام یک دفاع چپ کلاسیک که در تراز عبدالکریم حسن و نعمتی بتواند جناح چپ سرخ‌ها را تضمین کند، سایر خریدهای اصلی درویش قابل دفاع است. احمد‌زاده، ایوب عملود، الکسیس گندوز و علی علیپور بی‌شک فرصت می‌خواهند تا توانمندی‌های خود را به رخ تماشاگران دوآتشه و هواداران سرسخت پرسپولیس بکشند. این طبیعی است که حداقل 5 هفته هم گاریدو زمان نیاز دارد تا به ترکیب اصلی خود برسد. فصل بدنسازی تیم تازه تمام شده و بدن‌ها به دلیل گرمای بالای هوا آماده نبود. کوچ بیرانوند، ترابی، دانیال، نعمتی و عبدالکریم حسن هم به هر حال تأثیر‌گذار است.
از سوی دیگر وحید امیری گزینه اورژانسی پرسپولیس در جناح چپ علی‌رغم غیرت و دوندگی فراوان در 37 سالگی متأسفانه گزینه شماره یک سرمربی نخواهد بود بنابراین با تأمل در عملکرد بازیکنان این پالس به کادر فنی و مدیران تیم داده شد که هم در دفاع چپ و هم در نوک حمله نیاز است که هر چه سریعتر و قبل از پایان فصل نقل و انتقالات بازیکن درجه یک و آماده به‌کارگیری شود.
شاید نقطه عطف بازی پنجشنبه حضور حدوداً نیم‌ساعته اورونوف برابر ذوب‌آهن بود که نگرانی هواداران و کادر فنی را برطرف کرد. اورونوف قبراق و تکنیکی، مثل فصل گذشته یک سر و گردن از همه سرخ‌پوشان بهتر بود و در بازی‌های بعدی و در صورت هماهنگ شدن هرچه سریعتر تیم بی‌گمان تأثیر مثبتش را برای ثبت نتایج ایده‌آل سرخ‌پوشان خواهد گذاشت. باید توجه داشت گاریدو هنوز از گولسیانی و یاسین سلمانی و عالیشاه استفاده نکرده و‌ پورعلی‌گنجی بعد از یک سال خانه‌نشینی تنها ده دقیقه فرصت عرض اندام پیدا کرد.
به نظر می‌رسد برگ برنده کارلوس گاریدو رفتار منطقی و پذیرش اشتباهاتش در اراک است. او خیلی منطقی و باشهامت مسئولیت عدم پیروزی در نخستین دیدار را پذیرفت و لب به گله باز کرد که بازیکنان تعویضی در نیمه‌دوم نتوانستند از عهده وظایف خود برآمده و نتیجه بازی را تغییر دهند.
بی‌شک پرسپولیس گاریدو روزبه‌روز بهتر خواهد شد، اما مدیران و کادر فنی تیم باید توجه کنند لیگ نخبگان که دیروز قرعه‌کشی شد، دیگر جایی برای آزمون و خطا نخواهد بود. تیم در صورتی که آماده و سرحال نباشد، چه در بازی‌های خانگی که با پاختاکور ازبکستان، الشرطه عراق، النصر عربستان و الغرافه قطر مصاف می‌دهد، به مشکل جدی برمی‌خورد، چه در عربستان و قطر که با غول‌های باشگاهی آسیا و تیم‌های قهرمانان آسیا مانند الهلال و السد روزهای بسیار دشواری را پیش رو دارد. حتی الریان قطر و الاهلی عربستان هم روی کاغذ و در خارج از خانه بسیار آماده‌تر و پرمهره‌تر از قهرمان لیگ ایران هستند و امکان پیروزی سرخ‌ها در ورزشگاه خانگی آنها پایین است. روزهای سخت و دشوار سرخ‌پوشان تازه آغاز شده، از یک طرف دفاع از عنوان قهرمانی لیگ در مقابل استقلال، سپاهان و تراکتور و از سوی دیگر رقابتی نفسگیر و طاقت‌فرسا با باشگاه‌های متمول و تا بن‌دندان تجهیزشده آسیایی در لیگ نخبگان که فقط به قهرمانی در آسیا فکر می‌کنند. هواداران از سربازان ارتش سرخ انتظار زیادی دارند؛ چه در لیگ خلیج‌فارس و چه در لیگ نخبگان وظیفه بازیکنان مطرح، ملی‌پوش و ستاره‌های تیم خوشحال کردن طرفداران دوآتشه تیم است.

جستجو
آرشیو تاریخی