صفحات
شماره هشت هزار و پانصد و سی و چهار - ۲۵ مرداد ۱۴۰۳
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و پانصد و سی و چهار - ۲۵ مرداد ۱۴۰۳ - صفحه ۱۳

مزارع و حوضچه های پرورش ماهی بیشترین آسیب را دیدند

خسارت‎های سنگین سیل‌های تابستانی در لاریجان

ساری- بر اثر تغییرات آب و هوایی، گرمای هوا و آب شدن برف‌های موجود در قله و دامنه‌های دماوند و البته بارش رگباری در بالادست، اهالی منطقه لاریجان از دهم تیرماه گذشته هر سه روز شاهد وقوع سیلاب‌هایی به‌صورت گل و لای و سنگ هستند. ۷ هزار هکتار مساحت تقریبی مناطق سیلزده در این بخش است و تاکنون سیلاب،‌ خسارت‌های بسیاری در این بخش به جا گذاشته است.
مهدی آباد، بخشدار لاریجان با بیان اینکه سیل‌های تابستانی خسارت‌های زیادی به بار آورده است، گفت: حدود ۳۰۰ میلیارد تومان خسارت به کل منطقه بخش لاریجان وارد شده است.
وی افزود: بخش لاریجان آمل که دارای ۲ شهر و ۸۰ روستا با ۲۰ هزار نفر جمعیت است در چهار سال گذشته بیش از ۸۰۰ میلیارد تومان از سیل خسارت دیده است.
به گفته برخی مسئولان، این خسارت‌ها را می‌شود کمتر کرد اما حالا کار از کار گذشته است. اسماعیل مختارپور، معاون آبخیزداری منابع طبیعی مازندران اظهارداشت: اگر مدیریت بحران اعتبارات مورد نیاز را برای انجام مطالعات لازم به ما تخصیص بدهد، ما می‌توانیم اقدامات فوری را در راستای کنترل اوضاع انجام دهیم تا از این پس خسارت کمتری به آبخیزنشینان منطقه وارد شود.
در میان خسارت‌های وارد شده به منطقه بیشترین آسیب به واحدهای تولیدی و پرورش آبزیان رسیده است. به طوری که یکی از این تولیدکنندگان در این باره گفت: حاصل سرمایه‌گذاری‌ ما از سال ۶۷ تاکنون را سیل یک شبه با خود برده است؛ هم سازه‌های ساختمانی و هم همه ماهی‌ها را.
 قاسم کریم‌زاده، مدیرکل شیلات مازندران در این خصوص تصریح کرد: ۱۴۰ واحد آبزی‌پروری در بخش سردابی در سطح استان متحمل خسارت شده‌اند.
وی با اعلام اینکه از این ۱۴ واحد ۸ واحد مربوط به حوزه استحفاظی شهرستان آمل است، افزود: میزان تلفات ما در یک ماه اخیر حدود ۳۸ تن بود که ارزش اقتصادی آن قریب به ۱۳ میلیارد تومان اعلام شد.
سیلاب‌‌های این منطقه به صورتی شده است که حتی راه‌های رسیدن تولید کننده به مزرعه برای بازسازی خراب شده است. حیدر داوودیان، مدیرعامل آب منطقه‌ای مازندران با بیان اینکه مطالعات لازم درخصوص حد بستر و حریم رودخانه‌ها از سوی همکاران ما در این سازمان در حال انجام است، گفت: در منطقه برای مکان‌هایی که اراضی، مربوط به اشخاص است قطعاً برای ساماندهی باید اعتباراتی در نظر گرفته شود.
حسینعلی محمدی شیرکلایی، مدیرکل مدیریت بحران مازندران با اشاره به اینکه برای گذر از بحران به وجود آمده باید همه مسئولان دست به کار شوند، گفت: مقرر شده است تا اداره کل بنیاد مسکن یک دستگاه بیل و کامیون در اختیار بخشداری قرار دهد. همچنین شرکت آب منطقه‌ای استان یک دستگاه بیل و یک دستگاه بولدوزر در اختیار بخشداری قرار خواهد داد.
 وی خاطرنشان کرد: از ظرفیت معادنی که فعال هستند نیز قرار شده تا سه دستگاه بیل و ادوات سنگین در اختیار بخشداری قرار گیرد.

جستجو
آرشیو تاریخی